Reflektoin tätäkin kirjaa jo vuosi sitten, mutta halusin reflektoida sen uudestaan. Kirja on Seth Godinin kirjoittama Permission Marketing, joka kertoo kahdesta markkinointi tyylistä.
Interruption Marketing
Tämä on ainakin minuun kohdistuvista markkinointi kanavissa käytetyistä tyyleistä yleisin. Tavoitteena on saada minut keskeyttämään se mitä olen tekemässä ja katsomaan mainosta. Keino voi olla kertaalleen todella tehokas, mutta pitkässä juoksussa ei. Sama hauska mainos ei kiinnosta toisella kertaa miltei ollenkaan. Tuskin Instagramia selatessani edes pysähdyn lukemaan tekstiä, jos tunnistan kuvan tai videon entuudestaan.
Markkinoijat käyttävät jatkuvasti suuria summia mainostilaan ja mainosten laatuun. Mainoksia laitetaan toinen toistaan mielikuvituksellisempiin paikkoihin ja niihin yritetään tehdä pieniä muutoksia, jotta kohde katsoisi sitä uudestaan. Tällaiset mainokset saattavat olla tunnetulta ohjaajalta tai saattavat sisältää julkisuuden henkilöitä. Niihin myös on usein liitetty joku kappale, jotta jäisit kuuntelemaan ja katsomaan mainoksen. Niiden tarkoituksena voi olla ärsyttää, jotta ne olisivat mieleenpainuvia.
Näitä mainoksia käytetään miltei, joka alustalla. Instagram, Facebook, TV, jne. Koska niitä näkee kaikkialla, niihin turtuu ja jättää kokonaan huomiotta.
Tällaista mainontaa myös Onixia on tehnyt hyvällä tuloksella, koska tarve on ollut saada kerralla näkyvyyttä. Jos projektissa olisi tarve pitkäaikaisemmalle markkinoinnille mielestäni permission marketing toimisi paremmin.
Permission Marketing
Lupamarkkinoinnissa kuluttajat päättävät haluavatko vastaanottaa markkinointimateriaalia. Valinta tehdään usein esimerkiksi kyselyn yhteydessä, kun siinä kysytään, saako sähköpostiin lähettää materiaalia. Toinen esimerkki on liikkeiden kanta-asiakkuudet. Saadaksesi alennuksen tulee sinun liittyä kanta-asiakkaaksi ja antaa sähköpostisi markkinointia varten. Tämä lisää kuluttajan todennäköisyyttä lukea mainos sähköpostista, kun on jo suostunut sen vastaanottamiseen. Ylipäätään sitoutuneisuus paranee lupamarkkinoinnilla, vaikka sekin alkaa keskeytysmarkkinoinnista.
Seth Godin kuvaa lupamarkkinointia näin:
Sinulla on 100 siementä ja vettä, jolla voit kastella 100 siementä kerran. Kerran kasteltu siemen ei välttämättä kasva. Siksi on järkevämpää hylätä 80 siementä ja keskittää kastelu 20 siemeneen. Tämä tuottaa todennäköisemmin 20 kukkaa kuin kaikkien kastelu kerran.
Tämä mielestäni kiteyttää hyvin lupamarkkinoinnin perusteet. Tavoitteena luoda pysyviä ja pitkäaikaisia asiakassuhteita, eikä vain kertaostoja hassun mainoksen takia. Tällainen markkinointi myös kasvattaa kuluttajan luottamusta mainostajaan.
Viimeksi kirjaa reflektoidessani kirjoitin:
”Kirja painotti asiakkaan tuntemista ennen kaupan tekoa, ja siitä uskon olevan hyötyä omissa asiakassuhteissani. Pitäisi pyrkiä tekemään laadukkaampia asiakkaita ja keskittyä vähemmän niiden määrään.”
Tämä tavallaan on toiminut ja tavallaan ei. Olen saanut parempia kauppoja aikaan ja osasta minua on jopa suositeltu eteenpäin, mutta kauppoja ei ole tarpeeksi. Olen keskittynyt liikaa projekteihin ja odottamiseen. Jatkossa pitää pyrkiä rohkeammin etsimään uusia asiakkuuksia.
0 kommenttia