Myyntikolmio

Kirjoittaja: Jussi Muilu

22 marraskuun, 2022

Lähdeteos: Myyntikolmio

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jyrki Jokitalo

Teoriapisteet: 2

Luin Jyrki Jokitalon kirjoittaman kirjan: Myyntikolmio, amatööristä huippumyyjäksi. Kirjassa kerrotaan nimensä mukaan, miten kehittyä myyjänä amatööristä huipuksi. Valitsin kirjan, koska koin tarvitsevani oppeja ja koppeja myyntiin, sillä myyntitaidoista on aina hyötyä.

Amatööristä huipulle

Amatöörimyyjä ei yleensä edes tajua, miten paljon hän pystyisi kehittymään. Hän saattaa vain toivoa, että asiakkaasta tulisi liidi tai, että asiakas ostaisi jotain. Hän ei ymmärrä, että hänen tulisi perehtyä asiakkaaseen etukäteen, jolloin hän pystyisi valmistautumaan juuri kyseiselle asiakkaalle myymiseen.

Seuraava vaihe on oppilas, tällöin amatööri myyjä on tajunnut asioita oppimisesta. Oppilas vaihe on tämän matkan pisin vaihe, se kestää yleensä yli 5 vuotta. Nämä reilu 5 vuotta täytyvät olla kuitenkin keskitetty oikeisiin asioihin, jotta oppiminen tapahtuu mahdollisimman tehokkaasti. Oppilaalla täytyy siis olla intohimo oppimaansa asiaa kohtaan, että hän voi päästä seuraavalle tasolle osaajaksi.

Osaaja osaa käyttää myyntikolmiota myynnissä avukseen. Osaaja siis tietää, että asiakkaalle tulee olla kohdallaan tarve, tuote ja hinta. Jos asiakkaalla ei ole tarvetta niin se harvoin ostaa, vaikka tuote ja hinta olisi loistava. Myyjän siis tulisi tiedustella heti kärkeen asiakkaan tarve. Kun asiakkaalla on selvä tarve, tuotteen ja hinnan tulee olla kohdallaan. Kun kaikki kolme ovat kohdallaan, ei asiakasta estä mikään ostamasta tuotetta. Jos osaaja pitää itseään jo tässä vaiheessa huippumyyjänä kehityskaari yleensä loppuu siihen.

Kun osaaja on viimein tullut huippumyyjäksi, on jatkuva opettelu alkanut tuottaa tulosta. Huippu osaaja on intohimollaan ja kovalla treenaamisella päässyt siihen pisteeseen, että hän kykenee itse huomaamaan arvonsa ja kykenee hinnoittelemaan itsensä sen mukaan. Huippumyyjä ymmärtää, että myynteihin mennään aina taktiikka edellä ja hän kykenee valmistelemaan myyntiään ennen saikkaan kohtaamista.

Amatööristä huippumyyjäksi kuulostaa todella pitkälle työlle ja sitä se ehkä onkin, mutta oikeanlaisella asenteella ja rutiinin omaisella tekemisellä tämä on jokaisen kohdalla mahdollista. Tätä osaamisen kaavaa voi käyttää melkein kaikenlaisessa osaamisessa urheilusta myyntiin, voit kehittyä melkein kaikessa huipuksi, kunhan osaat käyttää aikasi oikein. Jotta jaksat opiskella ja käyttää valtavasti aikaa asian oppimiseen, oppimisen aihe tulisi olla sellainen mikä sinua kiinnostaa ja innostaa, tällöin siihen tekemiseen ja opettelemiseen menevä aika menee kuin siivellä. Tärkeintä on siis löytää oma juttu.

Oman jutun löytäminen

Oman jutun löytäminen ei ole missään nimessä helppoa. Se ei ole välttämättä ensimmäinen, toinen tai kolmaskaan asia, johon mielenkiinnolla perehtyy. Mitä useampaan asiaan perehdyt ja käyt niitä läpi, sitä todennäköisemmin löydät itseäsi kiinnostavan asian ja sitä vähemmän sitä tarvitsee harjoittelu vaiheessa kyseenalaistaa. Liian moni jättää tämän tutkimuksen ikuisesti tekemättä ja uhraa koko elämänsä vasemmalla kädellä tekemiseen, koska asia ei tunnu omalta, eikä sen takia kiinnosta riittävästi. Pienikin ajatus ja pohdinta, siitä onko tämä sittenkään minun juttuni, syö valtavasti tekemisen energiaa. Siksi valitsemaansa asiaan tulisi panostaa tietynajan 100 prosenttia ja vasta sen jälkeen miettiä jatkaako asian tekemistä vai ei. Jos ei panosta 100 prosenttia, sitä ei myöskään saa. Jos asiassa ei ole täysin mukana, suorittaa sen puoliteholla ja silloin asialta on mahdotonta odottaa mitään.

Tämä osui itseeni aika henkilökohtaisesti, koska koen olevani juuri sellainen tyyppi, joka löytää jonkun uuden asian, joka kiinnostaa ja panostan siihen 100 prosenttia täysillä jonkin aikaan, kunnes kyllästyn siihen. Tarkoittaako se sitä, että en ole löytänyt omaa juttuani vai sitä etten ole jaksanut panostaa tarpeeksi kauaa niihin asioihin? Toki yleensä minulle käy näin harrastuksissani, koska ne ovat usein niin helppoja aloittaa ja toki myös lopettaa.

Ymmärrän täysin kirjassa kerrotun asian, että jos ei panosta 100 prosenttia niin ei voi olettaa saavansa niin paljoa siitä irti. Tämä pätee hyvin tiimiakatemialle, jos ei anna tiimiakatemialle oikein mitään, voiko siitä saadakaan mitään? Olisi siis tärkeää antaa tiimiakatemialle opiskeluaikana oikeasti kaikkensa, jotta voi valmistuessaan olettaa kokevansa, että tiimiakatemialta on saanut irti niin paljon kuin on mahdollista saada. Henkilökohtaisesti vähän jopa pelkäänkin sitä tilannetta, että valmistuisin ja en tietäisi minne jatkaisin tai mitä tekisin tiimiakatemian jälkeen.

Oivalla

Kirjassa kerrotaan kuinka ei auta, vaikka löytää itseään kiinnostavan asian, jos ei oivalla asian syvintä olemusta, eikä tästä johtuen kykene poimimaan asiasta suorittamisen kannalta olennaisia tekijöitä. Tämä johtaa usein väärin toteutettuun ja lopputulosta palvelemattomaan harjoitteluun. Tällöin ei opi asiaa, jonka takia kiinnostus asiaa kohtaan alkaa hiipua, sillä intohimoisen asioiden tekemisen polttoaine on aina onnistuminen.

Kuinka voit oivaltaa asian punaisen langan? Tulisi harjoitella ja kokeilla, mitkä ovat asioita kehittäviä ja mitkä heikentäviä tekijöitä. Tulisi tehdä todella paljon toistoja ja testailla eri juttuja, jättämällä tai lisäilemällä jotain juttuja. Seuraa alalla muita toimijoita ja tarkkaile toteuttaako ne juuri niitä itsepoimimiasi asiaa edistäviä tekijöitä ja jättääkö ne pois asioita mitkä sinä itsekin jättäisit pois. Sinun tulee uskoa itseesi ja taitoihisi ja usko siihen, että sinä pystyt tulla alan huippuosaajaksi, jos vain toteutat sitä oikein. Yksikään huipputekijä ei ole syntynyt huipputekijäksi. Oivaltamalla nämä asiat saat tehtyä oppimisen raamit, jota seuraamalla voit päätyä huippuosaajaksi. Oivallus ei koskaan tapahdu kopioimalla tai muita seuraamalla, vaan oman ajatustyön kautta.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti