Munaa kunnolla!

Kirjoittaja: Antti Seppälä

13 joulukuun, 2021

Lähdeteos: Munaa kunnolla! Mokien kautta menestykseen

Lähdeteoksen kirjoittaja: Stephan Brown

Teoriapisteet: 2

Luin Stephan Brownin kirjoittaman kirjan ”Munaa kunnolla! Mokien kautta menestykseen.” Kirjassa esitellään tarinoista, joissa yrittäjät nousevat isoista epäonnistumisista menestykseen. Jokaisen tarinan päähenkilö on onnistunut epäonnistuja. Näiden tarinoiden opetus on se, että liiketoiminnan ja markkinoinnin perusteellisempi ymmärtäminen edellyttää myös epäonnistumisten tutkimista. Vaikka johtamisgurut toistavat asioita helposta menestymisestä, niin ikävä totuus on se, että valtaosa eri yritys- ja liike-toimintahankkeista eivät onnistu. Epäonnistumiset ja munaukset kuuluvat olennaisena osana yritysten menestystarinoihin. Epäonnistumisia pidetään tyypillisesti negatiivisina asioina, mutta kirjan tarinat osoittavat tämän väitteen vääräksi. Epäonnistumiset ovat tärkeä osa oppimisprosessiamme. Päätin keskittyä tässä kirjoituksessa Donald Trumpin tarinaan, koska pidin häntä kirjan mielenkiintoisimpana henkilönä.

Donald Trump

Valitsin Donald Trumpin tarinan, koska hän kuuluu maailman kuuluisimpien henkilöiden joukkoon. Trump oli markkinamies jo syntyessään, sillä hänen isänsä oli varakas kiinteistömies. Hän esitti jo opiskelu aikana liikemiehen vaistoja. Hän opiskeli taloustiedettä Wharton-kauppakorkeakoulussa. Opiskeluiden jälkeen hän työskenteli vanhempien yrityksessä. Hän ei viihtynyt siellä pitkään, sillä omakotitalojen rakentaminen esikaupunkialueille ei ollut tarpeeksi kiehtovaa kunnianhimoiselle kiinteistöimpressaariolle. Donald sai ensimmäisen operaation Gotham Cityn kiinteistömarkkinoilla. New Yorkin kaupunginhallinto oli investointien puutteessa. Sijoittajien houkuttelemiseksi kaupunki antoi verohelpotuksia yrittäjille, jotka olivat valmiita sijoittamaan Manhattan-nimiseen mustaan aukkoon. Trump päätti lähteä isänsä tuella sijoittamaan Manhattaniin. Manhattanilla hän saneerasi Commodore hotellin ja kunnosti Wollman-luisteluradan. Tämä oli Trumpin ensikosketus itsensä brändäykseen ja toimi lähtöalustana tähteyteen. Seuraava projekti, joka toi Trumpille huomiota oli Trump Tower. Tämä antoi potkua myös Trumpin muille projekteille. Näihin projekteihin kuului kasinoja, lentoyhtiö, golfklubeja, hotelleja ja paljon muuta. 1980-luvulla Trump olikin jo tunnettu tavaramerkki. Mielestäni Trumpin uran alku ura oli todella kiinnostava, koska en ollut kuullut aiemmin hänen uransa alkuvuosista. Ihailen Trumpin kunnianhimoista ajattelua ja tekemisen rohkeutta. En usko, että moni muu olisi uskaltanut lähteä yrittämään niin rohkeasti ja kunnianhimoisesti tukenaan ainoastaan isältään saama ”pienehkö” laina.

1980-luvun nousun jälkeen koitti laskukausi. 1990-luvun alkupuolella Trump joutui vaikeuksiin, sillä hänellä oli paljon velkaa. Hän olikin lähellä lopettaa yritystoimintansa, mutta sai loppujen lopuksi järjesteltyä velkansa. Vaikeudet eivät kuitenkaan loppuneet siihen, sillä vuonna 2002 hänen yrityksensä joutui konkurssisuojaan kasinohankkeen takia. Trump kuitenkin nousi konkurssin partaalta tosi-tv-ohjelman avulla ja tuntui, että häntä ei voinut pysäyttää mikään. Vaikkei pitäisikään Trumpista henkilönä, on hänen riskinottokykyään arvostettava. Trumpin kunnianhimo, riskinottokyky ja itsensä brändäys ovat tärkeimmät opit, joita pitäisi hyödyntää myös akatemian toiminnassa. Trumpin henkilöbrändi on tällä hetkellä yksi maailman suosituimmista. Tämä brändi oli yksi syy, jonka vuoksi Trump voitti Yhdysvaltojen presidentinvaalit vuonna 2016. Saa nähdä riittäkö hänen brändinsä toistamaan menestyksen myös vuonna 2024.

Yhteenveto

Kaikki kirjan tarinat olivat ainutlaatuisia. Jokaisessa tarinassa oli havaittavissa yhteisiä piirteitä niiden päähenkilöiden välillä. Näitä piirteitä olivat ambitio, aktiivisuus, astigmaattisuus, amplilfikaatio, aforismi ja ambiguiteetti. Ambitiolla tarkoitetaan yrittäjien halua suosioon ja valtaan. Aktiivisuudella tarkoitetaan yrittäjien aktiivisuutta jatkaa epäonnistumisen jälkeen. Astigmaattisuudella tarkoitetaan yrittäjien kykyä nähdä, mitä kilpailijat eivät näe, ja lisäksi valmiutta toimia tämän vaiston osoittamalla tavalla. Amplifikaatiolla tarkoitetaan yrittäjien kykyä erottua joukosta. Aforismillä tarkoitetaan yrittäjien kykyä kiteyttää mielipide ja kanta mieleen jääväksi sanonnaksi tai iskeväksi ilmaisuksi. Ambiguiteetilla tarkoitetaan yrittäjien salaperäisyyttä ja yhteensopimattomuutta. Mielestäni kaikki kuusi piirrettä ovat tärkeitä jokaiselle yrittäjälle. Tarkoituksenani on integroida näitä piirteitä myös akatemiamme toimintaan, vaikken ollutkaan niistä kuullut ennen kirjan lukemista. Sain kirjasta paljon oppeja nimenomaan markkinointiin, henkilöbrändäykseen ja yrittäjä asenteeseen.

You May Also Like…

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti