Menesty digimarkkinoinnilla

Kirjoittaja: Teemu Vänttilä

Lähdeteos: Menesty digimarkkinoinnilla

Lähdeteoksen kirjoittaja: Minna Komulainen

Teoriapisteet: 3

6 toukokuun, 2022

Menesty digimarkkinoinnilla                                     Teemu Vänttilä

Mennään toukokuun alkua ja deadlinet lähestyvät opintojen merkeissä. Tilanteena oli kuitenkin se, että minulta puuttui kolme kirjapistettä. Kyselin vinkkejä kolmen pisteen kirjoista, mutta mikään ei tuntunut kuulostavan minulle ominaiselta kirjalta. Sain kuitenkin yhden vinkin, joka oli tämä kyseinen kirja eli Menesty digimarkkinoinnilla. Täydellistä. Kevään yhtenä isoimpana oppina on ollut opetella wordpress-nettisivut ja niiden toteutus. Aloin etsiä, että mistä löydän kuunteluun Menesty digimarkkinoinnilla-kirjan. Huomasin lopulta, että en mistään. Minulla on ollut tapana kuunnella melkein kaikki kirjat, joita olen käsitellyt. Tällä kertaa ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin lukea.

Kyseinen kirja on kirjoitettu vuonna 2018, joten tajusin heti aluksi, että osa kirjan jutuista voi olla jo vanhentunut, mutta se ei minua haitannut. Tarkoituksena oli kuitenkin saada kaikki perustieto irti digimarkkinoinnista. Kirjassa oli paljon asioita, jotka olivat minulla jo ennestään tiedossa, mutta paljon myös uuttakin oppia. Kirjassa käsiteltiin mm. ostajapersoonia, liiketoiminnan arviointia, digistrategiaa, hakukoneoptimointia, brändistrategiaa jne. Kaikkia kirjassa käsiteltyjä aiheita en edes lukenut niin tarkasti. Yritin panostaa niihin, joista koin hyötyväni tällä hetkellä eniten.

Heti kirjan alussa kirjoittaja Komulainen kertoo digiajan kaupallistamisen kaavan, joka on: A+R+V+O = Menestyminen digiviidakossa, jossa siis,

A = Asiakkaan unelmat

R = Resurssit ja liiketoimintalogiikka moottorina

V = Verkoston voima

O = Ominaisuudet

Kaiken lähtökohtana ja perustana on siis asiakas ja sen unelmien täyttäminen. Minkä tahansa bisneksen menestyminen vaatii erinomaisen asiakaskokemuksen ja myös sen, että vastataan asiakkaan odotuksiin ja täytetään ne. Hyvässä palvelussa ylitetään aina asiakkaan odotukset. Itselläni hyvä asiakaskokemus perustuu muutaman vuoden takaiseen renkaanvaihtoepisodiin. Olin viemässä isäni työautoa sovittuun määräaikaishuoltoon. Kun hain auton takaisin huollosta niin auton huoltanut mies kertoi, että hän vaihtoi samalla kesärenkaat autoon valmiiksi alle, kun huollosta oli jäänyt ylimääräistä aikaa. Meillä ei siis olut minkäänlaista sopimusta siitä, että renkaat täytyisi nyt vaihtaa huollon yhteydessä. Ajankohta oli kuitenkin ihan oikea, koska elettiin jo pitkällä kevättä. Palvelun hinta oli sama mitä aiemmin oli sovittu, eli renkaanvaihdosta ei tullut lisämaksua. Kerroin isälleni tästä ja hän oli todellakin positiivisesti yllättynyt. Ainakin tämä korjaamo on saanut tuollaisella palvelulla minun isästäni vakioasiakkaan heille.

Hakukoneoptimointi eli SEO oli minulle täysin uutta asiaa. Se oli kuitenkin aihe minkä halusin lukea tarkemmin, koska se liittyy myös yhteen mielenkiinnonkohteeseeni. En paljoa ymmärtänyt käsitteistä tai muustakaan hakukoneoptimointiin liittyvistä jutuista aluksi. Tärkeimpänä minulle jäi kuitenkin mieleen, että on täysin välttämätöntä tehdä hakukoneoptimointia, ennen kuin voi tehdä Google Adwords-mainontaa. Ilman hakukoneoptimointia raha menee mainonnassa täysin hukkaan. Nettisivuille on kohdennettava tiettyjä avainsanoja, jotta juuri oikea asiakas voi löytää firman nettisivut googlesta. Minulle kuitenkin on tärkeintä oppia ensin tekemään nettisivuja vaivattomasti, ennen kuin alan keskittyä hakukoneoptimointiin täysin.

Tulevaisuudessa on mielenkiintoista nähdä miten markkinointi ja etenkin digimarkkinointi kehittyy. On jo tullut paljon VR-teknologiaa, joka varmasti yleistyy myös tulevaisuudessa. Vanhemmat sukupolvet eivät ymmärrä uusia juttuja, mutta juuri siksi onkin mietittävä, että nykypäivänä digimarkkinointi tavoittaa nimenomaan sellaisia henkilöitä, jotka ovat sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisessa mediassa on myös luultavasti suurin osa asiakkaista.

Tämä kirja oli itselleni varsin hyvä teos omaa mielenkiintoani ajatellen. Tiesin, että itsessään nettisivujen tekemistä ei luultavasti tässä kirjassa käsitellä vaan aihe liittyy nimenomaan hakukoneoptimointiin. En ole vielä löytynyt yhtään kirjaa, jossa kerrottaisiin nettisivujentekoprosessista tai siihen liittyvistä vinkeistä. Nettisivujen teko täytyy kuitenkin ensin osata, ennen kuin minun täytyy tietää hakukoneoptimoinnista. Kirjan käsittelemät aiheet ovat kuitenkin mielessäni, ja niistä varmasti on apua tulevaisuudessa. Tiedän ainakin nyt pintapuolisesti, mikä digimarkkinoinnissa on järkevää ja mitä tulisi välttää. Voin suositella kirjaa kyllä, mikäli digimarkkinointi miltään saralta kiinnostaa.

You May Also Like…

Itseohjautuvuus

Itseohjautuvuus on melko uusi termi, joka on yleistynyt työelämässä yhtenä johtajuusmallina. Ennen työpaikoilla oli...

Google Digimarkkinointi

Google Digital Garage on Googlen ilmainen verkkokurssi, jossa harjoitellaan digimarkkinoinnin perusteet. Kurssi...

Sanokaa mitä näitte

Heinäkuussa todennäköisesti menen auttelemaan erään dokumentin kuvaamisessa, niin päätinpä lukea tämän kirjan tähän...

0 kommenttia

Lähetä kommentti