Muutama vaarallinen yhtiö

Kirjoittaja: Rock Åkerlund

5 toukokuun, 2022

Lähdeteos: Maailman 50 vaarallisinta yhtiötä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Juha-Pekka Raeste ja Hannu Sokala

Teoriapisteet: 3

Minua moni luultavasti pitää jokseenkin vastuullisena tyyppinä ja olin saanut ehdokkuuden Greta Thunberg -kategoriaankin joltain tiimiltä. Ajattelin tässä esseessä vähän paneutua omaan käyttäytymiseeni. Ehkä juuri siksi, että löydänkö itseni tekemästä kovinkin vastuuttomia juttuja. Sellaisia, joita en ehkä tiedosta. Vai liikunkohan vaarallisilla poluilla, kun teen Facebookissa markkinointia. Reflektoin siis yhtiöitä, joihin minulla on joku kosketuspinta. Rehellisesti.

Bytedance: Tiktokin kehittäjä

TikTok tulee olemaan minun paljon puhumani someprojektin yksi alusta. Tiedostin jo ennen aihevalintaani, että TikTokissa piilee ongelmia. Jollain tapaa koitan leijua niiden ongelmien yläpuolella ja en suoraan sanottuna tiennyt tarkkaan miten isosta asiasta on kyse. Zijie Tiaodong, joka on kehittänyt sovelluksen on pelon aihe lännessä sen takia, koska pelätään, että hänen yhtiönsä myy saamiaan käyttäjätietoja Kiinan viranomaisille. Miksi se tuntuu silti jotenkin kaukaiselta vaikka ei mistään hinnasta oikeasti haluaisi myydä mitään tietoa Kiinan viranomaisille? Että jos tietäisi varmuudella, että sinne ne tiedot nyt menee niin sehän tuntuisi vähän mahanpohjassa asti se tunne, niin paljon se ahdistaisi.  Tätä monesti olen miettinyt, että miksi sitä ei ole varovaisempi vaikka on peloteltu tällaisilla asioilla ja koitettu faktalla sokaista melkein silmät. Jos Yhdysvalloissa puolustusministeriö on määrännyt sotilashenkilöstön poistamaan koko sovelluksen puhelimistaan, niin miksi minä olen sinne perustamassa yhtään mitään? Jotenkin kai en usko olevani niin merkittävä instanssi, että asia suoranaisesti minua koskisi. Edelleen se tuntuu kaukaiselta, että minua sieltä kukaan kurkottelisi. Tuntuu, että pitäisi tutustua aiheeseen enemmän, mutta itseni tuntien epäilen, että tulee ennemmin se sometili sinne perustettua, kun tuohon paneutua.

Coca-Cola Company

Myönnän. Se olen minä, joka on ostamassa meidän perheestä Coca-Cola Zeron 2-packin. Vaikken ole mikään suurkuluttaja, niin myönnän silti käyttäväni kyseisen yhtiön tuotteita. Ja mitä tulee siihen vastuullisuuteen, niin ei ole vastuullista kannattaa suuryhtiötä, joka on maailman eniten muoviroskaa synnyttävä brändi. Sehän on järjetöntä ja tuntuu vastuuttomalta tukea tuollaisen yhtiön toimintaa. Ja tämäkin on sellainen asia, että kyllähän kyseisen yhtiön on vastuuttomaksi aina tiennyt, muttei silti ole jaksanut ajatella sitä sen isommin, koska tuntuu, että Coca-Cola vaan on siinä ja pysyy, vähän niin kuin vesi. Mihin sitä muka vaihtamaan? Myönnän harrastavani tämän tyylistä laiskaa ajattelua joissakin asioissa. Tiedän, että asialle pitäisi tehdä jotain, mutten saa toteutettua tai muutettua jotain tapaani sen paremmin. Sitten asia ikään kuin jää leijumaan. Tällaisia asioita minulla ikävä kyllä on elämäntavoissani. Joskus niistä sitten joku karsiutuu ja harvemmin lisääntyykään, mutta onpahan silti. Tässäkään tapauksessa merkinvaihto ei ole niin helpottava asia. On luultavasti melko sama vaikka ostaisin Pepsi Maxia sen 2-packin. Kolme miljardia kiloa vuodessa on sama kuin 200 000 pulloa minuutissa. Eli kun juon Coca-Cola lasin kaivatessani virkistystä, niin samalla valmistuu miljoona kappaletta uusia muovipulloja maailmaan. Tuntuu ihan älyttömältä ajatukselta.

Facebook

Tämä on taas niitä juttuja, kun tietää tarkkaan, että ei varmasti mene turvallisilla aalloilla ja tiedot myydään varmasti. Niiden aiemmin mainittujen kiinalaisten viranomaisten lisäksi ne myydään vielä paljon muuallekin. Facebookia en henkilökohtaisella tasolla juurikaan käytä. Tarkoitan tällä sitä, etten nykyään päivitä siellä mitään profiiliani oikein tai muutakaan sellaista, mutta esimerkiksi Happy Secondin markkinointia hoidan sitäkin kautta ja kyllä ne minun tiedot sieltä löytyy, vaikken sitä käytäkään. Koska aiemmin olen siellä kuitenkin notkunut. Facebook on kasvanut asemaansa ns. hakkerietiikan karskeimpien oppien mukaisesti. Se tarkoittaa sitä, että tiedonjako hyödyttää yhtiötä niin paljon, että muista arvoista, kuten yksityisyydestä pystytään suuremman hyödyn nimissä poikkeamaan. Ja se kuulostaa juuri niin pahalta kuin se onkin. Varsinkin silloin, kun sen hyödyn määrittelee viime kädessä aina yksi ja sama ihminen, Mark Zuckerberg. Jos joskus käy ilmi, että Mark Zuckerberg on oikeasti vain tekoäly tai ulkoavaruudesta tullut humanoidi, niin olen kirjoittanut tähän esseeseen niin ja asian voi siten tarkistaa tai todistaa. Tiesin etukäteen.

Tällaiset Facebookin kaltaiset suuret teknologiayhtiöt ovat kasvaneet liian suuriksi verrattuna talouteen, yhteiskuntaan ja demokratiaan. Kun järjestelmä on näin turmeltunut niin se järjestelmä pitäisi korjata. Facebook tai nykyään Meta käyttää laittomia kilpailua rajoittavia käytäntöjä, polkee kuluttajien, myös minun, yksityisyyttä ja ei millään tavalla halua suojella meitä demokratian omaisesti. Vaalien tuloksiin on esimerkiksi pystytty vaikuttamaan erilaisten valeuutisia tehtailevien käyttäjätilien avulla ja käyttäjien henkilökohtaisia tietoja käytetään hyväksi näiden tietojen kohdentamisessa. Tämäkin alkaa kuulostamaan liian isolta jutulta, tuntuu oudolta, että jatkamme vain näiden alustojen käyttämistä vaikka ne olisivat miten saastuneita.  Mikä saisi meidät oikeasti lopettamaan? Ja olisiko siitä kuin paljon hyötyä? Loppujen lopuksi monikin meistä jo tietää sen, että tuotteet eivät ole ilmaisia vaikka ne siltä näyttäisivätkin. Me ollaan siellä kaikki myytävänä tuotteena, sinä ja minä. Meidän liikkeet, toiminta, viestit, kuvat, muistot, pohdinnat, impulsiiviset ajatukset ja muut on kaikki siellä tallessa ja kaupan.

Apple

Minulla on Applen puhelin. Ostin sen puhtaasti sen takia, kun sen kamera on niin hyvä, että saan tuotettua sosiaalisen median materiaalit helposti sillä ja kuvattua videoita, sekä harjoiteltua samalla editointia. Se on siis suurin syy, minulla ei ole mitään ihailua varsinaisesti Applen tuotesarjaa kohtaan. Apple harjoittaa Kiinan suhteen myöntyväistä politiikkaa. Yhtiö on mm. poistanut satoja vpn-sovelluksia kiinalaisesta verkkokaupastaan. Ihan vain sen takia, kun Pekingistä on kuulunut kajahdus, joka vaati niin. Jos esimerkiksi miettii miten tärkeä arvo sananvapaus on minulle, niin en millään voi hyväksyä tällaista toimintaa yhtiöltä. Tällaisella toiminnalla tuotanto laitetaan ihmisten hyvinvoinnin ja sananvapauden esille ja minä oln nyt sen hyvän kamerani kanssa sitten tätäkin tässä tukemassa yhtäkkisesti.  Lisäksi vaikka New York Timesin kaltaisia julkaisuja yhtiö on myös poistanut sovelluskaupasta. Se siis vaikuttaa suoraan siihen minkälaista tiedonsiirtoa tässä siirtyy kokonaiselle kansakunnalle. Applella ei myöskään ollut enemmistön tukea, kun haluttiin, että yhtiö julistaisi kunnioittavansa ilmaisunvapautta yhtenä ihmisoikeuksista. Vain 40,6% antoi tälle ehdotukselle äänensä. Tämä siis suoraan tarkoittaa, ettei suurin osa halua kunnioittaa ilmaisunvapautta yhtenä ihmisoikeuksista. Raha menee tämän ajatuksen edelle. Jotain on julisteltu sitten myöhemmin, mutta korruptio loistaa liekkinä varmasti Applen pääkonttorilla.

Tässä oli muutama miettimäni yhtiö, johon paneuduin. Suosittelen kirjaa silmien avartamiseksi, mutta tuntuu välillä, että pahalle on niin turtunut, että sekin ajatus pelottaa.

Rock Åkerlund

Projektitoimisto Heiga osk

http://www.heiga.fi

You May Also Like…

Asiakastutkimus

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan Asiakastutkimuksen perusteet ja käytännöt. Kirjan lukemisen tarkoituksena oli...

Tekoäly 123

Ajattelin lukea tekoälyyn liittyvän kirjan ja perehtyä sitä kautta aiheeseen vielä lisää. Tekoäly on ollut tosi...

Kohdettu asiakas

Valitsin luettavaksi kirjan kohdetta asiakas kirjan sisällön ja sen julkaisuvuoden perusteella. Kirja on julkaistu...

0 kommenttia

Lähetä kommentti