Myyntikolmio

Kirjoittaja: Jussi Craycroft

31 toukokuun, 2022

Lähdeteos: Myyntikolmio

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jyrki Jokitalo

Teoriapisteet: 2

Lähdin lukemaan kirjaa, sillä toivolla, että tässä kyseisessä kirjassa olisi jotain konkreettisia mitä itse voisin ottaa omaan myyntityöhöni käyttöön.  Myyntikolmio kirjassa on paljon hyvää ja tärkeitä peruskäsitteitä ja perustapoja myyntiin liittyen. Oma myynti kokemukseni on nyt suhteellisen hyvä, missään nimessä en alan ammattilainen. Aina löytyy asioita missä voi parantua, mutta toistoja ja kauppoja on jo hyvin takana.

Aloitin oman myynti urani 2017 joulukuussa. Asuin tällöin Kauhajoella ja työskentelin isäni firmalle Vinyylitalo Oy:lle. Työkuvaukseni oli luukkumyyjä. Työ oli välillä erittäin haastavaa. Esteinä kaupanteoille tällöin oli vuodenaika, oma kokemattomuus ja materiaalin outo ymmärrys. Ihmisillä ei hirveästi ole vielä ymmärrystä vinyylistä, eikä sitä pidetä ekologisena vaihtoehtona. Myynnistä oli kuitenkin pidempi tauko, kun jatkoin kyseistä uraa vasta 2021. Välissä oli muutamia pikkukeikkoja mitä tuli tehtyä myynnin parissa. 2021 siirryin kuitenkin Sävyisän rinkiin myymään maalausurakoita. Itse myynti oli huomattavasti helpompaa kuin Vinyylitalolla, pääosin sen takia, että itse ei tarvinnut herättää kokonaan asiakkaan mielenkiintoa tuotteeseen. Sävyisä oli jo hyvin monelle asiakkaalle tuttu ennestään ja se on ehtinyt jo rakentamaan itselleen tietynlaisen imagon. Sävyisän myyntiryhmäkin vaikutti varmasti asiaan paljon, olimme jatkuvasti yhteydessä toisiimme, pidimme viikoittain myyntipalavereja, jossa sparrasimme toisiamme ja jossa kävi ilmi usein käyneet virheet. Palaverien avulla jokainen myyjistä kehittyi ja oppi jotain uutta.

Kirjassa puhutaan paljon huippumyyjästä. Mikä erottaa huippumyyjän ja keskinkertaisen myyjän? Kirjassa kuvailtiin huippumyyjiä siten, että yrityksen myynneistä 80 % toteutuu huippumyyjien ansiosta ja loput 20 % tulee keskinkertaisilta myyjiltä. Oman tietoni mukaan tämä pitää pääosin paikkansa. Voiko keskinkertaisesta myyjästä nousta huippumyyjäksi? Keskinkertaisella myyjällä täytyy olla kova nälkä ja kova työmoraali noustakseen niin sanottuun huippumyyjän rooliin. Asiaan vaikuttaa myös omat lahjakkuudet. Huippumyyjällä saattaa olla luonnostaan taitavat puhelahjat ja sosiaaliset taidot, jolla hän omaa kauppaa pönkittää eteenpäin. Tällaiset henkilöt eivät välttämättä ole myyjän töitä kauaa tehnyt, vaan pärjää pelkillä sosiaalisilla taidoilla ja osaavat lukea ihmisiä ja antamaan asiakkaille oikean kuvan itsestään ja tuotteestaan.

Myynnissä kun tavataan asiakkaiden kanssa kasvotusten, on tärkeää miettiä omaa kehonkieltään. Suurin osa myyntikäynnin aikana tapahtuvasta viestinnästä tapahtuu kehonkielellä ja on sanatonta. Nykyisessä työpaikassani Sorcolorissa pyrimme kategorisoimaan asiakkaat neljään ryhmään. Kategoriat ovat väreittäin, punainen, sininen, keltainen ja vihreä. En avaa kategorioita sen enempää, mutta jokaisella kategorialla on jonkinlainen ihminen. Myyjien tehtävä on tunnistaa nämä kategoriat, mieluusti jo ennen käyntiä ja käynnin aikana sitten soveltaa tämän tietyn tyyppisen ihmisen asennetta. Yksi asia mikä meille painotetaan myyntitöissä, on samaan sävyyn ja tempoon puhuminen asiakkaan kanssa, joka on täysin ristiriidassa kirjan sanomisen kanssa. Myynnissä jokaisella yrityksellä on varmasti omat konstinsa tehostaakseen myyntiä. Toisille yrityksille toisten yritysten metodit voivat olla ristiriidassa omien metodien kanssa.

Yllä mainittujen asioiden takia en voi sanoa, että voisin ottaa mitään tiettyä käytäntöön kirjasta, muuta kuin itse pyrkiä huippumyyjäksi. Minulle jo tavaksi tulleet käytännöt vastaavat suurin piirtein kirjan käytäntöjä, mutta muutama asia mitä minulle on opetettu, on ristiriidassa kirjan kanssa. En voi sanoa varmuudella, että toinen näistä olisi varmasti oikea vaihtoehto, vaan niin kuin yllä mainitsin, eri käytännöt soveltuvat eri yrityksiin. Kirja oli helppo lukea ja vastasi pääosin sitä mitä oletinkin. Olisin varmasti saanut enemmän irti kirjasta, jos myyntityö olisi itselleni täysin outo käsite. Suosittelen kirjaa sellaisille ihmisille, jotka haluavat saada peruskäsityksen myynti työstä. En välttämättä kuitenkaan väittäisi, että kaikki kirjan sanomiset pitävät joka paikassa täysin paikkansa.

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti