Neljä uutta Peetä?

Kirjoittaja: Jim Leväsluoto

15 joulukuun, 2021

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 2

Halusin ottaa lukuun kirjan, jonka aiheena toimii markkinointi. Brändi puolta mitä esille tuotiin, oli minusta hyvä lisä, koska se on itsellä ajankohtaista. Pääosin tällä kertaa luin, enkä kuunnellut äänikirjana, mutta kun muistiinpanoja tein ja palasin takasin päin niin laitoin äänenä tulemaan niin pystyin samalla kirjoittamaan. Kirjana toimi Eka Ruolan teos, ”Markkinoinnin uudet 4 P:tä”. Kirjassa teoria ja oli tuotu mukavasti esille, että ei ollut vaikeasti ymmärrettävää ja esimerkit olivat mielenkiintoisia. Suosittelen!

People, purpose, passion, platform

Markkinoinnin uudet neljä P:tä, jotka on luonut McCarthy ja Kotler. Nämä ovat nyt korvanneet vanhan tunnetun mallin: ”Product, Price, Place, Promotion”.

People

Tämä kohta kattaa sen, että pitää tuntea oma asiakasryhmä. Yrityksen brändin pitää kartoittaa ja ymmärtää omaa kohderyhmää. Miten ja mitä? Asiakkaan tarpeet, toiveet, tavat ja ymmärrys. Asiakkaille viestiminen pitää tukea omaa ryhmää.

Purpose

Brändin merkitys on oleellinen asia tässä nelikossa. Brändillä on omille asiakkaille oma merkitys ja tarkoitus. Sen pystyy viestimään markkinoinnissa ja joka päivän tekemisissä. Myös esimerkiksi tuotteen tai palvelun hinta kertoo myös näkymän yrityksen merkityksen antoon tuotteelle tai palvelulle. Hinnalla esimerkiksi viestitään asiakkaalle se, että jos hinta on korkea, se voi olla laadukas ja luksus tuote tai palvelu. Hyvänä vertailuna toimii parturit ja kampaamot. Edullisessa päässä on todella erilainen toimintatapa ja ilme tekemiseen kuin kalliimmassa päässä. Asiakas tulee sen yrityksen luo, johon pystyy paremmin ymmärtämään ja kokee hyväksi. Kaikilla meillä myös on prioriteetit eri asioilla. Jotkut panostavat ruokaansa, jotkut tyyliinsä ja jotkut autoonsa. Brändillä luodaan se merkitys asiakkaalle, joka haluaa aihealueessa valita.

Passion

Nykyään brändit ovat enemmän kuin tuotteet, jotka saavuttavat asiakkaiden tarpeet tai toiveet. Esimerkkinä vaikka mehubrändi. Asiakas haluaa mehua ja haluaa sen olevan raikasta. Siihen valikoimaan löytyy paljon. Yksi mehuista on tehty luontaisesti, käsin ja työntekijöihin panostetaan. Se voi olla sen yrityksen yksi tärkeimmistä missioista. Haluaa luonnonmukaisesti intohimolla valmistaa tuoretta mehua. Se poikkeaa vastaavista mehuista, jotka on tehty ja purkitettu tehtaissa koneilla. Ihmiset alkavat kiinnittää enemmän huomiota brändiin ja sen tekemiseen. Nykyään näkee usean brändin missiona vähentää sen alan päästöjä, parantaa laatua ja olla luonnonmukainen. Brändin pitää sitoutua sen missioon ja tarkoitukseen, miksi se on tehty ja miksi sitä tehdään. Tietenkin sen viestiminen on hyvä olla mukana.

Platform

Alusta missä saada tieto ja informaatio asiakkaille. Ei ainoastaan jo olemassa oleville asiakkaille, mutta tietenkin myös uusille. Kaikki on nykyään netissä, mutta useat ovat myös kivijalkaliikkeissä. Joillain enemmän ja joillain vähemmän. Näissä on kumminkin erilainen kontakti asiakkaaseen. Pitää tietenkin toimia sen mukaan mikä omalle brändille on paras vaihtoehto. Esimerkkinä hyvä tähän on mattoyritykset. On helppo ja nopea tilata matto netistä, mutta se ensikosketus tuotteeseen on erilainen kuin liikkeessä. Liikkeessä näet tuotteen fyysisesti ja pääset sitä materiaalia kokeilemaan, ennen ostoa. Varsinkin jos intohimo mattojen valmistukseen yrityksellä on ja panostaa laatuun, niin se lopputulos on helpompi näyttää asiakkaalle liikkeessä kuin netissä. Internetissä markkinointi kumminkin saa huomion tuotteen, palvelun tai brändin ympärille ja sitä kautta haetaan asiakkaan reaktio. Kumminkin tässäkin tilanteessa olemme erilaisia ja jotkut valitsevat netin mieluummin kuin kaupassa käymisen ja toisinpäin.

Kokonaiskuva

Nämä olivat minulle uusia, koska olin aikaisemmin ollut tutustunut vanhempaan malliin. Ensimmäisen kerran vanhaan malliin tutustuin kauppaoppilaitoksessa Tredussa, kun opiskelin. Silloin koen ne vähän takkuiseksi. Syynä ei varmasti ollut se, että metodi on jo vanha vaan se, että en ymmärtänyt täysin. Tietenkin päällisin puolin osiot ymmärsin, mutta kokonaiskuva oli hakusessa.

Nämä uudet mallit oli tuotu kirjassa todella hyvin erilaisten esimerkkien kautta. Vaikkapa people osiosta annettiin esimerkki Niken toiminnasta Crazy Dreams -kampanjalla. Se sai todella paljon kohua ja negatiivisuutta sosiaalisessa mediassa. Todellisuudessa Nike teki juuri sitä mitä heidän suurin osansa asiakkaista ajatteli ja tuki sitä. Sanoma Crazy Dreams -kampanjalla oli, että naiset ovat yhtä miesten kanssa arvollisesti ja sen he toivat esille omalla brändin arvoilla eli urheilulla.

Aloin pohdiskelemaan omia tekemisiäni projekteissa näiden neljän pohjapilarin pohjalta. En todellakaan koe, että olen ottanut niitä isosti huomioon, koska no ei ole ollut ajatuksissa, mutta silti elementtejä sietä täältä on mukana. Kokeiluja platform ja people osiosta on tehty, jotta niihin saa parempaa tarttumapintaa.

Boxiovellesi

People

Tässä projektissa meillä kohderyhmä tiedossa, joille voimme palvelua tarjota. Asiakasryhmä ei ole vielä tiedossa. Emme ole saaneet vielä kerättyä tarpeeksi dataa rajataksemme asiakkaamme ja potentiaaliset asiakkaat. Toistaiseksi heitämme kiveä järveen ja toivomme, että osuu.

Purpose

Tämä on meidän vahvin osamme näistä neljästä. Meillä on idea ja missio mitä teemme tällä ensimmäisellä palvelullamme. ”Toimitamme suomalaisia tuotteita ovelle”. Tästä se lähti, olemme sitä tehnyt ja siinä pysymme. Tulevaisuudessa tulemme mahdollisesti laajentamaan erilaisiin palveluihin ja niissä on eri tavoite. Samasta näkökulmasta toki.

Passion

Koen, että meillä on intohimo tekemiseen ja oppimiseen. Sen lisäksi kahviin ja salmiakkiin. Alun perin idea syntyi juuri näiden elementtien yhdistämisestä. Siitä sainkin tämän idean. Tämän seuraavan voin puhua omasta puolestani nyt ainakin. Olen itse todella ihmisläheinen ja tykkään auttaa. Asiakaspalvelu on yksi hienoimmista asioista mitä tiedän. Se, että saan luotua verkkokaupan, josta voi tilata suomalaisia herkkuja ja muuta kotiin ulkomaille niin on askel yksi. Jos vielä saan hyvää palautetta ja kiitokset, niin lyö minulle ison hymyn kasvoille ja tekeminen vaan kasvaa.

Platform

Meidän alustamme on ainoastaan verkossa. Markkinoimme verkossa ja myyntimme tapahtuu verkossa. Yhteys useaan maahan verkossa on nopeampaa ja tehokkaampaa. Tässä osiossa silti on kehitystä tiedossa, koska pitää luoda tavat, miten tavoittaa, saada kiinnostumaan ja sitouttaa uudet asiakkaat brändiimme. Sosiaalinen media puoli pitää olla aktiivinen ja sielläkin pitää suodattaa se mitä viestii läpi ja mitä ei. Kaikkea ei tarvitse kertoa ja mitä kannattaa kertoa. Paljon on vielä edessä, koska Boxiovellesi on vasta ottanut ensiaskeleensa.

You May Also Like…

Google Digital Garage

Google digital garagessa oli paljon asioita, jotka olivat tuttuja mutta sain siitä myös paljon käytäntöön vietäviä...

Viherpesuopas

                                          Ai mitäkö on viherpesu? Viherpesun määritelmä perustuu  siihen, että...

0 kommenttia

Lähetä kommentti