PIM – olet luova 

Kirjoittaja: Karim Oussihl

12 toukokuun, 2023

Lähdeteos: PIM - olet luova

Lähdeteoksen kirjoittaja: Lauri Järvilehto

Teoriapisteet: 1

Alkusanat 

Olen tässä lukenut kirjoja luovuudesta ja luovasta prosessista. Se on mielestäni mielenkiintoista ja on kiva aina herätellä itseään mitä on oppinut akatemialla tiiminä ja yksilönä. Luovassa prosessissa ollaan mielestäni kehitytty tiiminä kaikessa epätietoisuudessamme. Sen takia kirjasta ei tullut super paljon ahaa-elämyksiä, mutta se vahvisti paljon vanhaa tietoa ja antoi ispiraatiota miettiä näitä juttuja oli sitten tekemässä treenejä, mukana synnytyksissä tai miettimässä uutta projektia. 

Ajatuksia luovasta työstä 

Kirjassa korostettiin, että luovan prosessin alussa paras kaverisi on sana kyllä. Tämä on minulle tuttu mantra joka on helpommin sanottu kuin tehty. MIkä kolahti oli kun se muotoiltiin niin, että on typerää lähteä hiomaan työtäsi ennen kuin olet edes päässyt alkuun. Tuon lauseen minä tulen niin käyttämään, kun joku alkaa skeptiseksi heti luovan työn alkutekijöissä. Hiominen tehdään lopuksi ei aluksi.  

Yksi toinen inspiraatiota herättävä kohta oli luovan työn tutkimustyöstä. Kun tehdään taustatutkimusta nyt esimerkiksi synnytyksissä, niin etsimme tietoa jonka pohjalta teemme päätöksiä ja perustelemme raportissa, että olemme perehtyneet asiaan ja innovaatiomme takana on fakta tietoa. Tämä on siis hieno asia ja en sitä lähde poissulkemaan. Asia joka herätti ajatuksia tutkimustyössä oli, että sillä voidaan hakea inspiraatiota omiin innovaatioihin. Meidän pitäisi enemmän tutkia miten vaikkapa asiakkaamme tai omat kilpailijat ovat tehneet tietyn asian ja hakea sitä kautta ideoita ja inspiraatiota. 

Ajatuksia synnytyksistä 

Synnytykset ovat minun mielestä hyviä peilailu kohtia näihin luovasta prosessista kertoville kirjoille. Synnytyksissä tuntuu, että aika loppuu kesken oikeasti laadukkaan luovan innovaation aikaan saamiseksi. On hyvä mainita, että olemme saanet loistavia arvosanoja synnytyksistä, vaikka olemme kokemusta meillä niistä ei paljoa ole ollut.  Siltikin ideoinnille varattu aika on lyhyttä ja perusteltua, sillä päätä seinään lyömiselle käytettyä aikaa koitetaan välttää, koska sen voi käyttää johonkin muuhun tiukanaikataulun vuoksi. Silti kaipaan päätä seinään hakkaamista, tyhjää valkoista paperia, kaipaan heurekaa ja ylivoimaisen esteen ylittämistä. 

Kun kirjassa puhuttiin hautomis vaiheesta tulin vähän mustasukkaiseksi. Siinä kerrottiin, että jotkut ideat on hyvä jättää hautumaan yön yli tai jopa kuukausiksi ja miettiä niitä sitten tuoreilla ajatuksilla. Odotan, että päästään 24-h synnytyksissä vähän hengittämään ideoinnin saralla ja antaa asioiden hautua, vaikkakin silloin tulee varmasti olemaan hektistä luulen, että potentiaali huippu innovaatioille on suurempi. 

Luovan työn vaiheet 

Kirjassa oli jaoteltu luova työ viiteen eri vaiheeseen tai menetelmään. Näissä eri vaiheissa, on jossain optimaalista ajatella kriittisesti ja jossain olla tuomitsematta kyllä-ajattelu päällä. Nämä vaiheet ovat: 

– Kerääminen  – Tiedon hankinta ja ideointi – Kyllä-ajattelu 

– Valikointi – Ideoiden valinta – Kriittinen ajattelu  

– Luonnostelu – Työsi raamien ja isojen linjojen teko – Kyllä-ajattelu 

– Jalostaminen – Lopullisen työn luominen – Kriittinen ajattelu 

– Viimeistely – Loppusilaukset – Päästä irti ajattelu 

Loppusanat 

Olen kyllä dumannut tässäkin jo pariin kertaan aijan puutetta synnytyksissä ja muissakin luovissa töissä. Monesti työn jälkeen miettii, että olispia ollut vähän edes enemmän aikaa niin olisin voinut tehdä jonkin asian paremmin. Aikarajassa on se hyvä puoli, että sinun on pakko koko ajan edetä, etkä voi jäädä hautomaan tai jalostamaan asioita loputtomiin vaan sinun tai pitää viimeistellä työsi. En ollut ennen tajunnut sitä, mutta kirjan mukaan monella on haastetta loppuun saattamisessa, koska työtä voi tehdä ja jalostaa loputtomiin. Aikaraja voi rajoittaa aikaa idean syntymiselle, mutta se luo raamit koko luovalle prosessille. 

You May Also Like…

Kasvuhakkeroi tai kuole

Mitä on kasvuhakkerointi?Kasvuhakkerointi on digitaalisen markkinoinnin ja liiketoiminnan strateginen lähestymistapa,...

Sinisen meren strategia

Valitsin tämän kirjan reflektoitavaksi seuraavana, sillä se on ollut paljon keskusteluissa Tiimiakatemialla. Sinisen...

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti