Pura rutiinit atomeiksi

Kirjoittaja: Alek Korpinen

25 lokakuun, 2021

Lähdeteos: Pura rutiinit atomeiksi

Lähdeteoksen kirjoittaja: James Clear

Teoriapisteet: 2

 

James Clear

Minun on aina ollut vaikea saada hyviä rutiineja arkeen. Tai oikeastaan saamaan pysymään rutiinit pitempään minun tekemisessäni. Aina kun kaveri kehuu, jotain hänellä olevaa rutiinia hyväksi haluan itsekin testata toimisiko tämä minulla. Sama on myös somesta kehutut ”hyvät” rutiinit. Päätän sunnuntaina, että ensiviikolla luen kirjaa joka ilta 30 minuuttia. Tämä kestää sen kolme päivää ja sitten tulee unohdus lukemisessa ja seuraavina päivinä ei enää kiinnostakaan lukea.

Somessa suositeltiin kirjaa Pura rutiinit atomeiksi. Kuvaus kirjasta meni jotenkin näin: Oletko miettinyt miten saat rutiinien noudattamisesta ällistyttävän helppoa ja huonojen rutiinien ylläpitämisestä mahdotonta. Kirja muokkaa ajatuksiasi edistymisestä ja antaa välineet sekä tekniikat, joita tarvitset tapojesi muuttamiseen. Tässä kirjassa esitellään neljän kohdan menetelmä, jonka avulla muutosten tekeminen sujuu aiempaa helpommin. Matkan varrella on tositarinoita ihmisistä, jotka ovat purkaneet omat rutiininsa atomeiksi saavuttaakseen haluamansa muutoksen. Tämä tuli minulle todella oikeaan aikaa. Olin heti myyty. 

Kirjassa sanottiin että, tavoitteet eivät vie sinua itsessään kohti niitä, vaan ne keinot jolla pääset tavoitteisiin. Kirjan kuunneltuani sain niitä keinoja todella monta ylös. Kerron reflektiossa muutaman erilaisen, jota minä rupesin käyttämään.

1% parannus 

Pienillä rutiineilla on todella valtava vaikutus. Jos parannat jotain taitoa 1% verran joka päivä, sinä olet 37 kertaa parempi vuoden kuluttua tässä. Tämmöistä parannusta ei päivätasolla edes välttämättä huomaa. Rutiineilla on todella samanlainen vaikutus, kun korkoa korolle periaatteella. Sama vaikutus on valitettavasti myös toisinpäin. Jos toistaa huonoa rutiinia esim. syö epäterveellisesti ja tämän kertautuessa paino nousee ja elimistö on huonommassa kunnossa. 

Olen alkanut kirjan kuunneltua miettimään enemmän arkisia valintoja. Kävelenkö portaat vai menenkö hissillä, teenkö itse ruokaa vai tilaanko Woltista, lähdenkö ulkoilemaan vai katsonko Netflixiä. Näissä päätöksissä palaa mieleen kirjan opit ja korkoa korolle periaate. Haluaako lähteä huonolle tielle vai pysyä hyvällä?

Mitä ammattilaiset tekee?

Tulee päiviä jolloin et haluaisi koskeakaan tietokoneeseen. Ammattilaisen erottaa amatööristä vain se että kuka tarttuu haasteeseen silloinkin kun se tuntuu ärsyttävältä kivuliaalta tai henkisesti kuluttavalta. Ammattilaiset pitävät kiinni aikataulustaan kun taas amatöörit antavat muiden asioiden sotkea suunnitelmansa. Ammattilaiset tietävät mitä pitävät tärkeänä ja tekevät töitä tavoitteensa eteen tarkoituksellisesti. Amatöörit sen sijaan suistuivat raiteilta tiukkoja tilanteita kohdatessaan.

Mielestäni on todella tärkeää että, pidät kiinni siitä mitä tavoittelet vaikka ei juuri silloin tuntuisi siltä. Jos tavoitteesi on saada yrityksesi kasvamaan ja tekemään kovaa tulosta et voi mennä aina sinne mitä mieli tekee tai tehdä sitä mitä mieli haluaa. Itse en katso kellonaikaa tai päivää töiden tekemiseen. Jos hommat rullaa ja virtaa riittää, niin teen illat myös töitä tai viikonlopun. On todella outoa, että moni haluaa edistää projektia paljon mutta ei ole valmis tinkimään vapaa-ajasta. Kirjan sanojen mukaan on rakastuttava tylsyyteen. Asiat mitkä vievät sinua/yritystäsi eteenpäin tuntuvat todella tylsältä ja hauskempaa tekemistä olisi tarjolla, mutta se kuka tekee tylsät asiat yhä uudestaan, tulee menestymään parhaiten.

Oppiminen ja aikaansaanti

Käyttäytymismuutoksen alku on se että, tee siitä helppoa. Kaikkein tehokkain oppimistapa on harjoittelu ei suunnittelu. Rutiinien muodostuminen on prosessi, jonka aikana toiminnasta tulee toistojen avulla vaiheittain automatisoitua. Rutiinien tekemiseen käytetyn ajan määrä ei ole niin tärkeää kuin se, kuinka monta kertaa rutiini toistetaan. 

Tätä voisin peilata Tiimiakatemialla oleviin asiakaskäynteihin. Asiakkuuspäällikkönä Sawakessa huomaan ison eron asiakaskontaktoinnissa. Osalle on todella helppoa soittaa tuntemattomalle ihmiselle tai mennä tapaamaan jotakuta. Tämä kaikki on tullut rutiineista aikaisemmin. On todella iso ero Tiimiakatemian jälkeen, kun olet soittanut noin 1000 puhelua ja tavannut 200 ihmistä, miten osaat jatkossa kontaktoinnin. Kaikki tulee sitten rutiineista. On hyvä nyt luoda niitä rutiineja ja tehdä niitä toistoja.

Mieltyvyys auttaa muutokseen

Pitkän aikavälin palkintojen ilmestymistä voi sanoa, että rutiinin on oltava tyydyttävä, jotta se kestää yksinkertaiset vahvistuksen muruset kuten hyväntuoksuinen saippua raikas mintun makuinen hammastahna tai säästötilille siirretyn viisikymppisen näkeminen voivat tarjota välitöntä mielihyvää, jota tarvitset rutiinista. Muutoskin on helppoa ollessaan tyydyttävää. Tähän seuraavaksi haluan keskittyä. En ole ikinä saanut aikaiseksi keksiä, jotain palkintoa tekemiseeni. Olen miettinyt vaikka perustaa säästötilin golfmatkaa varten ja aina kun käyn lenkillä lisään sinne 10€. Tämä olisi hauskaa pelailua itseni kanssa ja saisin lenkkeilyrutiinin kuntoon. En ole vielä tosiaan keksinyt tarpeeksi hyvää comboa, että saisin tämän aloitettua.

You May Also Like…

Somevaikuttajaksi!

(Markkinoinnin koulutusohjelma) Viimeaikoina somevaikuttajan työ on kiehtonut minua, siksi päätin lukea Emmi Lehtomaan...

0 kommenttia

Lähetä kommentti