Projekteissa on ollut hankaluuksia hinnoittelun kanssa, joten mietin että tästä kirjasta voisi olla hyötyä.
Aluksi aattelin, että kirja kertoo vain b2c myynnistä, mutta kuitenkin siellä kerrottiin, että aika paljon kirjan tietoa voia käyttää myös b2b:sstä.
Hinta
Hinnoittelun pienestäkin muutoksesta voi kannattavuus parantua paljon enemmän. Kirjassa mainittiin, että yhden prosentin hintakorotus voi tuoda 10-20% kannattavuutta.
Hintoja ei kannata suoraan ottaa kilpailijoilta, koska vaikka tuote olisikin samalta näyttävä, se voi kuitenkin olla erikoistuote. Hyvä esimerkki Nocco. Nocco on noin 2-3 kertaa kalliimpi kuin kaikki muut tollaiset Bcaa/urheilu/energiajuomat. Kuitenkin Noccoa ostetaan paljon, sillä sen hinta viestii myös tuotteen laadusta.
Jos tuotetta mainostetaan laadukkaana, sitä ei saisi myydä halvalla, koska ihmisiä se alkaa mietityttämään ja he voivat jopa jättää tuotteen ostamatta. Jos tuote on halppis, niin hinnan pitää olla halpa ja jos tuote on premium, niin myös hinnaksi laitetaan premium. Kuitenkin jotain erikoistapauksia voi olla, esim Ikea, joka luo laadukkaita huonekaluja, mutta pieneen hintaan. Ikea kuitenkin osaa selittää mistä tämä johtuu ja syynä siis on se, että ihmiset joutuu itse hakea ne ja kasata ne. Eli pitäisi osata selittää hyvin miksi tuote maksaa sen verran mitä se maksaa.
Hintaan vaikuttaa myös se, missä ostos tapahtuu. Vesipullo kaupassa odotetaan maksavan noin euron, kun taas kalliissa ravintolassa se voi olla jopa 4€. Vaikka olisikin sama vesi.
Kokeen mukaan ihminen jolta kysytään, paljonki olisit valmis maksamaan vedestä joka tuodaan sinulle rannalle (eli hän ei edes ole siellä tilassa, missä sitä myydään), hän on kuitenkin valmis maksamaan vedestä enemmän kalliissa paikassa. Vaikka juo sen molemmissa tapauksissa siellä rannalla.
Referenssihinta
Referenssihinta on se hinta, mihin ihminen vertailee tiettyä tuotetta. Jos olet tottunut ostamaan lähikaupasta perunoita euron hinnalla, tullessaan toiseen kauppaan ja nähtyä hinnan vaikkapa 2€, sinusta tuntuu että hinta on kallis. Kun taas ihminen joka on tottunut maksaa sen 2€, ajattelee että hinta on normaali.
Tämän takia joku ihminen voi olla ostamatta vettä lentokentällä, vaikka olisi kuinka jano, sillä se vertailee lähikaupan hintaan, ja hänestä tuntuu että tämä on liikaa.
Ei liikaa tietoa
Ihminen tarvitsee mahdollisimman vähän tietoa ostavasta tuotteesta. Ei missään nimessä mitään vaikeita sanoja. Jos ihminen vertailee kahta televisioo, josta yksi on kallis ja toinen halpa, pitää helpoin sanoin kertoa mikä on niitten ero.
Ei: Televisiossa käytetään Oled tekniikkaa joka saa jokaisen pikselin syttymään eriksee. Televisiossa on 10 bittinen värituki
Vaan: Tämä televisio pystyy näyttämään mustan värin oikeasti mustana ja pystyy näyttämään enemmän värejä
Mitä vaikemmaksi se menee, sitä luultavammin se ostaa vaan halvimman mahdollisen.
99 pääte
Halpoihin tuotteisiin kannattaa lisätä 99 pääte, sillä ihminen lukee vasemmalta oikealle. Joten 30€ hän muistaa kolme kymppinä. Kun taas 29.99 muistaa että parikytä ja risat. Tätä käyttäen myyntimäärä voi kasvaa. Mutta ei välttämättä kaikissa tuotteissa kannata käyttää, esim premium tuotteet, sillä se tuo fiilistä, että tuotteessa on jokin alennus, mikä ei välttämättä sovi tiettyyn tuotteeseen. Myöskään ei saa käyttää liikaa 99 päätettä.
Arvo, ei hinta
Arvo ja hinta on eri asia. Hinta on vain luku, jonka ihminen maksaa. Mutta arvo on se, että mitä hyötyjä hän saa sillä maksamallaan hinnalla.
0 kommenttia