Bisnesantropologia

Kirjoittaja: Veeti Leppänen

21 huhtikuun, 2024

Lähdeteos: Bisnesantropologia ja muut ihmistieteet strategiatyössä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Mikko Leskelä

Teoriapisteet: 3

Intro

Akatemian toiseksi viimeiseksi kirjaksi lukuun valikoitui Bisnesantropologia. Sana oli itsessään jo niin haastava, että sitä hakiessa jouduin sen oikeinkirjoittamaan varmaan kolmesti uusiksi. Kirjaa valitessani huomasin kirjan sisältävän paljon tutkimuksia ja esimerkkejä. Tämä antoi itselle tarvittavan mielenkiinnon tutustua aiheeseen enemmän. Kirjasta on ainakin akatemiamedian mukaan tehty todella vähän reflektioita. Johtuu todennäköisesti osittain jo kirjankannen välittämästä haasteellisuudesta. Itse ajattelin kuitenkin lähteä vähän haastamaan itseä näin viimeisten reflektioiden kohdalla ja ei lukea aina tutuinta aihealuetta. Kirjan aikana nousi ainakin 5 käsitettä/sanaa, jotka jouduttiin hakukoneeseen heittämään ja vastausta etsimään, mutta se voi varmasti tehdä itselleni ihan hyvää ja tietää ainakin muutaman uuden käsitteen jatkoa ajatellen.

Bisnesantropologia?

Fhat? Onko hyvä aloitus todeta, ettei ollut mitään tietoa mitä tämä tarkoitti. Onneksi kirjailijakin oli tämän osannut ennustaa ja kirjan alussa käytiinkin heti tämän vaikeahko käsite läpi. Bisnesantropologia keskittyy siis liiketoiminnan ja organisaatiokulttuurin tutkimiseen ja sen tavoitteena on siis tukea vastuullista liiketoiminnan kehittämistä ja varsinkin auttaa yrityksiä ymmärtämään paremmin ihmisten käyttäytymistä ja tarpeita.

Ensimmäisiä asioita mistä kirjassa ehdottomasti innostuin, oli tutkimukset. Tutkimuksissa on sitä ihanaa faktaa, mitä tarvitaan todella monien päätöksien ja kehityksien tekemiseen. Tutkimuksista tuli myös heti mieleen juuri alkava opinnäytetyö projekti, johon voisin mahdollisesti myös saada uusia ideoita ja metodeja.

Ihmisymmärrys

Ihmisymmärrys on yksi tärkeimpiä asioita niin työelämässä, kuin muussa kanssakäymisessä mitä voit osata hallita. Työelämässä ihmisymmärrys korostuu varsinkin itsellekin ajankohtaisen johtamisen, myynnin ja asiakaspalvelun tehtävissä.

Kirjan alkupuolella tuotiin esille ihmisymmärrystä havittelevia tutkimuksia case-esimerkeillä. Ehdottomasti mielenkiintoisin ja ajatuksia herättävin tutkimus kerrottiin kaikille tutusta Legosta. Lego oli teettänyt oman datatutkimuksen, jonka mukaan leikkimisen aika on vähenemässä ja myytävien lelujen kategoriat tulisivat vaihtumaan lähitulevaisuudessa nopeampi dopamiini hakuisemmaksi, pitkän ponnistelun sijaan. Lego rakennelmat tunnetusti vaativat aikaa ja vaivaa saada valmiiksi. Lego levittäytyi moneen muuhun leikkimisen muotoon, johon vain sai oman logon näkyville, mutta tämä ei tuottanut ollenkaan toivottua lopputulosta vaan Lego joutui syviin vesiin. Epätoivoista tilannetta korjaamaan palkattiin uusi toimitusjohtaja. Hän päätti laajentaa jo tehtyä analyysia saadakseen syvemmän ymmärryksen, oliko leikin rooli ymmärretty sittenkin väärin. Näin aloitettiin uusi kenttätutkimus, jota toteutettiin kodeissa, kouluissa ja leikkipaikoilla. Tutkimuksessa todettiin, että tavoitteellinen ja kehittävä leikki ei ole kadonnut, vaikka osittain muuttanut muotoa.

Tämä tutkimushan suoritettiin siis parikymmentä vuotta sitten, mutta tässä hetkessä tutkimus olisi todella mielenkiintoinen nähdä uudestaan, koska nyt tämä ongelma on varmasti todellisempi kuin koskaan. Itsekin päässyt todistamaan miten monet vanhemmat opettavat lapsilleen tabletin ja älylaitteiden käyttöä jo tutti ikäisenä. Onhan se helppoa aina lyödä lapselle tabletti käteen, kun haluaa rauhaa, mutta mitä se tekee lapsen leikkimiselle ja mielikuvitukselle on varmasti todella paha asia. Uskon Legon olevan kohta, ellei jo ole täysin samojen ongelmien äärellä kuin 20 vuotta sitten.

Onko dataan luottamista?

Kirjassa otettiin myös esimerkin muodossa kantaa dataan ja sen luotettavuuteen. Esimerkissä oli Yhdysvaltojen presidentinvaalit 2016. Vaaleihin kerättiin valtavia määriä dataa suurimmilta tutkimustoimijoilta ja silti kaikki osoittautui vääräksi. Vedonlyöntisivustot antoivat valtavia kertoimia Trumpin voitolle ja uutisissa kerrottiin Clintonin voiton olevan 95 % varma. Miten voi olla, että näinkin suurissa datatutkimuksissa voi olla niin suuria heittoja? Mielenkiintoisinta tapauksessa kuitenkin oli tyyli, miten tilannetta käsiteltiin välittömästä tapahtuneen jälkeen. Kaikki uutiset ja tiedonantopalvelut, jotka asiaa uutisoivat eivät ottaneet millään tavalla kantaa datan vääryyteen vaan totesivat vain sen olevan suuri yllätys. Dataa tai sitä mistä tämä virhe johtui ei nostettu esille julkisuuteen vaan näistä asioista keskusteltiin vain tutkimusten tekijöiden kesken.

Esimerkki kokonaisuudessaan herätti paljon ajatuksia datan luotettavuudesta. Jos isoimmat tutkimukset voivat olla näin väärässä, niin mihin tutkimuksiin oikeasti voi luottaa ja mihin ei? Ehkä omalla kohdalla on muistettava, että mikään tutkimus ei kerro täyttä totuutta vaan ne voivat olla myös tulkinnanvaraisia ja vaatia myös lukijalta paljon omaa maalaisjärkeä. Täytyy muistaa, että kaikissa ennustuksissa ja tutkimuksissa on joku mahdollisuus virheelle tai muuttajalle.

Yritysdiaknoosi & Asumistutkimus

Yritysdiaknoosi on prosessi, jossa arvioidaan yrityksen nykytilaa ja sen suorituskykyä. Monesti yrityksissä tässä prosessissa kerrotaan liian ympäripyöreitä asioita. Hyvänä esimerkkinä jos menet itse lääkäriin et halua lääkärin kertovan asioita, joita jo itse tiedät vaan mistä tilanne johtuu ja miten se saadaan paremmaksi. Täysin sama tilanne toimii yritysdiaknisoinnin kanssa. Mielenkiintoinen yrityksen kehittämisen kannalta ja olisi kiva kuulla miten tämä toimii käytännössä ja mitä ihmeitä tällä on saatu aikaan.

Kirjassa oli esimerkki vielä yhdestä tutkimuksesta asumiseen. Asumistutkimuksessa tutkittiin asukkaan ekologisuuden merkitystä asumiseen. Kävi ilmi, että ihanne koti ”ajaa” heittämällä ekologisen asumisen ohi. Ahtaasti asuminen ekologisemman elämän tavan ratkaisuna näyttäytyy erittäin pienenä marginaalina. Huoli maailmasta kasvaa, mutta teot rajoittuvat useimmilla jätteen kierrätykseen ja uusiutuvan energian ratkaisuihin sekä käytettyjen tavaroiden suosimiseen.

Kirjoitusväli tällä reflektiolla on kaksi viikkoa ja olikin todella mielenkiintoista, kun juuri perjantain opinnäytetyö koulutuksessa Danielin opinnäytetyö oli hämmästyttävän lähellä tätä samaa aihetta ja tutkimusta. Aiheena todella mielenkiintoinen ja kummatkin tutkimuksissaan näyttivät pääsevän samaan lopputulokseen. Kuka tietää, ehkä idea aiheeseen saatiin jopa tämä kirjan kautta.

Outro

Kirjasta jäi mukavasti käteen pientä innostusta tutkimuksen tekemiseen, mitä on varmasti hyvä olla opinnäytetyötä varten ja paljon ajatuksia tutkimuksista ja niiden tarkkuuksista, sekä motiiveista. Kirjaa oli välillä vaikeaa ymmärtää, mutta pienellä googlailulla kaikki selvisi ja sai vähän uutta sanastoakin. Kirjaa voin suositella kaikille, jotka tykkäävät hyvistä esimerkeistä ja tekevät tutkimusta esimerkiksi opinnäytetyöhön.

You May Also Like…

Ilmiön kaava

Miten ilmiö oikein rakennetaan ja miksi ilmiö on trendi juuri nyt? Sosiaalisessa mediassa tuotteesta on nykypäivänä...

Bisnesantropologia

Mikko Leskelän ”Bisnesantropologia” on kirja, joka sukeltaa syvälle ihmistieteiden maailmaan ja niiden soveltamiseen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti