Markkinointia rakkaudella – Anja Kulovesi – Markkinoinnin koulutusohjelma

Kirjoittaja: Linnea Kuhmonen

28 marraskuun, 2022

Lähdeteos: Markkinointia rakkaudella

Lähdeteoksen kirjoittaja: Anja Kulovesi

Teoriapisteet: 0

Markkinointia rakkaudella valikoitui markkinoinnin koulutusohjelman vuoksi lukulistalle. Kirja auttaa löytämään luovia ratkaisuja tehokkuuden tavoittelun, informaatiotulvan ja kiireen keskellä. Kirjassa käsiteltiin sitä, miten nykypäivänä moniosaajat ovat suurta valttia markkinoinnin ammattilaisina. Tiede, taide ja kokemus kokoaa hyvän edellytyksen lyömättömälle kombolle. 

Sen suurempia ideoita tai ajatuksia kirja ei omalle kohdalleni tarjonnut markkinoinnin saralle, mutta paljon käsiteltiin trendiajattelua sekä käytiin läpi erilaisia arvomaailmoja, joilla omaa ajatuksen juoksua voisi haastaa markkinoinnin parissa. Tärkeää markkinoinnissa on asettaa tavoitteeksi näkökulma, joka tarjoaa asiakkaalle elämyksen. Markkinoinnin käynnistys ja keskeisen fokuksen valinta on tärkeää. On hyvä antautua avarille näköaloille ja kysyä itseltä, missä bisneksessä olet? Mitä teet juuri nyt ja kenelle haluat sen kohdentaa. Anja Kulovesi mainitsi sen, että ennalta arvattavuus kyllästyttää. Tämä on mielestäni aivan totta. Voisi verrata esimerkiksi elokuvaan. Jos arvaat jo heti juonenkäänteet ja lopputuleman, ei elokuvaa jaksa keskittyneesti kovin pitkään katsoa, sama pätee siis markkinointiin. Tämän lisäksi olisi hyvä havahtua itse luomiseen, eikä pelkästään suoritukseen. On sääli, jos alamme toteuttamaan markkinointia ainoastaan rutiinin omaisesti. Siksi tulisikin kysyä itseltä ja tiimiltä jatkuvasti, miten voimme kehittää omaa osaamista ja visiotamme? Ja ennen kaikkea, kuinka voimme tämän päivän asiakkaille tarjota elämyksen, sillä niitä he haalivat?

Olemme paljon puhuneet Vengan markkinointitiimin- sekä koko tiimin tuumin, että tämänhetkinen markkinointimme on kädenlämpöistä. Ja ehkäpä myös ennalta-arvattavaa. Meidän tulisi keksiä markkinointikeinoiksi jotain sellaista, mitä muut tiimit eivät ole vielä tehneet ja kulkea omia polkujamme. Meiltä on selkeästi puuttunut rohkeus kokeilla uusia, rohkeita kokeiluja. Teemme asiat tänä päivänä niin kuin ne ”kuuluisi” tehdä.  Juuri valitun johtoryhmän uudelta markkinointipäälliköltä sekä koko tiimiltä haluammekin siis jatkossa nähdä rohkeaa, erilaisia tyylejä testailevaa markkinointia. Tätä aihealuetta käsiteltiin myös kirjassa, anna siis lupaa villeille visioille! Nöyryys on yksi osa suuressa koneistossa. Motivaationa voi olla raha, maine tai vaikutus tärkeiden arvojen toteutukseen. Tällä ei tosiasiassa ole väliä. Vain sillä on, miten teemme ja kuinka voimanlähteemme kantaa. Näin luonnehtii Anja Kulovesi. 

Aloha – lahja yrittäjille

Aloha- asenne tarkoittaa sitä, että on onnellinen siitä mitä jo on. Tätä voimme ajatella tässä tapauksessa markkinoinnin näkökulmasta, vaikka päteekin koko elämään. 

Anja päätyi pohtimaan Havajin trooppisessa paratiisissa sitä, miksi jotkut menestyvät ja nauttivat enemmän samassa työssä kuin toiset. Parhaillaan se olisi energiaa, joka houkuttelee muitakin samalle taipaleelle. Se auttaisi nauttimaan pienistä hetkistä ja tekemisen askeleista. Aloha- markkinointi voisi siis olla hyvän kierrättämistä, jakamista, välittämistä ja kohtaamisista iloitsemista. Ihminen ihmiselle, välittäen onnellisuutta.

Pohdintoja markkinoinnista

Kulovesi luonnehtii, että on tärkeämpää esittää uusia kysymyksiä, kuin todistaa löytäneensä oikeita vastauksia. Tämä pistikin pohdituttamaan markkinoinnin näkökulmasta siten, että maailma on sellainen, millaiseksi sen kuvittelet. Onkin siis hyvä kysyä itseltäni sekä tiimiltä, näkevätkö asiakkaat sen samoin. 

Lopussa kirja kiteytyi kymmeneen oikein oivaan kohtaan, minne markkinointi on jatkossa matkalla. Reflektion lopuksi haluan luetella ne, jotta voin tarvittaessa palata niihin ja tutkia, olenko/olemmeko matkalla oikeaan suuntaan: 

  1. Kuluttaja/asiakasajattelusta siirrytään ihmisten kohtaamiseen
  2. Tarpeita täyttävistä tuotteista siirrytään toiveita täyttäviin elämyksiin
  3. Rehellisyydestä siirrytään luottamuksen rakentamiseen
  4. Laadusta siirrytään paremmuuteen
  5. Tunnettuudesta siirrytään haluttavuuteen
  6. Identiteetistä siirrytään persoonallisuuteen
  7. Toimivuudesta siirrytään miellyttävään kokemukseen
  8. Näkyvyydestä siirrytään tunneyhteyteen
  9. Viestinnästä siirrytään dialogiin
  10. Palvelusta ollaan siirtymässä arvostavaan ihmissuhteeseen

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti