Myynnin kasvu

Kirjoittaja: Oskari Soini

4 joulukuun, 2023

Lähdeteos: Valitse myynnin kasvu

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jussi Karppinen, Antti Paussu, Timo Sorri

Teoriapisteet: 0

Johdanto 

Pohdin ja Reflektoin myynnin roolia yrityksen kasvun kannalta. Luin kirjan Valitse myynnin kasvu, missä kerrottiin polku kasvu johtamiseen. Kirjan on kirjoittanut Jussi Korppinen, Antti Paussu ja Timo Sorri.  

Miten määrittää yritykselle oikea myynti strategia päästäkseen yrityksen visioon? Fakta yritysmaailmassa on, että toiset yritykset kasvavat ja toiset eivät. Kasvua voi mitata monesta näkökulmasta, mutta tässä reflektiossa käyn läpi, miten kasvattaa myyntiä kestävästi ja tuloksellisesti. Myynti on avain yrityksen kasvuun ja ilman sitä ei yritys kasva. Oikea strategia vaatii suunnittelua ja selkeää visiota yrityksen toiminalle ja tulevaisuuden suunnitelmille. Tavoitteet kuntoon, mutta miten?  

Kasvutavoite 

Yritykselle pitää asettaa tarkka kasvutavoite. Luo päämäärä mihin pyritään. Oma kokemukseni kertoo, kuinka töitä voi kyllä tehdä uskomuksella, mutta Ilman selvää päämäärää mihin tavoittaa on työn tekeminen, aikataulutus ja tulos huonompi. Kasvutavoite selkeyttää tekemistä, siksi pystyykin tekemään töitä tavoitteellisesti. Kirjassa kerrottiin, miten tavoitteeseen pääsee helpommin. On tärkeää asettaa välitavoitteita, sen voi esimerkiksi toteuttaa post- it lapuille ja luoda aikataulutus niiden ympärille. Aion tulevaisuuden projekteissa ottaa tämän työkalun käytäntöön ja visualisoida matkan päämäärään tavoitteiden kautta.  

Markkinarajaus 

Mikä on yrityksesi kaupallistettu tuote tai palvelu? Olethan rajannut markkinasi, että voitat helpoiten? Miten oma tiimiyrityksemme on rajannut markkinat? Emme ole rajannut, koska “toteutamme kaikki työt, mitä saadaan”. Kävin tutkimassa uudemman kerran Fleimi.com nettisivuja ja käy järkeen, ettei sivuillamme poissuljeta kaupunkeja tai aluetta. Rajaamisessa on kysymys missä markkinoidaan itseämme. Markkinoimme pääasiassa itseämme Jyväskylässä ja Suomessa. Ulkomaille meidän ei ole mitään järkeä lähteä tekemään bisnestä, koska siellä emme voita kilpailijoitamme liiketaloudellisesta näkökulmasta. Tavoittelemmeko Jyväskylän ulkopuolelta tapahtumatuotantoon asiakkaita. Helsinki? Lahti? Tampere? Tiedämme, että Jyväskylässä sijaitseville yrityksille meidän kannattaa myydä. Pelkäämmekö poissulkea potentiaalisia kohderyhmiä muualta Suomesta? Fleimin kannattaa Tiimiakatemian aikana listata kirjassa kerrotun tavan mukaan kaikki asiakkaat, keille on tehty projekti. Listan tarkoituksena on analysoida omia projekteja ja asiakkaita. Listalta valitaan asiakkaat, keille myytäisiin tapahtumatuotantoa uudestaan ja keille ei. Analyysin edetessä voimme yhdessä miettiä, mitä yhteistä kohderyhmistä löytyy. Miksi myytäisiin uudestaan ja miksi ei. Myynnin johtamisessa puhutaan paljon, kuinka kallista on myydä kaikille ja tämä lista voisi toimia tulevaisuudessa, kun meillä on enää rajallisesti asiakaspaikkoja kalenterissa. Uskon Fleimiin ja tapahtumatuotantoon. Toivottavasti seuraavana vuona Fleimin tapahtumakalenteri on täynnä! 

Myynti prosessi on tärkeä yritykselle 

Tiimistämme löytyy paljon taitoa ja yksi vahvuuksistamme on loistavat myyjät. Mitä tapahtuu Fleimin myynnille, jos nämä loistavat myyjät ovatkin kiireisiä tai muuten pois pelistä? Voit verrata tätä tilannetta mihin tahansa yritykseen. Kerron teille, miten et tarvitse yritykselle valmiita myyntitykkejä. Sen sijaan tarvitset prosessin, johon myyjän tehtävät on määritelty ja ohjeistettu riittävän kattavasti. Prosessin avulla voi havaita, kuinka valmiin myyntitaidon ja persoonallisuus ei aina ratkaise. Hyvin suunniteltu ja toteutettu prosessi voi olla avain onnistuneeseen myyntiin ja myyntitaitojen oppimiseen. Myynti prosessin tarkoitus on luoda selkeä ja johdettu työnkuva myynnistä. Analysoimalla entisten asiakkaiden kanssa tehtyä myyntiä voisimme luoda parhaista paloista kyseisen prosessin tulevaisuuden myynnille. Myyntiin kuuluu monta eri toimenpidettä, kuten taustatietojen keräämisen, sähköpostit, lounaat, tarjousten tekemisen, puhelut ja etäneuvottelut. Mitkä seikat näissä toimenpiteissä on ollut onnistuneita ja miksi? Vastaus voi olla, vaikka hyvä ja kohtelias ensivaikutus asiakastapaamisella tai huolellisesti suunniteltu tarjous, mistä ei olla unohdettu yksityiskohtia. En ole itse käyttänyt ikinä suunniteltua myyntiprosessia. Olen oppinut myynnin työpaikalla, miten myydä tietyn tuotealan tuotteita. Tiedän ajatuksella hiotun myyntiprosessin toimivan eri aloilla. Olen puhunut tuttuni kanssa, kuinka kiinteistövälitys alalla käydään asunnon myyntiprosessista koulutuksia. Fleimin kohdalla myyntiprosessi voisi selkeyttää tapahtumatuotannon konseptia ja antaa hyvät työkalut tiimiläisille, keille myynti ei ole omalla mukavuusalueella. Apuna prosessin pohjan luomiseen voisimme käyttää ystäväämme tekoälyä.  

Annan kirjalle arvosanaksi 4,5/5. Kirjassa selkeästi esitetään myynnin johtamisen polku step by step tyylillä. Suosittelen kirjaa luettavaksi kaikille, ketkä haluaa selkeän opin myynnin kasvatukselle ja kokonaisvaltaisen kuvan yrityksen myynnistä. Selkeätä tekstiä ja myyntiin liittyviin termeille löytyy sanasto kirjan takaa. Opin sanaston avulla uusia termejä, miten prospektit muuttuvat liidiksi. Sanastossa termit ovat selitetty puhtaiksi yksinkertaisesti.  

You May Also Like…

Strateginen ajattelu

Strateginen ajattelu on näkemistä Huippumenestyksen taustalla on aina strategia. Mutta millaista on strateginen...

Suojattu: Johda tunneilmastoa

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

0 kommenttia

Lähetä kommentti