Mindset – menestymisen psykologia

Kirjoittaja: Ida Kwok

7 joulukuun, 2022

Lähdeteos: Mindset - menestymisen psykologia

Lähdeteoksen kirjoittaja: Carol S. Dweck

Teoriapisteet: 2

Kirjalistallani on ollut jo kauan klassikkoteos, Menestymisen psykologia. Kirjan pääpaino on kahdessa eri asenteessa oppimista ja kehittymistä kohtaan. Kirjassa avataan laajasti erilaisten esimerkkien avulla, miten toisesta asenteesta voi päästää irti ja toista asennetta vahvistaa.

Muuttumattomuuden asenne ”fixed mindset”

Muuttumattomuuden asenteen omaavat uskovat uusien kykyjen olevan tavoittamattomissa, sillä he eivät ole syntyneet tämän kyvyn kanssa tai eivät ole tarpeeksi lahjakkaita. He kokevat etteivät pysty vaikuttamaan tai kehittämään ominaisuuksiaan, jotka saivat syntyessään. Epäonnistuessa muuttumattoman asenteen omaavat kokevat takaiskun ajatellessaan, etteivät ole tarpeeksi lahjakkaita ja syyttelevät muita virheistään. Ominaisuuksiin perustuvat kehut kuten ”oletpa fiksu” ruokkivat muuttumattomuuden asenteen omaavia väärällä tavalla, ominaisuuksien sijaan kehut tulisi kohdentaa tekemiseen. Koetaan, että oma persoonallisuus ja moraali pitää todistaa muille, ja tästä syystä kyseisen asenteen omaavat haluavat jatkuvasti näyttää muille vakuuttavilta. Asenteen omaavat kokevat vaivannäön huonona asiana, eikä fiksuuden eteen tarvitse tehdä töitä. Tämä näkyy usein oman erityisyyden ja ylivoimaisuuden esittelynä.

Kasvun asenne ”growth mindset”

Kasvun asenteen omaavat ymmärtävät kykyjen olevan kehitettävissä kovan työn tuloksena. Perusominaisuuksia voidaan kehittää harjoittelemalla, eikä kenenkään täyttä potentiaalia voida nähdä ennalta esimerkiksi lapsena. Kasvun asenteen omaavat näkevät oppimisen paikkoja kaikkialla, ja näkevätkin omat mahdollisuudet kehittyä kaikilla osa-alueilla työn tuloksena. Epäonnistumiset eivät lannista, vaan heikkouden tunnistamisen jälkeen he pyrkivät kehittämään itseään ja taitojaan. 

Kasvun asenteen saavuttaminen on mahdollista kaikille. Asenne on mielessämme, ja mieltä voi muuttaa. Pyri vahvistamaan muuttuvia kykyjäsi oppimisen avulla. Määrittele oma menestyksesi oppimisen avulla saavutetuksi, älä ominaisuuksiesi. Ympäröi itsesi itseäsi viisaammilla henkilöillä, ja luo ihmissuhteita jotka auttaa sinua kasvamaan. Ihmissuhteissa on tärkeää nähdä virheet, auttaa tekemään muutoksia, kasvamaan ihmisenä ja rohkaisemaan toisianne. Syntyessämme aloitamme kaikki samalta lähtöviivalta, emme osaa puhua tai syödä itse. En usko, että toiset meistä syntyy lahjakkuuksien kanssa. Kotona saatavat valmiudet ja kasvatus vaikuttavat paljon asenteeseemme. Realistista on ajatella, ettemme kaikki ole samalla viivalla, osalla on paremmat mahdollisuudet kehittää taitojamme esimerkiksi harrastusten avulla. Nykypäivänä jo ala-asteella saatava kasvatus johdattaa lapsia kohti kasvun asennetta, sillä virheet sallitaan ja ne ovat osa oppimista. Minulle on jo lapsesta asti opetettu että pystyn mihin vain ja kova työ palkitsee, ja olen tästä kasvatuksesta kiitollinen.

Kirjassa oli työkaluja oman asenteen tunnistamiseen. Mieti seuraavia lauseita ja omaa asennoitumistasi väitteisiin. Kaksi ensimmäistä lausetta tukee muuttumattomuuden asennetta, kun taas kaksi viimeistä kasvun asennetta.

  • Oma älykkyyteni on jotain hyvin perustavanlaatuista minussa, enkä pysty itse sitä muuttamaan
  • Voin oppia uusia asioita, mutta en voi todella muuttaa sitä, kuinka älykäs olen
  • Siitä riippumatta kuinka älykäs olen, voin aina muuttaa sitä.
  • Voin aina muuttaa omaa älykkyyttäni ratkaisevasti

Oma asenne

Kirjassa painotettiin asenteiden ääripäitä, joka jakavat ihmiset kahteen. Uskon monen meistä olevan sekoitus molempia asenteita ja niiden piirteitä. Omaan itse enemmän kasvun asennetta, ja olen vahvasti matkalla kohti kasvun asennetta. Huomaan oppimisen paikkoja lähes kaikessa mitä teen, ja haluan kehittyä ja kehittää osaamistani päivittäin. Tiimiakatemia on auttanut minua paljon kohti kasvun asennetta, ja oma potentiaalin löytämisessä. Useissa projekteissa koen haastavuuden ja mielenkiinnon kulkevan käsikädessä. Tunnistan itsestäni myös muuttumattomuuden piirteitä, joista pyrin pääsemään eroon. Nuorempana ajattelin olevan huono matematiikassa, enkä siksi nähnyt vaivaa sen harjoitteluun. Kyllästyin helposti asioihin, joita en osannut heti. Toisaalta olen kokenut myös kielet haastaviksi mutta innostaviksi ja siitä syystä englanti on ollut yksi lempiaineistani. Nykyään myönnän hakevani täydellistä suoritusta ja perfektionismini rajoittaa usein tekemistäni. Tiedostan, ettei kaikkea tarvitse suorittaa täydellisesti ja kiinnitän usein huomiota siihen, että nautin myös matkasta kohti lopputulosta. Perfektionismi on piirre, joka rajoittaa kasvua yksilön lisäksi useissa yrityksissä. Huomaan epäonnistumisen ja onnistumisen määrittelevät usein osaamiseni, vaikka koen myös epäonnistumisien olevan parhaita opin paikkoja ja otan niistä opikseni. Epäonnistumisen pelko rajoittaa tekemisiäni, ja nykyään pyrin astumaan epäonnistumisen pelossakin mukavuusalueeltani ulos. Nämä ovat piirteitä mitä haluan kehittää itsessäni, erityisesti armollisuutta. 

Vengan asenne

Tunnistan molempia asenteita Vengassa, sekä niiden yhdistelmiä. En usko kenenkään olevan täysin kummankaan asenteen ääripäässä, mutta toivon kaikkien olevan matkalla kohti kasvun asennetta. Asenteen vaikutuksen kaikkeen tekemiseen näkee päivittäin toiminnassamme. Tiimissämme on kehittyminen ja eteneminen eri vaiheissa, toisilla on oma suunta selvä ja toiset vielä etsii sitä. Osa tiimissämme tekee paljon töitä unelmiensa ja oman kehittymisen eteen. Osalla tekeminen jää vain pakolliseen vaadittavaan, ja odotetaan jonkun muun tuovan unelmaprojektin heidän eteensä. Oikeanlaiset kehut ja palautteenanto voisivat auttaa Vengaa siirtymään kohti oikeaa asennetta. Toistaiseksi palautteenantokulttuurimme ei ole kovin aktiivinen. Olen huomannut osan antavan palautetta tylysti ja ajattelemattomasti, ja tässä erityisesti toivoisin kehitystä. Palautteen tulisi kohdistua ominaisuuksien sijasta tekemiseen. Haluan viedä Vengaa kohti kasvun asennetta, jossa kaikilla on lähtökohdat itseänsä kehittämiselle ja rohkeudelle toteuttaa unelmiaan. Jokaisella meistä on yhtä monta tuntia päivässä ja mahdollisuus menestyä

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti