Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Kirjoittaja: Ida Kwok

9 syyskuun, 2022

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 2

Valitsin Eka Ruolan Markkinoinnin 4 P:tä kirjan, koska olin kuullut aikaisemmista 4 P:stä ja halusin selvittää näiden eroa. Ennen teoksen lukemista halusin kuitenkin vielä kirkastaa mieleeni vanhat 4 P:tä, jotka ovat product, price, place ja promotion

Product eli tuote on tärkeä, mutta vielä tärkeämpää on luoda asiakkaalle tarve tuotteelle jota ilman ei voi elää. Price eli hinnan avulla luodaan mielikuvia, ja hinta määritellään sen mukaan, kuinka paljon arvioidaan tuotteen tuovan lisäarvoa asiakkaalle. Place eli paikka on aikasemmin tarkoittanut lähinnä kivijalkamyymälöitä tai muuta fyysistä sijaintia tuotteelle, mutta nykyään suosioon on noussut verkkokaupat ja muita uusia jakelukanavia. Promotion eli mainonnan tavoite on myynnin, tietoisuuden ja maineen kasvattaminen. Hyvä tuote ei riitä, ellei siitä tiedetä. 

Uudet 4 P:tä Ekan mukaan on kehitetty tukemaan nykymaailman markkinoinnin jatkuvasti kehittyviä vaatimuksia ns. ”laajennusosana”, eikä lainkaan kumoamaan alkuperäisiä. Uudet neljä P:tä: people, purpose, passion ja platform.

People

Ihmiset ovat keskiössä markkinoinnissa, eikä yritys ei ole mitään ilman ihmisiä, oli kyseessä sitten asiakkaat tai työntekijät. Täten myös asiakaskeskeisyys on korostunut kaikessa tekemisessä, ja jo tuotteen tai palvelun muotoilussa ja kaupallistamisessa on tärkeää asiakasymmärrys. Ideaali tilanne olisikin että asiakas ei tunnista eroa siinä, onko häneen kohdistettu palvelua, myyntiä vai markkinointia. Toivottavaa on myös se, että asiakas jää kohtaamispisteelle aidosti mielenkiinnolla kuuntelemaan ja tutustumaan brändin tarinaan, jonka kautta asiakas pääsee myös osaksi tätä.

Vengan markkinoinnin kautta haluamme tavoittaa ihmisiä, jotka ovat aidosti kiinnostuneita brändistämme. Pyrimme muotoilemaan mahdolliset kohtaamispisteet helposti lähestyttäviksi ja ymmärrettäviksi. Haasteena tässä onkin se, että nykypäivänä kohtaamispisteet ovat lähes kaikki verkossa. Haluamme lisätä asiakasymmärrystä entisestään ja haastaa itseämme muotoilemaan palvelumme asiakkaiden mukaan. Kun asiakaskokemuksen saa muotoiltua parhaaksi mahdolliseksi, sen avulla voidaan vaikuttaa myös tuotteemme hinnoitteluun. Uskoisin, että nykypäivän asiakasymmärrys on yksi tärkeimmistä menestystekijöistä.

Purpose

Merkityksen löytäminen on oleellinen osa markkinointia, ja se ohjaa tekemistä ja toimintaa. Ydinkysymyksenä toimii: miksi me olemme olemassa? Kirjassa esiteltiin työkaluja, joiden avulla löytää brändin merkitys ja missio. 

Kirjasta nousi esille monia työkaluja, joita aion soveltaa projektitoimistomme markkinoinnissa. Brändilupaus on muutaman sanan tiivistelmä siitä, mitä kohdeyleisö voi brändiltämme odottaa. Brändipersoona muodostuu käyttäytymisen kautta, ei vain väitteiden. Esimerkkina Vengan brändipersoonasta, voimme väitteen ”olemme monitaitoinen tiiimi” sijaan aidosti käytännössä näyttää osaamistamme monelta eri osa-alueelta. Merkitys on asia, jota olemmekin jo ehtineet paljon pohtia tiimin kesken. Miksi olemme olemassa? Kenen tarpeita täyttämässä? Miksi juuri meidän yritys täyttäisi asiakkaan tarpeet? Nämä ovat kysymyksiä, joita on hyvä miettiä uudelleen ja uudelleen projektitoimistomme kehittymisen myötä. Merkitystä ei voi siis vain keksiä, se pitää löytää.

Platform

Uudet ja jatkuvasti kehittyvät alustat ja jakelukanavat ovat tulleet jäädäkseen ja kehittyäkseen. Alustat eivät kuitenkaan ole vain verkossa toimivia sovelluksia, eri alustojen avulla yrityksillä on mahdollisuus olla entistä lähempänä asiakkaitaan. 

Olemme Vengan kanssa valinneet muutaman alustan, jolla uskomme tavoittavamme eri kohderyhmiä. Valitsimme juuri nämä alustat oman mielenkiinnon, kehittymisen halun ja kohderyhmien mukaan. Tavoitteenamme on kehittää alustoja entistä informatiivemmaksi, ja lisätä tarinankerronnallisuutta. Emotionaalisuus ja tunteiden tuominen markkinoinnissa toimii lähes aina. Ruola neuvoo kirjassaan löytämään joka tarinasta ydin, ja jättämään ylimääräinen puuduttava teksti pois – ketään ei kiinnosta.

Passion

Intohimo on paras motivaattori tekemiseen. Kaiken pitää kuitenkin alkaa jo yrityksen perustajista ja ytimistä, jonka kautta intohimo tarttuu myös muihin työntekijöihin, ja ennen kaikkea asiakkaisiin. Siksi onkin tärkeää että yrityksessä on aidosti motivoituneita työntekijöitä, jotka voivat levittää intoaan muihin. Kirjassa esiteltiin selkeät ohjeet intohimoisen tekemisen rakentamiseen ja edistämsieen. Ydinkysymyksiä ohjeissa oli, miksi olemme olemassa? Mitä haluamme saada aikaiseksi? Keihin haluamme vaikuttaa tekemisellämme? Lisäksi arvolupaukseen voi kiteyttää asiakkaalle välittyvän lupauksen brändiltä.

Itse koen intohimoa markkinointia kohtaan, ja toivon että se tarttuu myös muihin. Uskon intohimon olevan yksi meidän vahvuuksista, jonka esille tuomiseksi täytyy tehdä vielä töitä. Arvolupauksen avulla voimme Vengan kanssa välittää asiakkaalle lupauksen, ja tämän työkalun aion viedä käytäntöön.

Uudet 4 P:tä mahdollistaa paremman tuotteen tai palvelun, jonka avulla siitä on mahdollista saada parempi hinta. On hyvä ymmärtää, että markkinointi on työkalujen ja teknologian lisäksi mielentila jossa saa antaa luovuuden kukkia. Markkinointi on myös brändiin uskomista.

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti