Menesty digimarkkinoinnilla

Kirjoittaja: Alpertti Korhonen

5 kesäkuun, 2021

Lähdeteos: Menesty digimarkkinoinnilla

Lähdeteoksen kirjoittaja: Minna Komulainen

Teoriapisteet: 3

Kun kuulin keväisten lintujen laulua tulevasta markkinointiprojektista, ryntäsin kirjastoon ja kysyin kamusista kirjavinkkejä (digi)markkinointiin. Tietenkin digimarkkinointi kehittyy jatkuvasti huimaa vauhtia ja painettu tieto voi jäädä äkkiä vanhaksi, mutta halusin peruskäsityksen digimarkkinoinnista ja tämä kirjasuositus vastasi kyllä juuri tähän tarpeeseen. Here’s digital marketing 101 for me. Heijastelen ohimennen yllä mainittua projektia.

Ensimmäisiä ja todella tärkeäkin steppi on ostajapersoonien profiilien rakentaminen. Voi olla, että kuvittelen väärin, mutta tuntuu että tämän yli helposti loikataan asenteella ”tämä palveluhan on kaikille” tyylisesti. Hyvin karkeasti mekin hoidimme rakentamisen markkinointiprojektin alkuvaiheessa, mutta eiköhän vielä innostuta kaivelemaan lisää perus demografian lisäksi. Ostajapersoonista olisi hyvä tutkia vähän pintaa syvemmälle, kuten minkä ongelman he haluavat ratkaista, mikä heidän tavoitteensa on, mistä he hankkivat tietoa, kuinka tavoitamme heidät, mikä heitä kiinnostaa ja missä muodossa he haluavat saada tietoa. Näillä tiedoilla onnistuisi jo luoda useampi profiili ja hypätä asiakkaan kenkiin sekä pohtia mitkä kohdat ostoprosessissa heitä liikuttavat. Mitä enemmän tietoa sitä parempi. Jokaiselle ostajapersoonalle tehtäisiin omanlaisensa mainoskampanjat ja he tunnistaisivat itsensä asiakasviestinnästä.

Asiakkaan polun rakentaminen alkaa tarpeen herättämisellä. Sisällön on tuettava potentiaalisia asiakkaita tiedostamaan tarpeensa, johon sosiaalisen median kanavat ovat oikein toimivia. Kuvilla, videoilla tai tarinoilla saadaan napattua asiakkaan huomio. Millainen on ensikohtaaminen asiakkaan näkökulmasta?

Asiakas lähtee metsästämään lisää tietoa, kun hänen mielenkiintonsa on herännyt. Tässä vaiheessa luomme luottamusta palvelun toimivuudesta ja helppokäyttöisyydestä. Kirja ehdottelee muun muassa käyttämään vuorovaikutuksellisia palvelusivustoja ja vertailuja kampanjasivulla.

Kun asiakas päättää valita teidän palvelunne, tulee ostamisen olla helppoa, avointa, läpinäkyvää ja kaiken lisäksi toimia sujuvasti myös mobiililaitteella, sillä nykyään (2019) jo 71 % verkkokauppojen ostokset tapahtuvat niillä.

Maksutapahtuma on kriittinen piste, sillä siinä asiakas voi vielä perääntyä. Eduksi on, jos käytössä on tunnettuja maksupalvelun tarjoajia. Markkinointiprojektimme verkkokaupassa on todella monipuolinen ja hyvä maksuvalikoima, joka oli ihan positiivinen yllätys meillekin.

Voisi kuvitella, että digimarkkinointia on helppo tehdä, mutta siinäkin on vaikka mitä sudenkuoppia, joihin voi horjahtaa. Yksi on esimerkiksi, että unohdetaan somen olevan sosiaalinen media, vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa ei käydä laisinkaan. Itse yritän tästä muistutella postauksia kun ideoimme lisäämällä kysymyksen seuraajille tai muulla call to actionilla. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että jos kysymys on lyhyenkin postin lopussa, saattaa se jäädä ohi selatessa huomaamatta ja kommentteja ei tupsahtele tai on sen muotoa paranneltava.

Toinen virhe on keskittää budjettiaan pelkästään uusien asiakkaiden hankintaan, joka on monin verroin kalliimpaa kuin hyödyntää nykyisten asiakkaiden potentiaalia. Vaikka kuinka tekee töitä digimarkkinoinnin eteen, silti vain pieni osa ensimmäistä kertaa verkkosivuille päätyvistä lopulta hankkii tuotteen tai palvelun. Todennäköisyys, että jo ostanut asiakas tekee uuden hankinnan, on huomattavasti korkeampi, joten on oikein suotavaa panostaa myös jälleenmyynnin kasvattamiseen.

Kolmas kirjassa mainittu virhe on, että dataa ei seurata ja hyödynnetä. Eri kanavista tulvii järkyttävä määrä dataa, mutta kukapa niitä ehtii läpi käymään. Tätä henkilökohtaisesti juuri pelkään eniten. Vaikka varmaan miellänkin datan tällä hetkellä hyvin pintapuolisesti, on sitä syytä hyödyntää kehittäessä digimarkkinointistrategiaa. Muuten voi jäädä huomaamatta kuluttajien käyttäytymisestä tärkeitäkin kaavoja.

Varsinkin jos kovalla kiireellä käy sisältöä pohdiskelemaan, ei mietinnät välttämättä ole ihan täyttä kultaa. Lisää houkuttelevuutta myyntiviestiin saa käyttämällä AIDA-kaavaa (Attention, Interest, Desire, Action) tai paremmin suomalaisten suuhun sopivaa MATKA:a (Merkitys lukijalle, Arvo, Tunne, Kiire, Aitoa uteliaisuutta). Kirja kehottaakin käyttämään ainakin kolmea ensimmäistä, joita mielestäni olemmekin aika hyvin hyödyntäneet, ehkäpä tunne saattaa unohtua helpoiten. Tämä on sinänsä harmillista, että juuri tunne unohtuu, sillä se on mielestäni koko MATKA:sta tärkein ja suurimman suosiomme saanut postauskin eritoten vetoaa juuri tunteeseen. Kiire-elementtiä, eli aikapaineen luontia päätöksen tekoon emme ole vielä hyödyntäneet ja tästä mieleeni tulee ensimmäisenä ärsyttävä määräajan voimassa oleva tarjous. Miten luoda aikapainetta tyrkyttämättä?

Sisältökalenterin hahmotteleminen on hyödyllistä, sekin tosin pitäisi kasata tavoitteita tukemaan. Tällä hetkellä olemme miettineet (ja ajastaneet) kunkin viikon alussa tulevat postaukset ja on menty aika fiiliksen mukaan. Ei olisi yhtään hullu ajatus kaavoittaa vaikkapa kuukausi eteenpäin, ei välttämättä ihan postaustarkkuudella, mutta kirjassa opastetulla teemasuunnitelman tavoin. Aloittelijoille, jotka eivät tiedä mikä sisältö toimii, suositellaan 80–20-sääntöä. Tämä sekoitus sisältää 80 % opastusta, infoa ja viihdettä sekä 20 % myyntiä. Meidän tuottamaan sisältöön ei olla mahdutettu vielä myyntiyritystä laisinkaan, eikä ihmeemmin viihdettäkään.

Sisältökalenteriin voi merkata yrityksen virstanpylväät, tapahtumat kuin myös ihan yleisiä juhlapyhiäkin. Etukäteen kun suunnittelee pidemmälle, on aikaa myös vaikka valokuvata tiettyjä asioita, jos tarvittava materiaali nykyisestä kuvapankista uupuu.

Vielä vuosi sitten, tuskin edes tiesin mitä SEO tarkoittaa ja tällä hetkellä en tiedä miten sitä kunnolla tehdään. Kirjasta kuitenkin löytyi melko kattavat neuvot verkkosivujen hakukoneoptimointiin, joten poimin sieltä muutamat opit omaan varastoon.

Ensimmäisenä kannattaa yhdistää nettisivut Google Analytics-tiliin ja perehtyä raportteihin, jotka valaisevat minkälaisia sivujen vierailijat ovat, mihin aikaan vieraillaan ja mistä he tulevat.

Seuraavaksi verkkosivujen toimivuuden voisi tutkia jollakin saatavissa olevilla sivun arviointityökaluilla, jotka paljastavat sivujen suorituskyvyn, latausnopeuden, mobiilikäyttöisyyden, hakukoneoptimoinnin ja turvallisuuden tilanteen.

On laitettava myös avainsanat kuntoon, sillä verkkosivuille harvemmin eksytään hakemalla juuri yrityksen nimeä. Mietittävä millä kysymyksillä tai lausahduksilla potentiaalinen asiakas hakisi tuotetta tai palvelua. Googlen Trends-sivustoa ja Keyword Planner-työkalua apua käyttäen voi kartoittaa ja tarkistaa avainsanojen hakumääriä. Sopivia avainsanoja valitessa on hyvä katsoa millaisia sivustoja milläkin löytyy ja jos eteen tulee todella hyviä sivuja, on pohdittava lähteekö kilpailemaan niiden kanssa samoista sanoista vai keskittyykö sellaisiin, joilla on mahdollista sijoittua hakutuloksissa paremmin.

Tätä kirjoitellessa törmäsin myös tuoreeseen linkkaripostaukseen, jonka mukaan verkkosivujen näkyvyydet ovat muuntautumassa radikaalisti. Monet verkkosivu-editoreilla tehdyt sivut tippuvat näkyvyydellään, sillä ne perustuvat runsaasti CSS-koodin lisäilyyn, joka hidastaa sivujen toimimista. Lievästi huolestuttavaa vaikken ihan kauheasti tästä ymmärräkään.

Kirja oli todella kattava paketti, enkä ihan jokaisesta aihepiiristä jaksakaan avautua ja vielä edessä on ahmittava muutama kirja aiheen tiimoilta. Stay tuned amigos!

You May Also Like…

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti