Petter Stordalen – Salaisuuteni

Kirjoittaja: Veikka Kurkinen

15 lokakuun, 2021

Lähdeteos: Salaisuuteni

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jonas Forsang

Teoriapisteet: 2

Petter Anker Stordalen on yksi maailman suurimmista hotellimoguleista, jonka yritysten liikevaihto ylittää vuosittain miljardi euroa. Hänet tunnetaan Nordic Choice Hotels -hotelliketjun omistajana, joka omistaa Suomesta esimerkiksi Clarion Helsingin ja Hotelli Kämpin. Hän on myös hallinnoinut valtavasti erilaisia kiinteistökokonaisuuksia, esimerkiksi kauppakeskuksia ja omistaa kymmenisen ravintolaa. 

Kirjassa Salaisuuteni hän kirjoittaa ikään kuin päiväkirjaa hänen silloisen vaimonsa Gunhilden ollessa vakavasti sairas. Päiväkirjassaan hän avaa koko uransa rakennetta ja hänen salaisuuksiaan menestykseen. Hän on yrittäjäperheestä ja vietti lapsuutensa isänsä kaupassa Norjan maaseudulla Porsgrunnissa. Hänen isänsä pyrki kasvattamaan poikaansa jatkamaan perheen omaa kauppaa hänen eläköidyttyään, mutta ei suostunut antamaan pojalleen tarpeeksi vastuuta ja haasteita säilyttääkseen pojan mielenkiinnon kaupan pyörittämiseen. Stordalen päättikin siksi lähteä etsimään haasteita toisaalta.

Stordalen opiskeli Norjan markkinointikoulussa, josta valmistuttuaan hän päätyi 24-vuotiaana johtamaan ensimmäistä kauppakeskustaan Trondheimissä. Hän kertoi kirjassaan myös, että miten hän pääsi huippupestiin kiinni niin nuorena. Hän oli matkustanut Trondheimiin haastattelupäivänä, vaikkei häntä ollut kutsuttu edes haastatteluun. Hän koki, että hän ei vielä tunne kaupunkia tarpeeksi hyvin johtaakseen kauppakeskusta siellä. Hänen oli siis jollain tapaa kerättävä lisää tietoa. Hän siis ennen haastattelua päätti lähteä kävelemään pitkin kaupunkia ja pysäytteli ihmisiä matkallaan kyselläkseen kaupunkilaisten ajatuksia kyseisestä kauppaketjusta ja sen kehittämisestä. Näin hänellä oli haastatteluun mennessään muita parempi asiakasymmärrys.

Saapuessaan haastattelupaikalle häntä ei meinattu ensin päästää sisään, koska hänellä ei ollut haastattelukutsua. Hän kuitenkin puhui itsensä sisälle ja haastatteluun kertomalla, että kauppakeskuksella ei yksinkertaisesti ollut varaa jättää kuulematta hänen ajatuksiaan sen kehittämiseksi. Haastattelussa Stordalenin kertoessa kehitysajatuksiaan kauppakeskuksesta häntä oli kuuntelemassa koko kauppakeskuksen monihenkinen johtoryhmä vakavalla naamalla, yhtä lukuun ottamatta. Yksi johtoryhmän jäsen hymyili – hän oli yksi Stordalenin kadulla haastattelemista ihmisistä. 

Oma asenne ja aktiivisuus ovat niin tärkeitä ominaisuuksia, että niitä ei voi tarpeeksi korostaa. Stordalen ei varmasti ollut kokenein tai pätevin haastateltava – eihän hän edes ollut saanut kutsua haastatteluun, mutta hänen asenteensa oli melko varmasti aivan eri tasolla kuin muiden haastateltavien. Stordalen onnistuikin pestissään erinomaisesti ja johti kauppakeskuksen ylivoimaisesti parhaisiin tuloksiinsa. 

Stordalenin ensimmäinen iso salaisuus on oppi hänen isältään, kun hän on ollut 14-vuotiaana myymässä torilla mansikoita. Huonon myyntipäivän jälkeen hän selitteli huonoa tulostaan sillä, että hänen mansikkansa olivat huonompia kuin viereisten tiskien mummojen. Hänen isänsä oli vastannut pojalleen vain, että ”sinun on myytävä niitä mansikoita mitä sinulla on”. Stordalen kertoi tämän ”mansikkaperiaatteen” olevan tärkeä oppi hänen kasvullaan valtavaan menestykseen. Menestys ei ole kiinni tuotteen laadusta. Oleellista on mitä teet tuotteellasi. Stordalen painottaa, että huonoa tulosta ei saa selitellä sillä, mitä sinulta puuttuu. On vain keksittävä oikeat keinot ja sopeuduttava. 

Toinen Stordalenin iso salaisuus oli itselleni hyvin mielenkiintoinen – nimittäin sidosryhmien, erityisesti pankin, merkitys. Stordalen neuvoi, että yrittäjän kannattaisi heti liiketoiminnan alussa jo hakea kohtuullisen suuri laina pankista, vaikkei sitä mihinkään edes tarvitsisi. Pääasia on voida maksaa se helposti takaisin ja rakentaa täten luottamusta ns. ”oikean tarpeen” varalle. Tärkeää on Stordalenin mukaan nimenomaan luottamuksen rakentaminen aktiivisesti ja pitkällä aikavälillä. Avoimuus on tässä tärkeää. Pankin yhteishenkilölle voidaan kertoa mikä menee hyvin, mutta myös missä on haasteita. On syytä pitää pankin yhteyshenkilön kanssa yhteyttä säännöllisesti. 

”Rakenna luottamusta, jotta silloin kun sitä eniten tarvitset, sinne ei ole niin pitkä matka.” – Petter A. Stordalen

Kolmas Stordalenin suuri salaisuus oli, että sinun on opeteltava näkemään itsesi voittajana ja varauduttava siihen mitä se vaatii. Stordalen kertoi tarinan Peter Northugista hiihdon MM-kisoista 50 km matkalta vuodelta 2015. Northug oli sanonut viime hetkellä ennen kisaa huoltajalleen, että olisi syytä varata 1,3 cm pidemmät sauvat siltä varalta, että ennen loppukiriä alkaa satamaan tuoretta lunta. Northug voitti kisan loppukirin lumisateessa sekunnilla saaden jokaisella työnnöllään tutkimusten mukaan minimaalisen eron loppukirin vastustajaansa. Minimaalisen, mutta kuitenkin eron. Northug uskalsi nähdä itsensä loppukirissä ja ajatteli sitä mitä se voisi mahdollisesti vaatia. 

Stordalen koki saman vaatimuksen, kun hän osti vaikeuksissa olevan Steen & Strømin Oslon päivittäistavarakaupan. Hän oli kumppaninsa kanssa tehnyt suunnitelmaa jo vähän ennalta siitä, miten tästä päivittäistavarakaupasta tehdään kauppakeskus ja siitä saadaan tuottava alle puolessa vuodessa. Heidän saadessaan kaupat maaliin ja päästessään kauppakeskukselle Steen & Strømin todellinen tila selvisi ja he tajusivat, että aikaa pelastaa kiinteistö konkurssilta oli alle pari päivää. Normaalitilanteessa peli olisi ollut jo menetetty, mutta Stordalen oli kauppaneuvotteluiden vielä ollessa käynnissä jo aloittanut soittelemaan ja myymään myymäläpaikkoja uudessa kauppakeskuksessaan vanhoille kontakteilleen. Kauppojen ollessa viimeistelty olivat ensimmäiset myymälöiden rekat jo matkalla kohti uutta Oslon kauppakeskusta, jossa alkoi jo seuraavana päivänä ”vuosisadan alennusmyynnit” ja yhdeksässä päivässä Stordalen kumppaneinaan oli tienannut 20 miljoonan NOK sijoituksensa ja tehnyt entisestä päivittäistavarakaupasta todella menestyneen kauppakeskuksen, joka avasi Stordalenin voittokulun. Hän oli valmistautunut siihen mitä mahdollinen neuvotteluiden voittaminen vaatisi ja oli valmis toimimaan välittömästi. 

Tämä onkin varmaan tässä hetkessä itselleni isoin koppi, koska odotamme rahoitusta ELY-keskukselta. On valmistauduttava saamaan rahoitus, jotta on välittömästi valmis toimimaan sen jälkeen. Toimintasuunnitelma on ollut jo pitkään olemassa, mutta sitä on syytä konkretisoida vielä lisää. 

Omaa yritystä rakentaessa on tullut myös pohtineeksi, kuinka yrityskulttuuri rakennetaan – sen merkitystä on painotettu niin monessa kirjassa ja seminaarissa. Stordalen oli tästä melko suora. Yrityskulttuuri rakentuu yrittäjästä itsestä. Se rakentuu ylhäältä alaspäin. Johtajan on suhtauduttava alaisiinsa niiden arvojen mukaisesti mitä yritys sanoo kunnioittavansa. Esimerkiksi Nordic Choicen arvot EIR – Elinvoima, innostus ja rohkeus. Jos Nordic Choicen johtaja ei suhtautuisi innokkaasti työntekijöidensä kokeiluehdotuksiin ja vastaavaan kärsisi yrityskulttuuri valtavasti. Yleisesti ajatus siitä, että yrityskulttuuri rakentuu ylhäältä alaspäin, on itselle lähinnä huojentava seikka. Minun on melko helppo seisoa Polarbathsin arvojen takana ja käyttäytyä niiden mukaan. 

Iso asia tästä kirjasta, joka itselle jäi ajatuksena mieleen, oli kuitenkin ohimenevä lainaus keskellä kirjaa Dropboxin perustajalta ja toimitusjohtajalta: ”Älä pelkää virheitä. Riittää, että olet kerran oikeassa.” 

You May Also Like…

Brändin kirkastamisen hyödyt

Brändi on kaikkea mitä henkilö kokee ja ajattelee yrityksestä. Se on visuaalisen ilmeen lisäksi kaikkea mitä...

Sivubisnes

Luin Marianne Lehkoisen kirjoittaman kirjan Sivubisnes. Kirja kertoi siitä kuinka perustaa oma sivubisnes vaihe...

Vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointi on termi, jota moni ei varmasti edelleenkään ota tosissaan. Monelle ajatus siitä, että jotkut...

0 kommenttia

Lähetä kommentti