Markkinoinnin uudet 4 P:tä – Ruola Eka 

Kirjoittaja: Linnea Kuhmonen

1 lokakuun, 2023

Lähdeteos: Uudet4p

Lähdeteoksen kirjoittaja: Ruola Eka

Teoriapisteet: 2

 

Markkinointia modernilla sekä empaattisemmalla otteella. Kohtaamalla ihminen ihmisenä ja tuomalla markkinoinnissa enemmän näkyviin persoonia sekä tarinoita myynnillisen näkökulman sijaan oli mielestäni tämän kirjan ideologia. Eka:lla on unelma, johon voin myös itse samaistua. ”Toivon, että jo varsin pian suomalaiset brändit saavat asiakkaansa mielentilaan, jossa nämä eivät edes huomaa eroa siinä, onko heille myyty, markkinoitu vai onko heitä palveltu. Eivätkä välitä siitä, etteivät huomaa.” Näkökulma tulevaisuuden asiakaskokemuksesta on mielestäni toimiva, kokemus jossa myynti, markkinointi ja palvelut yhdistyvät. 

Mitkä nämä vanhat 4P:t sitten ovat? Sitä tulin ajatelleeksi kirjassa muutamaan otteeseen ja harmistelin, että en ollut näihin alkuperäisiin vielä ennättänyt paneutua tässä markkinoinnin 4P muodossa. Olisi siis ollut hyvä aloittaa alkuperäisestä 4P:n askeleista. Uudet 4P:tä tulevat kuitenkin tässä: 

  1. People- Ihminen
  2. Purpose – Merkitys
  3. Platform – Alusta 
  4. Passion – Intohimo

Kirja sisälsi hyviä esimerkkejä erilaisista markkinoinnin kampanjoista, jossa on käytetty luovaa ja pitkälle pohdittua strategiaa. Mieleeni jäi erityisesti Karhun markkinointistrategia, jossa nimenomaan People eli ihminen on otettu ajatuksiin. Karhun markkinointiin olen aikaisemminkin kiinnittänyt huomiota. Huumori, helposti lähestyttävyys ja oivallukset markkinoinnissa ovat nostaneet päätään. Ei pelkästään kaljan myynti, mikä heidän ehkä perimmäinen ajatuksensa on. He rakensivat myös kampanjan ympärille kommunikaatiota ihmisten kanssa. Ovelaa, näin he saivat sitoutettua ihmisiä ja luomalla erityistä brändi-imagoa. Toinen mieleenpainuva esimerkki oli uuden Tuntemattoman sotilaan elokuvan uudistaminen. Myös tämän markkinoinnissa ja suunnittelussa oli pohdittu pitkälle markkinoinnin uutta 4P:tä, mutta erityisesti se miten merkitys ja ihmiset tuli ilmi strategiassa, oli mielestäni erityisen herättelevä. He halusivat uuden elokuvan kohderyhmän olevan tarkoitettu myös nuorille, jonka vuoksi mm. Robin sai osaroolin ja Haloo Helsingin- Tuntematon biisin musiikkivideo yhdistyi Tuntemattoman Sotilaan uuteen elokuvaan. Käytännön esimerkit ja niiden avaaminen oli kirjassa erityisen opettavaa. 

Jos pohdin näitä uutta 4P:tä, niin niillä on todella merkitystä. Ihmiset, tuntevat kehot ja ajatukset. Tunteet ohjaavat usein enemmän kuin järki ja itse voin todella kertoa toimivani näin. Kaikilla on tunteet ja siksi on loogista, miksi omatkin palveluni olisi tehokkain kaupallistaa emotionaalisella tasolla puhuttelevalla tarinalla. Pitäisi siis löytää tarinan jotain uniikkia, mitä asiakkaat eivät voi ohittaa. Mutta siinäpä se, mikähän sellainen tarina voisi olla. 

Kävin valokuvausopiskelijoille kertomassa omaa yrittäjyyspolkuani ja tästä sain ammennettua paljon tarinaa. Miten voisin tätä hyödyntää asiakkaille, perhekuvausta ostaville tai hääkuvaukseen tuleville asiakkaille? Vai tulisiko tarinan pohjautua enemmän tunteisiin ja siihen, mitä kuvauksessa käymättä mahdollisesti aiheuttaa. Tai kääntää ajatus oikeastaan toisin päin, mitä kaikkea ihanaa kuvauksissa käyminen antaa! Ymmärryksen tasolla nämä asiat ovat erittäin hyvän kuuloisia, mutta käytäntöön peilatessa pitäisi pohtia vielä tarkemmin ja usealta näkökulmalta lähestymistapaa. Miten saisin markkinoitua palveluni oikeasti toimivaan, emotionaaliseen muotoon. Tällä hetkellä projektina on joulukorttikuvaus. Olen toteuttanut tämän jo kuuden vuoden ajan, mutta nyt tekisi mieli kokeilla markkinointia erilaisella tyylillä. Markkinointi on jo alkanut ja ajat lähes myyty loppuun, mutta vielä voisin yrittää kiteyttää markkinoinnin 4P:n keinoin. Miksi korttikuvaus on täällä, miten kohtaan ihmisen ja kuinka johdatan hänet ison tarinan äärelle ja kohti palkintoa –  eli hyötyä molemmille. Kun nämä ovat tehtynä, annan itselleni oikeuden hurahtaa, sillä voima saa todellakin näkyä! Hieman lausetta muuteltuna, näin Eka kirjoitti viimeisillä sivuillaan siitä mitä 4P:tä antaa. 

You May Also Like…

Kasvuhakkeroi tai kuole

Mitä on kasvuhakkerointi?Kasvuhakkerointi on digitaalisen markkinoinnin ja liiketoiminnan strateginen lähestymistapa,...

Sinisen meren strategia

Valitsin tämän kirjan reflektoitavaksi seuraavana, sillä se on ollut paljon keskusteluissa Tiimiakatemialla. Sinisen...

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti