Markkinointi boksin ulkopuolelta

Kirjoittaja: Mikhail Zaitsev

28 helmikuun, 2023

Lähdeteos: Markkinointi boksin ulkopuolelta

Lähdeteoksen kirjoittaja: Laura Ahonen, Sampo Luoto

Teoriapisteet: 2

Nykyaikana netin yleistettyä, ei vaan yritykset päätä sitä mitä niistä kerrotaan, vaan myös ihmiset. Tämä muuttaa kokonaan sen, miten yrityksen pitäisi toimia. Nyt on tärkeää olla someissa, ja elää niitten sääntöjen mukaan. Ei saa ajatella, että on olemassa live markkinointi ja some markkinointi. Ne on pakko toimia yhdessä.

Ei ehkä kovin ajankohtainen asia itselle, sillä enpä oikeastaan tee mitään offline bisnestä. Mielestäni tästä aiheesta tärkeä kohta oli, että kannattaa miettiä, mitä varten teet tietyn somen. Onko siitä oikeasti mitään järkee, vai teetkö muuten vaan yritykselle tuhat eri somee, etkä mihinkään niistä päivitä mitään.

Henkilöbrändi

Erikseen ovat nousseet henkilöt jotka ovat luoneet henkilöbrändejä, joilla on enemmän vaikutusvaltaa tietyille aloille kuin itse yrityksillä. Itse seuraan aika paljon elektroniikka tubettajia, ja jos miettii, päätös ostanko jonkin tuotteen, riippuu enemmänkin niistä, kuin siitä mitä itse yritys kertoo. 

Tätä pitää hyödyntää myös omissa projekteissa. Onko tärkeämpää kertoa mitä teet ja miten, vai antaa muitten kertoa.

Paras tapa saada muut kertomaan, ja vielä kaiken lisäksi kertomaan hyvää, on tehdä laadukasta lopputulosta, mikä ylittää toisen odotukset. Sitä mää yritän toteuttaa ainakin loistopixel yrityksen kohdalla. 

Aivokuoren alle

Markkinoinnin on tärkeää jättää jälki ihmisten mieleen. Valtaosa viesteistä ei pääse aivokuoreen asti. Suurin osa viesteistä jää tietoisesti käsittelemättä. Kun ihminen laittaa aamulla paidan, hänen ei tarvitse enää miettiä sitä loppupäivän. Ja jos sitä jossain vaiheessa pyytää miettiä paitaa, nii se palaakin mieleen.

Aivokuoren alle on helpompi päästä, jos käyttää mahdollisimman montaa aistia. Näkö, kuulo, tunto, haju ja maku. Mitä enemmän näitä käyttää yhdessä, sitä isompi mahdollisuus jäädä mieleen.

Internerin välityksellä tapahtuvassa markkinoinnissa on aika vaikee käyttää tunto, haku tai makuaisteja. Mutta visuaalisuuden tärkeys korostuu koko ajan. Joten ainakin Loistopixelissä yritän panostaa siihen. Miten siinä voisi käyttää kuulo aisteja en vielä tiedä, mutta sekin on tietokoneen välityksellä mahdollista. Mutta totta se on, että jos jollakin on tunnistettava avaus ääni, niin se jää hyvin mieleen, eikä sitä edes tarvitse nähdä. Mahdollisesti pitäisi keksiä myös ääni, joka tulisi esiin kaikissa Loistopixelin tai minkä vaan muun projektin videoissa, jotta se olisi helposti tunnistettavissa.

Liikaa ajattelua

Ihminen ei tykkää ajatella. Sen sijaan, että koko päivän lukisit kirjoja, paljon mielummin katsot youtubesta tyhmiä videoita tai elokuvan. Ei siis kannata käyttää markkinoinnissa asioita jotka pakottaisivat ajattelemaan. Tätä olemme ainakin tehneet Loistopixel.com sivustolla. Alun perin hinta oli 50€+4€/neliö. Mutta nyt se on vaan 10€/neliö. Mikä vähentää asiakkaalle laskemista. Mitä jos siihen laittaisi valmiin laskurin, johon voisi vaan laittaa, että ”40 neliöö” ja se laskisi valmiin hinnan. Ja ajatuksia on jo ollut tehdä siitä niin helppo, että siitä voisi myös suoraan ostaa palvelun.

Ei ainoastaan tämä, mutta sivustolla myös käytetään vähemmän sanoja ja yritetään näyttää heti sivun ladattua se, mitä yritys tekee. Voisi kuvailla pitkillä lauseilla miten teemme loistavia visuaalisia kuvia ja videoita. Tai voi suoraan vaan näyttää.

Yritin myös siinä tuoda esille suurin piirtein miten prosessi tapahtuu, näyttämällä ensimmäisillä sekunneilla, kuinka se kasvaa pohjapiirustuksesta valmiiksi asunnoksi.

What you see is all there is

Mielenkiinoinen idea siitä, että asiakkaalle asioita mitä et ole lisännyt, ei ole myöskään olemassa. Tämän takia ei kannata stressata sitä, mitä jostain syystä ei tulekaan laitettua verkkoon.

Tässä kohtaa varmaan pitäisi muistuttaa itseä ja ehkä muita, että valmis tuotos ei ole se, mihin ei ole mitä lisätä, vaan se, mistä ei ole mitä ottaa pois. 

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti