Sata faktaa myynnistä

Kirjoittaja: Hennamaiju Honkonen

11 joulukuun, 2022

Lähdeteos: 100 faktaa myynnistä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Koivumäki Andrei & Kortesuo Katleena

Teoriapisteet: 2

Kirjan alussa puhutaan myyntifaktoista somessa ja verkostoissa. Valitsin muutaman faktan, jotka koin tärkeiksi ja joita olen päässyt jo huomioimaan projekteissani. Ensimmäisenä faktana on, että asiakas uskoo asiakasta. Tämä on totta ja olen huomannut sen niin omassa elämässäni kuin projekteissakin. Mieleeni on kymmenen vuoden takaisista hotelli- ja ravintola-alan opinnoistani painautunut se, että asiakkaan tulisi aina poistua tyytyväisenä. On inhimillistä, että virheitä tapahtuu mutta tärkeintä on se, että virhe saadaan korjattua niin, että asiakas poistuu tyytyväisenä sillä, mikään ei saa yhtä nopeasti yrityksellesi huonoa mainetta kuin asiakkaiden kesken liikkuva huono palaute tuotteestasi tai palvelustasi. Myös itse annan paljon paino arvoa ystävieni ja tuttavieni suosituksille ja saatan olla menemättä johonkin paikkaan tai käyttämättä jotain palvelua, jos joku ystäväni kertoo siitä huonoa palautetta. Sama tietenkin myös toisinpäin, jos palaute on hyvää niin, suurella todennäköisyydellä valitsen esimerkiksi käydä parturissa, jota ystäväni on suositellut kuin lähden summanmutikassa testailemaan partureita. Myös lähes poikkeuksetta Googletan asiakaskokemuksia tuotteista, joita en ole käyttänyt mutta joiden käyttöönottoa harkitsen. Toki Googlettamalla saadut arviot eivät ole yhtä luotettavia kuin tuttavan arvio mutta vaikuttavat usein omiin ostopäätöksiini. Mecco pop-up projektissa olemme myös tiedostaneet puskaradion tärkeyden. Välillä myymälässä käy asiakkaita, joista huomaa, ettei heillä ole aikomustakaan ostaa myymälästämme mekkoa vaan he ovat tulleet puhtaasti sovittelemaan, jotta näkevät esimerkiksi mikä malli heille sopii ja tilaavat sitten mekon jostain muualta. Tämä on tietenkin turhauttavaa mutta olemme nähneet tässä myös sen kulman, että tämänkin tyyppiset asiakkaat ottavat usein itsestään kuvia myymälässämme sovittamansa mekot päällä ja postaavat ne omiin somekanaviinsa. Heidän seuraajansa ovat todennäköisesti samaa ikää luokkaa eli kohderyhmäämme ja saamme siten sitäkin kautta mainostettua myymäläämme. Talteen otettava vinkki kirjassa oli markkinoinnissa hyödynnettävän aidon asiakaspalautteen saamisesta. Kirjan esimerkissä matkatoimiston pitäjä halusi lyhyitä videoklippejä, joissa asiakkaat ovat matka kohteessaan ja kehuvat yrityksen palveluita. Jotta kyseistä materiaalia saa on asiakkaalle annettava jokin palkinto vaivannäöstään, sillä harva asiakas jaksaa tai ehtii ilmaiseksi tällaista tuottaa. Matkatoimiston esimerkissä videon kuvanneille luvattiin ilmainen taksikyyti. Taksikyydin tarjoamisella videoita tuli lähes kaikilta asiakkailta ja tarjottu taksikyyti ei maksanut mitään siihen verrattuna kuinka paljon hyötyä yrittäjä näistä videoista sai. Itse olen huomannut saman ilmiön sähköpostiin tulevissa kyselyissä. Jos kyselyn täyttämisen ansiosta pääsee esimerkiksi osallistumaan 50 euron lahjakortin arvontaan ja kysely ei ole kovinkaan pitkä, saatan hyvinkin täyttää kyselyn. Jos taas kyselystä ei suoraan saa eikä voi edes mahdollisesti voittaa mitään on hyvin epätodennäköistä, että täyttäisin kyseisen kyselyn. Toisena faktana on, tuttu on luotettavampi kuin vieras. Tuttuus perustuu inhimilliseen päätöksentekoon, jonka vuoksi jokin tuttu ihminen tai asia vaikuttaa ihmisistä luotettavammalta. Kun nyt asiaa ajattelen, tämä pätee vahvasti myös tuotteisiin ja palveluihin. Sillä se, että tuntee etukäteen esimerkiksi mainoksien kautta jonkin tuotteen tai palvelun vaikuttaa merkittävästi ostopäätökseen. En usko, että olen ainut, joka valitsee mieluummin ostoskoriinsa jonkin tutun merkin tuotteen koska tiedän sen taustoista ja jos sitä vielä mainostetaankin paljon, on se normalisoitunut mielessäni hyväksi tuotteeksi. Kun taas, jos käyttämästäni tuotteesta on ilmestynyt jonkin uuden tuntemattoman merkin versio tuskin, valitsen sitä, jos en ole ikinä ennen siitä kuullut. Asia on tietysti eri, jos uutta tuotetta on mainostettu paljon etukäteen, jolloin se on mahdollisesti herättänyt mielenkiintoni. Mainostamisen tärkeys, jotta tuotteen tai palvelunsa saa tunnetuksi on hurjan tärkeä. Uskon, että tämä tuttuus aspekti on ollut eduksemme Mecco pop-up projektissa. Jos olisimme vain juhlamekko pop-up uskoisin sen vaikuttavan negatiivisesti myyntiimme verrattuna siihen, että myymme juhlapuku maailmassa tunnetun merkin mekkoja. Se luo heti tietyn mielikuvan asiakkaalle niin mekkojen kuin palvelunkin laadusta. Viimeisenä nostona faktoista on, ole siellä missä asiakkaasi ovat. Tämä on tärkeä pointti, joka on mielestäni otettu hyvin huomioon projekteissa, joissa olen mukana. Tämänhetkisissä projekteissani somekanavien valinnat ovat olleet selkeitä, sillä kohderyhmätkin ovat selkeästi jaoteltavissa. Mecco pop-upin somekanaviksi on valikoitunut TikTok, Instagram sekä Facebook. Nämä sillä perusteella, että suurin kohderyhmä ovat teini-ikäiset tytöt ja he pyörivät pääosin TikTokissa. Tämän lisäksi kohderyhmiimme kuuluu tietenkin näiden teini-ikäisten tyttöjen vanhemmat, jotka ovat Facebookissa sekä opiskelijat ja nuoret aikuiset, joiden pääkanava on Instagram. Kaikki kanavat pelaavat myös hyvin yhteen sillä TikTokin julkaisuja pystymme hyödyntämään myös Instagramissa. Sekä Instagramiin ja Facebokiin saamme jaettua samat julkaisut. Toinen projektini Kävelykatukirppis taas on kohderyhmältään laajempi, jonka vuoksi olemmekin valinneet somekanaviksi kaksi parhaiten kaikenikäisiä tavoittavat kanavat eli Instagramin ja Facebookin. Molemmat projektit ovat myös selvästi visuaalisia, jonka vuoksi on selvää, ettei LinkedIn tai Twitter ole oikea alusta kummallekaan. Kirjassa onkin sanottu vielä hyvin aiheesta ”Älä yritä olla kaikkialla läsnä keskinkertaisesti. Ole mieluummin läsnä erinomaisesti kahdessa tai kolmessa kanavassa.”

”Mitä tahansa myytkin, muista miettiä, kenelle myyt sitä. Mitä asiakkaasi oikeasti ostaa, miten hän ajattelee ja mitä hän haluaa kuulla?” Kirjassa Andrei kertoo, kuinka hän myi Applen tuotteita hurjia määriä vaikkei tiennyt tuotteiden yksityiskohdista mitään. Mutta hän tiesi oleellisen, sen onko asiakkaalle kerrottavalla tiedolla tekemistä ostopäätöksen kanssa. Olen huomannut tämän käytännössä Mecco pop-upilla useissa tilanteissa. Jotkut asiakkaat saattavat pohtia onko mekko helppo myydä vanhojentanssien jälkeen eteenpäin. Tällöin tiedän kertoa, että Meccon mekot valmistetaan käsin laadukkaista materiaaleista, jonka vuoksi ne kestävät hyvin kulutusta ja täten omaavat hyvän jälleenmyynti arvon. Yleisiä mietteitä ostopäätöksen kanssa on myös mekon hinta verrattuna siihen, että sitä käytetään vain kerran. Jolloin voin mainita asiakkaalle, että simppelimmät mekkomallit ovat monikäyttöisiä ja sopivat muihinkin juhliin kuin vain vanhojentansseihin. Sillä ilman mekon alle laitettavaa vannehametta soveltuvat mekot hyvin myös esimerkiksi korkeakoulujen tai yliopistojen vuosijuhliin. Mekot eivät myöskään aina välttämättä istu täydellisesti ja saattavat olla esimerkiksi olkaimista tai helmasta liian pitkiä. Silloin tiedän kertoa, että kyseiset toimenpiteet ovat mekkojen mallien vuoksi helppoja käydä teettämässä ompelijalla. ”Kun löydät jokaiselle asiakaskunnalle oikeat ”tarjouksen” hyväksymiskriteerit, saat klousattua kaupan yhdellä lauseella.” Kaikki yllämainitsemani perustelut ovat sellaisia, että ne saattavat olla se tekijä, joka vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen. Niiden lisäksi tietynlainen asiantuntijuus on eduksi. En itsekään ole ennen tätä projektia ikinä pukenut kenenkään päälle vanhojentanssimekkoa mutta tekemällä, eli mekkoja asiakkaiden päälle pukemalla on oppinut kaiken mitä mekoista tarvitseekaan tietää. Asiantuntijuuteen Mecco pop-upilla riittää yllä luettelemieni asioiden lisäksi niinkin yksinkertainen asia kuin, että osaa kertoa asiakkaille, että nyörillisen mekon saa istumaan paremmin kuin mekon, jossa on pelkkä vetoketju. Tekemällä voi siis todellakin oppia kaiken tarvitsemansa, kunhan osaa katsoa asioita oikeasta näkökulmasta.

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

Sosiaalinen myynti

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan kasvua somessa. Kirjan lukemisen tarkoituksena olisi ymmärtää niin konkreettisen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti