Permission marketing

Kirjoittaja: Tony Rantala

8 huhtikuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Permission marketing

Seth Godinin kirjassa Permission marketing pureudutaan vertailemaan kahta markkinoinnin eri tapaa (interruption ja permission). Vaikka kirja on kirjoitettu jo 90-luvun lopulla, on siinä käsiteltävät teoriat hyödyllisiä yhä tänäpäivänä.

 

 

Interruption marketing

Kyseinen markkinoinnin tyyli on nykyään todella yleinen ja törmäämme siihen lähes päivittäin eri kanavissa. Interruption marketing perustuu ideaan pysäyttää asiakkaan toiminta kiinnittämällä hänen huomio mainokseen. Tällä tyylillä pyritään usein luomaan ihmisille mielikuvan avulla tarve tuotteeseen ja saamaan nopeita ostopäätöksiä syntymään.

Tämänkaltainen markkinointi on nykypäivänä niin yleistä, että ihmiset ovat jo tottuneet saamaan jatkuvasti eteensä mainoksia erilaisista tuotteista. Jatkuvasti mainonnan kohteena oleminen saa varmasti aikaan sen, että alamme tiedostamattamme suodattamaan mainoksia omasta ajattelustamme etenkin paikoissa, joissa tiedämme niitä näkyvän. Esimerkkinä voisin käyttää YouTube palvelua, jossa videon avatessani osaan odottaa mainosvideon alkamista ja kohdistan katseeni suoraan alakulmaan, missä tiedän mainoksen ohittamispainikkeen sijaitsevan.

Interruption marketing tyyli voi olla toimivaa ja tehokastakin, mutta aika ja paikka tällä tyylillä markkinoimiseen täytyy olla tarkkaan mietitty, ettei oma mainos huku kilpailun keskellä. Kirjassa mainitaan neljä tapaa, joilla tätä markkinoinnin tyyliä on lähdetty parantamaan: erikoisissa paikoissa markkinointi, viihdyttävät mainokset, mainoskampanjoiden säännöllinen uudistaminen sekä suoramarkkinointi. Näissäkin keinoissa tulee vastaan omat haasteensa, kun suuri määrä mainostajia toteuttaa samaa taktiikkaa.

 

 

Permission marketing

Permission marketing menettelyssä pyritään lähtökohtaisesti kartoittamaan asiakkaan kiinnostus ja sen jälkeen saamaan lupa markkinoida omaa tuotetta. Tätä tapaa Godin vertaa kirjassa treffailuun, jossa tutustumisen kautta rakennetaan luottamus asiakkaan kanssa ja päämääränä on saada molemmille mieluinen lopputulos aikaan.

Permission marketing tavan voi treffeillä havannoillistamalla jakaa kolmeen osaan, jolloin ensimmäisellä tapaamisella pyritään esittelemään itseään ja luomaan hyvä vaikutelma, josta seuraisi uusi tapaaminen. Toisella näkemisellä pystyy jo enemmän kertomaan omasta tuotteesta ja sen hyödyistä juuri kyseiselle asiakkaalle, joka toivottavasti herättää asiakkaan innostuksen ja halun kolmanteen tapaamiseen. Kolmannella kerralla asiakkaan luottamus on jo rakentunut ja tiedetään, että asiakas on valmis tekemään kauppaa. Tässä vaiheessa on helppo päätyä lopputulokseen, joka miellyttää molempia osapuolia.

Tällainen markkinointitapa on varmasti tehokkain, kun pyritään luomaan pitkiä asiakassuhteita. Asiakkaan on helppo tulevaisuudessakin valita juuri sinun tuotteesi, koska luottamus on jo kertaalleen rakennettu. On selvää, että permission marketing tyyli vie paljon enemmän aikaa ja resursseja verrattuna interruption tyyliin, jota suuri osa mainostajista käyttää. Uskon kuitenkin, että mikäli asiakasryhmän onnistuu rajaamaan mahdollisimman tarkasti, pystytään permission menetelmälläkin saamaan hyviä tuloksia aikaan, koska tyytyväiset asiakkaat levittävät muille potentiaalisille asiakkaille tietoa.

 

 

Mietteitä kirjasta

Kirja selkeytti minulle ajattelua asiakaslähtöisestä markkinoinnista ja toiminnasta, joka onkin yksi meidän tiimimme tavoitteista. Liian usein asiakashankintaa tehdessämme käännymme miettimään, miten me hyödymme saatuamme asiakkaita, vaikka olisi tärkeää miettiä mihin asiakkaan tarpeeseen me pystymme apuamme tarjoamaan.

 

 

Tony Rantala

Onixia

You May Also Like…

Sosiaalinen myynti

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan kasvua somessa. Kirjan lukemisen tarkoituksena olisi ymmärtää niin konkreettisen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti