Pieni kirja johtamisesta

Kirjoittaja: Konsta Vankka

11 joulukuun, 2022

Lähdeteos: Pieni kirja johtamisesta

Lähdeteoksen kirjoittaja: Teija Rantala

Teoriapisteet: 2

Valitsin Teija Rantalan kirjoittaman lyhyen ja ytimekkään “Pieni kirja johtamisesta” teoksen, koska aikaisempi tiimiliideri Roosa suositteli sitä minulle. Tiimiliideri pestini alkaa joululoman jälkeen ja tämä oli siksi juuri nyt minulle erittäin hyvä kirja. Vaikka kirja on lyhyt, oli se täynnä erittäin hyviä oppeja minulle tulevaisuuteen.  

Sinuakin syytetään, syystä tai syyttä”.

Luin kirjaa, sillä ajatuksella, miten minun pitäisi valmistautua pestiin. Pitkään kirjaa ei tarvinnut lukea, kun hoksasin asioiden olevan hyvin pitkälti henkisiä. ”Minun pitää tulevana vertaisjohtajana varautua siihen, että palautetta tulee ja se pitää käsitellä sekä hyväksyä, mutta ei ottaa henkilökohtaisesti.

”Pomolla pitää olla paksu nahka ja pitkä pinna”.

Paksua nahkaa varmasti tarvitsee juuri näihin syytöksiin ja palautteisiin, jotta ne eivät liiaksi vaikuta minuun ihmisenä. Koen, että olen hyvä ottamaan asioita ei niin vakavasti. Ja tällä en tarkoita, ettenkö välittäisi vaan päinvastoin. Välitän, mutta en anna niiden lamauttaa. Pitkää pinnaa tulen tarvitsemaan varmasti myös, sillä kun toimitaan isona ryhmänä, asioissa kestää ja ne eivät aina mene suunnittellusti. Ihmiset tulevat myös toivottavasti kertomaan minulle heidän murheistaan ja heitä hiertävistä asioista, jolloin minulta vaaditaan asiaan kuuluvaa suhtautumista, vaikka omiakin huolia olisi.

”Puhu ja vaikene”

Kirjassa hienosti puhuttiin siitä, että johtajan ei ole tarkoitus olla jatkuvasti äänessä ja ns. pomottaa. Voin joskus vain esittää kysymyksiä, kuunnella muita ja olla itse vaiti. Jos olisin koko ajan vain itse äänessä ja keskustelun sijaan tiedottaisin kaikista asioista, seurauksena todennäköisesti sitoutuvuus ja muiden tiimiläisten motivaatio laskisi kuin lehmän häntä.

Puheessa pitää pyrkiä myös selkeyteen. Kun aikani on tiedottaa asioista, pitää se tehdä mahdollisimman helpoksi muiden kannalta. Pitää viestit ja niiden sanoma rajattuna ja selkeänä. Helppoudella varmistetaan se, että tiedotteet luetaan jatkossakin. Rajatut dialogit myös pitävät ihmiset itse asiassa ja työskentely pysyy tehokkaampana.

”Iloitse”

Kirja kehottaa johtajaa olemaan kohtelias. Tuntuu itsestäänselvyydeltä, mutta aina se ei sitä ole. ”Jaksa kuunnella loppuun asti äläkä keskeytä”. Se, että muilla on olo, että kuuntelen, luo arvostusta. Kirja kehottaa kiittämään, tervehtimään ja iloitsemaan muiden puolesta. Näitä asioista on hyvin helppo allekirjoittaa. Muiden puolesta iloitseminen ja tsemppaaminen on ollut myös Elementian sisällä taannoin puheen aiheena. Iloitseminen ja nopeat arkiset kehut pitävät mielen positiivisena ja kannustavat työskentelemään entistä kovempaa.

Kirjassa oli valtavasti hyviä vinkkejä tulevaan starttiin. Uskon, että pärjään parhaiten, kun uskon itseeni ja kuuntelen. Olen todella motivoitunut pestiin ja odotan innolla, miten arki lähtee uuden pestin ja joryn myötä rullaamaan. Minulla on paljon ideoita, joita lähteä kehittämään ja joilla saataisiin Elementian arjesta entistä laadukkaampaa. Hieman jännittää, miten auktoriteettini riittää näitä asioita ajamaan, mutta vastoinkäymisethän ne opettavat. Kaiken kaikkiaan vuodesta tulee varmasti todella opettavainen ja odotan sitä todella innolla!

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti