Menesty Digimarkkinoinnilla

Kirjoittaja: Mirva Räsänen

21 huhtikuun, 2024

Lähdeteos: Menesty Digimarkkinoinnilla 2.0

Lähdeteoksen kirjoittaja: Minna Komulainen

Teoriapisteet: 2

Valitsin seuraavaksi luettavaksi Menesty digimarkkinoinnilla Minna Komulaisen kirjoittaman kirjan. Kirjan lukemisen tarkoituksena oli syventää omaa ymmärrystäni digimarkkinoinnista ja siinä käytettävistä työkaluista. Kirjan lukeminen antoi uusia näkökulmia ja sai minut ajattelemaan sosiaalisen median hyötyjä ja haittoja tämän päivän maailmaa ajatellen. Kirja antoi niin konkreettisia työkaluja trendien tunnistamiseen, asiakaspolun rakentamiseen, koukuttavan sisällön tekemiseen ja moneen muuhun asiaan. Reflektiossani käsittelen kirjan teoriaa ja peilaan näitä ajatuksia projekteihini.

Digitaalinen markkinointi

Digitaalisilta alustoilta haetaan tietoa, vuorovaikutusta, viihdettä, ostetaan tuotteita tai palveluita. Digitaaliset palvelut ovat osa meidän jokapäiväistä arkeamme. Yrityksien on osattava hyödyntää näitä alustoja mahdollisimman hyvin, jotta yritys pystyisi menestymään ja löytämään oma asiakaskuntansa. Digitaaliset toiminnot kehittyvät jatkuvasti ja siten tuovat uusia toimintoja niin markkinointiin kuin liiketoimintaan. Kirjassa puhuttiin siitä, miten käyttäytymismallit vaikuttavat siihen, mistä ihminen kiinnostuu digitaalisissa kanavissa. Eri käyttäytymismalleja ja toimintatapoja voi hahmotella visuaalisesti ostajapersooniin. Jokaiselle erilaiselle ostajapersoonalle voisi tehdä oman asiakaspolun, koska jokainen ostajapersoona käyttäytyy ja valikoi tuotteet omasta näkökulmastaan. Kirjassa kuvailtiin, että palvelupolun perusrakenne menee näin: herääminen-> tiedonhaku -> luottamus -> valinta -> sotatapahtuma -> rahan siirto -> ostoksesta nauttiminen. Jokaiseen palvelupolun vaiheeseen yritys pystyy vaikuttamaan asiakkaan ostopäätökseen ja se, miten asiakas kulkee ostoprosessin läpi. Kun peruslinjat tiedetään, on hyvä miettiä strategisia asioita. Digimarkkinointistrategia ohjaa toimimaan suunnitelmallisesti, kertoo toimintatavat, tavoitteet ja miten kussakin kanavassa toimitaan. Strategia antaa yksinkertaistettuna ohjeet ja suunnitelmat, miten päästään tiettyyn päämäärään.

Jäin pohtimaan digitaalisia alustoja, jossa markkinointia tapahtuu. Mitä eniten minulla tuulee käytettyä digitaalisista kanavista, on Instagram, TikTok ja Linkedin ja Facebook. Kun kyseiset alustat tulivat ihmisten käyttöön, ei niitä alun perin ollut suunniteltu markkinoinnin työkaluiksi. Kun ihmiset siirtyivät enemmän kyseisiin alustoihin, tajusivat yrityksetkin siirtyä näihin markkinoimaan omaa tuotettaan ja palvelujaan. Kyseisissä digitaalisissa alustoissa on sekä tavallisten ihmisten tuottamaa sisältöä kuin yritysten tuottamaa. Jäin pohtimaan siitä onko se oikein, että yritykset tulevat tavallisten käyttäjien alustalle markkinoimaan omia palveluja. Vääristääkö yrityksien tuottama sisältö ihmisten mielikuvia todellisuudesta. Yrityksien pohjimmaisena tarkoituksena on lisätä ihmisten kiinnostusta ja saada ihmiset ostamaan heidän tuotettansa tai palvelua. Yrityksien sisältö on usein viimeisteltyä ja todella taidokasta, mutta antaako vääristyneen kuvan todellisuudesta vai tiedostaako ihmiset sen, että yrityksien tarkoituksena on saada viimeisteltyä materiaalia ulos. Olen kiinnittänyt huomiota siihen, miten esimerkiksi TikToki:sa on todella paljon negatiivisia kommentteja, joissa kommentoidaan asioita hyvin negatiivisesti. Johtuuko tämä siitä, että teemme ei realistista sisältöä alustoille vai onko kyseisen, asutan käyttäjillä niin huono olla itsensä kanssa, että haluavat tulla purkamaan omaa tuskaansa kommentoimalla negatiivisesti. Tätä olen pohtinut ja omalla tavallani olen jopa huolissani ihmisten digitaalisista käyttäytymistavoista. Näitä asioita tulin pohtineeksi kirjaa lukiessani. Kaikilla asioilla on kääntöpuolensa ja uskon että yritykset pystyisivät vaikuttamaan heidän tuottamaan sisältöön digitaalisilla alustoilla.

Facebook markkinointi

Lähdin yhden tiimiläiseni kanssa miettimään uutta projektia nopealla aloitusvaralla. Kyseisen projektin tarkoituksena olisi tuoda liiketoiminnallisia oppeja, kuten oman työn hinnoittelusta, markkinoinnista, mutta myös konkreettisen työn tekeminen asiakkaalle. Projekti liittyy siivoukseen, jossa tarjoamme ihmisille siivouspalvelua. Siivousprojektiin aloittamiseksi mietimme, millaisia palveluja haluaisimme tarjota. Keskustelujen päätteeksi päädyimme tarjoamaan seuraavia palvelujamme, jotka sisältävät kylpyhuoneen, saunan keittiön, kaappien ja komeroiden siivousta. Tarjoamme myös perussiivousta, ikkunoidenpesua ja autojen sisätilan puhistusta. Lähdimme suunnittelemaan mainosta meidän tarjoamalle palvelulle, jonka otsikoksi valikoitui ”apua kevätsiivoukseen”. Ihmiset haluavat kesän tullessa siivota omaa asuntoa ja kaappeja, joten ajattelimme että tarjoaisimme juuri tähän apua. Kun perusrakenne oli mietitty mitä tarjoamme, oli aika lähteä miettimään hinnoittelua. Kävimme todella pitkää keskustelua siitä mikä olisi meidän tuntihintamme verrattuna ammattilaisten tuntihintaan. Kysyimme niin tiimiläistemme mielipidettä kuin ulkopuolisen mielipidettä asiaan. Tuntihinnaksi siivouspalvelustamme yhdeltä työntekijältä valikoitui 42€/h. Tämä tuntihinta sisältää alv, matkat ja siivousvälineet.

Kun palvelumme paketit ja hinta oli pohdittuna, kysyimme mielipidettä valmentajalta mainoksen rakenteesta ja sisällöstä. Saimme todella hyviä pointteja ja ajatuksia siitä, miten mainosta tulisi vielä muokata ja mitä siinä olisi syytä vielä mainita. Neuvoksi saimme y-tunnuksen ja kotitalousvähennyksen maininnan lisäämisestä markkinointi viestipohjaan. Näin asiakkaat tietäisivät, että olemme ennakkoperintärekisterissä ja he voivat tehdä omaan verotukseensa kotitalousvähennyksen. Kirjassa puhuttiin siitä, miten tärkeää olisi määrittää tavoitteet mitä kyseisellä markkinoinnilla halutaan saavuttaa. Kirjan tiedon mukaan Facebookin käyttäjät ovat aktiivisimmillaan kello 9.00–19.00 välisellä ajalla. Kirjassa puhuttiin työkalusta, jonka kautta pystyisi ajastamaan postauksia automaattisesti tietylle ajalle. Kyseinen sovellus oli Business Suiten suunnittelutyökalu. Päädyimme julkaisemaan siivouspalvelusta ilmoituksen eri Facebook ryhmiin, jonka tarkoituksena olisi saada meille potentiaalisia asiakkaita. Olemme saaneet sovittua yhteensä neljä eri siivouskeikkaa, jotka ovat pääasiassa ikkunoidenpesua. Olemme saaneet monta kyselyä siitä paljonko x määrä ikkunoiden pesu maksaisi. Olemme siten päässeet konkreettisesti testaamaan Facebook markkinointia kyseisen projektin avulla. Oma Facebookin käyttö on ollut todella pientä joten mainoksen miettimisetä julaksisuun tuli opittua erinlaisia asioita. Huomasin myös, miten hintojen esille laittaminen olisi kuluttavalle asiakkaalle todella tärkeää markkinoinnissa, jolloin asiakkaan ei tarvitse erikseen lähetyä yritystä ja kysyä hinnasta. Minkä olen oppinut nyt kyseisen projektin myötä, ettei hennottelu ole aina niin helppoa, mitä sen luulisi olevan. Ihmiset tekevät eri tahtiin ja eri nopeudella tietyn työn, jolloin tiettyä hintamäärää on todella vaikea antaa. Näin ollen oman työn hinnoittelu x ikkunoiden pesu määrästä tarkentuu tekemisen kautta.

Yleistä pohdintaa

Kirja käsitteli niin itselleni niin tuttuja aihetta kuin uusia. Kirja oli mielenkiintoinen ja antoi uusia näkökulmia digitaaliseen alustojen käyttämiseen ja niiden sisällön luomiseen. Mielestäni digitaalisenmarkkinoinnin vaikutukset kuluttajiin ja kuluttajien käyttäytymisen ominaispiirteet ovat todella kiehtovat. Digitaaliset alustat muuttuvat uusien teknologioiden myötä ja siten käyttäytyminen kuluttajakunnassa muuttuu sen mukana. Myös digimarkkinoinnissa näkyvät muuttuva trendit, johon vaikuttaa niin maailmantilanne, uudet teknologiat ja uudet sosiaalisen median alustat ja toiminnot. On kiehtovaa nähdä mihin digimarkkinointi ja sen kehitys vielä muovautuu ajansaatossa.

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti