Muutama fakta myynnistä – ja ajatuksia niistä

Kirjoittaja: Arttu Karisto

11 lokakuun, 2020

Lähdeteos: 100 faktaa myynnistä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Andrei Koivumäki, Katleena Kortesuo

Teoriapisteet: 2

Uhriutuvan hammastahnan brändäysvinkki 

Sain inspiraatiopistoksen herätessäni 3-vuotiaan esikoispoikani kanssa elokuisena perjantaiaamuna asuntovaunussa Forssan ABC:n pihassa. Nyt on se hetki, kun perusopintojen loput tehtävät saatetaan maalinsa, ettei taas tarvitse hävetä silmiä päästään syksyllä, kun on kevään hommat edelleen tekemättä. 

Avasin kirjan 100 faktaa myynnistä satunnaisesta kohdasta: 27. Uhriutuvan hammastahnan brändäysvinkki. Kappaleessa kerrottiin itseensä uskomattomasta ja itseään alentavasta brändäämisestä tyyliin: Hammastahnaamme ei arvosteta tarpeeksi!” ja ”Jos sinä olisit hammastahna, sinäkin ymmärtäisit.”  

Tämä herätti kesän ajan piilossa lymyilleen reflektoinnin tarpeen; Olen useamman kuukauden vältellyt perusopintojen tekemistä, milloin milläkin verukkeella. On ollut töitä, perhe-elämää, lomailun tarvetta ynnä muuta. Lopulta kyse on ollut vain siitä, etten ole uskaltanut tarttua toimeen, koska olen pelännyt suureksi kasaantuneen työmäärän lannistavan. Nyt ei siis enää ole aika olla uhriutuva hammastahna ja nojata valheellisiin selityksiin vaan tehdä mikä tehtävä on ja yrittää jälleen oppia mahdollisimman paljon. 

Reflektio 

Luin markkinoinnin perusopintokurssia varten Andrei Koivumäen ja Katleena Kortesuon 100 faktaa myynnistä -kirjan. Koska kirja on koottu lyhyistä case-tyyppisistä kappaleista – joita muuten on yli 100 – aion nostaa reflektioon hyvin satunnaisessa järjestyksessä kirjasta ne caset ja teemat, jotka herättävät ajatuksia ja joista koen saaneeni jotain hyötyä.  

Tietoa saa opiskelemalla ja kokemusta tekemällä  

Jos niitä leukoja vetää, ni sit niitä leukoja myös saa. Kannattaa takoa, kun rauta on kuumaa.  Voit opiskella ja voit menestyä, mene ja tee. Helposti sanottu. Koivumäki kertoo kokemuksestaan, miten on lähtenyt aivan nollasta liikenteeseen ja päässyt huipulle käytännössä ilman resursseja ja työkaluja. Olen lievästi turhautunut kuulemaan tarinoita uskomattomista menestystarinoista, jotka ovat saaneet alkunsa jostakin huikaisevasta sisäisestä palosta tietyn asian tekemiseen tai pohjattomasta menestyksen nälästä. Ehkä se johtuu siitä, ettei itselle ole ehtinyt vielä juurikaan menestystä koitua ja malttamattomana ihmisenä sitä turhautuu. 

Tämän kappaleen tärkein oppi onkin, että pitää jatkaa tekemistä – lyödä toistoja sisään – ja malttaa oppia asioita luontaisessa tahdissa. Ei ole varaa sortua taas siihen virheeseen, ettei suostu oppimaan mitään, kun opittavaa on niin paljon.  

Havahduin taas pohtimaan optimaalisen oppimisen dilemmaa. Tuntuu, että nykyään varsinkin bisnesmaailmassa korostetaan jatkuvaa oppimista ja eteenpäin menemistä. Itse ainakin otan tästä ihan liikaa paineita, haluaisin olla jo oppinut kaiken tärkeän. Kuitenkin huomaan yhä uudestaan, ettei minulla ole työkaluja tuon ”jonkin” löytämiseen ja oppimiseen. Harvoin kuulee positiivista ja ymmärtävää puhetta oppimisvaikeuksista. Koen jääneeni jonkinlaiseen sumppuun, jossa kuulen jatkuvasti päivittäisten pienten oppimistapahtumien tärkeydestä ja jäsentelystä, mutta en kuitenkaan itse hahmota näitä oppimisprosesseja kovin tehokkaasti, enkä tunnista niitä aina itsessäni. Olenkin yrittänyt vaihtelevalla aktiivisuudella miettiä itselleni sopivaa tapaa reflektoida ja tunnistaa omia oppimisprosesseja arjessa. Ongelmat oppimisen hahmottamisessa heijastuu myös tekemiseen; On vaikeaa ohjata omaa toimintaa saatujen oppien ja prosessien mukaan ja tarttua oikein mihinkään, kun oppimieni asioiden sisäistämiseen menee parhaimmillaankin 2-5 päivää. Se saa välillä jopa kyseenalaistamaan tiimiakatemian itselle sopivana opiskelumallina. Se on kuitenkin jo ihan oman esseensä kokoinen asia, joten eteenpäin. 

Energia ja fokus  

Nopeasti ja isoilla kierroksilla toimivat aivot ovat siunaus ja kirous. Saadessani hyvän idean, en monestikaan malta pysähtyä miettimään idean ydintä ja sen perusteita. Alan monesti liian aikaisessa vaiheessa keskittymään pieniin yksityiskohtiin ja nyansseihin, joiden mukaan tulo liian aikaisessa vaiheessa saa suunnitelman herkästi näyttäytymään sekavana vyyhtenä. Tällaista vyyhteä on hyvin vaikeaa lähteä toteuttamaan, saati myymään. 

Suunnittelin muutaman muun tiimiyrittäjän kanssa syksyksi projektia, jonka toteuttaminen harmiksemme, mutta myös onneksemme, siirtyi tulevaan syksyyn ja kevääseen. Näen paljon hyvää siinä, että saimme ensimmäisen isosti potentiaaliselta tuntuvan projektin käyntiin ja käytimme alkuinnostuksen tehokkaasti visiointiin ja suunnitteluun. Teimme suhteellisen hyvin myöskin muistiinpanoja. Aloin omalta osaltani kuitenkin käymään projektin suhteen ylikierroksilla heti ensimmäisissä palavereissa ja niiden välissä. Projektin johtajana minun olisi pitänyt osata luoda selkeä ja yksinkertainen malli projektillemme, mutta ajatukseni kääntyivät jatkuvasti esimerkiksi asiakkaille lähetettävän aineiston visuaalisiin yksityiskohtiin ja sanamuotoihin. Lopulta en enää itsekään hahmottanut mitä me olimme tekemässä. 

Koivumäki antoi kirjassa hyvän vinkin: ” Fokuksen pitää olla sataprosenttisesti kiinni siinä jutussa, jota kulloinkin teet. Jätä kaikki turhat työkalut, lisäosat ja visuaaliset asiat pois. Tee yksi asia loppuun ja lisää ominaisuuksia vasta myöhemmin. Monesti riittää, että saa karkean demoversion ulos. Siitä voi saada palautetta asiakkailta, mahdollisesti jopa tuloa. Sen jälkeen pääset tekemään parannustöitä ja työstämään lisäosia.” Aion pitää tämän mielessäni, kun jatkamme projektimme työstämistä ja myös tulevissa töissäni. 

Kova työnteko ilman suunnitelmaa on hukkaan heitettyä aikaa 

Suunnitelmallisuuden puuttuminen myyntiprosessissa on yksi suurimmista ongelmistani tällä hetkellä. Koen arkuutta lähteä suunnittelemaan ja toteuttamaan mitään omaa myyntiprosessia, koska ilmeisesti pelkään epäonnistumisia niin paljon. Ehkä tärkein prosessi, johon minun pitäisi myynnin osalta lähteä, on nimenomaan kohdan 11. kokemuksen kartuttaminen ja sitä kautta varmuuden saaminen omaan tekemiseen. Nyt syksyllä Sawakelle on tulossa mielenkiintoinen myyntiprojekti, jota odotan sekä kauhulla, että innolla. Puhelimessa ihmisten kontaktointi järjestelmällisesti ja suunnitelmallisesti on myynnissä vaikein asia itselleni. Nyt saamme luoda yhdessä juuri sellaisen prosessin, kuin haluamme ja toivon saavani sitä kautta hyvin paljon varmuutta puhelintyöskentelyyn 

Yllätys! Ostaja onkin ihminen!  

Tätä pointtia täytyy alkaa hyödyntää paljon enemmän tiimiyrityksen palvelumyynnissä. Henkilökohtaisen siteen luominen asiakkaaseen – oli hän sitten kuluttaja-asiakas tai organisaation edustaja – edistää aina myyntiä ja parantaa mahdollisuuksia päästä tarjoamaan samalle asiakkaalle palveluita useammin kuin kerran. Tämä myös auttaa puskaradiomarkkinoinnin boostaamisessa; asiakas, jolla on myyjään henkilökohtainen side suosittelee tuotetta tai palvelua tuttavilleen ja kollegoilleen paljon helpommin. 

You May Also Like…

Sosiaalinen myynti

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan kasvua somessa. Kirjan lukemisen tarkoituksena olisi ymmärtää niin konkreettisen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti