Käytännön markkinointi Nyt

Kirjoittaja: Mirva Räsänen

9 syyskuun, 2022

Lähdeteos: Käytännön markkinointi Nyt

Lähdeteoksen kirjoittaja: Lauri Sipilä

Teoriapisteet: 2

Valitsin kyseisen markkinoinnin kirjan tukemaan tulevia projekteja ja Learning Circuks matkan yhteistöitä varten. Kirja on Lauri Sipilän kirjoittama kirja, joka kertoo markkinoinnista ja sen perusajatuksista. Kirja on kirjoitettu vuonna 2008 jolloin se ei kerro uusimpia markkinointi trendejä ja niiden kehityksestä. Vaikka kirja ei kerro uusinta tietoa markkinoinnista, kirjan sisältöä pystyy vertamaan tämän päivän markkinointiin. Kyseinen kirja antoi hyvin perustietoa markkinoinnissa käytettävästä sanastosta ja markkinoinnin perusteista. Kirjasta kertoi hyvin selkeäsi markkinoinnin perusajatuksen.

Kirjaa lukiessa oivalsin, kuinka laaja käsite sanan markkinointi on. Markkinointi sana sisältää asiakastarpeiden tunnistamisen, siitä seuranneen tuotekehityksen, hinnoittelun, jakelun, markkinointiviestinnän, myynnin, jälkimarkkinoinnin ja asiakassuhdemarkkinoinnin. Markkinointi on kokonaisvaltaisesti yksi yrityksen tärkeimmistä tehtävistä. Olipa yritys millä alalla tahansa asiakas maksaa loppupeleissä yrityksen työntekijöiden palkan. Asiakkaita saadaan markkinoimalla kyseistä yritystä ja sen tarjoamia palveluja ja tuotteita. Kirjassa mainittiin professori Christian Grönroosin ajatus markkinoinnin käsitteestä, ”markkinoinnin tarkoituksena on luoda arvoa asiakkaalle ja voittoa yritykselle”.

Kirjassa avattiin käsitteitä, jotka liittyvät markkinointiin. Käsitteiden avaaminen auttoi itseäni ymmärtämään todellisen ajatuksen käsitteistä ja sitä kautta markkinoinnista. Yrityksen missio kertoo, miksi yritys on olemassa ja mitä kyseinen yritys tekee toimijakseen. Yrityksen visio kuvaa haluttua lopputulosta, johon yritys haluaa päästä. Yrityksen arvot ovat yrityksen tahtotila, jotka näkyvät yrityksen jokapäiväisessä tekemisessä. Strategia on yrityksen suunnitelma ja suuntaviiva, joka kertoo, miten yrityksen tavoitteet aiotaan saavuttaa. Mietittyäni kyseisten sanojen merkitystä markkinoinnissa tajusin, että kyseessä on markkinoinnin puneinen lanka. Mielestäni jokaiselle yrityksellä pitäisi olla selkeä kuva yrityksen missiosta, visiosta, arvoista ja strategiasta. Markkinoinnin näkökulmasta olisi aika hankalaa toteuttaa markkinointia, jos yrityksellä jokin kyseisistä käsitteistä ei olisi mietitty loppuun. Kun yrityksen missio, visio, arvot ja strategia on kunnossa markkinointi olisi helpompaa, määrätietoisempaa ja johdonmukaista toteuttaa.

Kirjassa on todella hyviä pointteja kokonaisvaltaisesti yrityksen toimintaan, joka pohjana on markkinointi. Itselleni erityisesti jäi mieleen miten erilaisissa tilanteissa konkreettiset tavoitteet helpottavat toimintaa ja erilaisten mittareiden käyttäminen auttaa hahmottamaan tavoitteeseen pääsyä. Tänä syksynä aion perustaa oman projektiryhmän, jossa olen projektipäällikkönä. Kyseinen projekti ideani liittyy markkinointiin, joten kirjan opit tulevat testattua heti tänä syksynä. Haluan olla omalle projektiryhmälle johdonmukaista viestintää ja asettaa kaikille osa-alueille omat tavoitteet. Opin kirjan kautta, että jokaisella markkinoinnin osa-alueella pitää olla omat tavoitteet mutta sen lisäksi myös aikataulut ja mittaristo. Mittariston tarkoituksena on kertoa, milloin asetettuun tavoitteeseen on päästy. Aikatauluttaminen edistää tavoitteisiin pääsyä ja voi olla yksi mittaamisen muoto. Kyseinen mittaamisen muoto eli aikatauluttaminen voisi toimia myös tiimini yhtenä mittaristona. Kun tiimi on laittanut yhteisen tavoitteen ja aikarajan on helpompi analysoida miksi tavoitteeseen ei olla päästy tai miksi tavoitteeseen päästiin.

Miettiessäni uusien projektien lähtötilanteen tunnistaminen on hankala, koska uudet projektit aloitetaan nollasta. Vaikka lähtötilannetta ei osaisi määrittää voi silti projektiryhmä miettiä mihin halutaan päästä ja miten pääsemme sinne. Kysymykset mihin halutaan päästä ja miten pääsemme sinne ovat mielestäni pohjustavia kysymyksiä strategian suunnittelussa. Strategia on niin sanotusti toteutussuunnitelma, jossa on selkeät toimenpiteet. Kirjassa mainittiin, että jokaisella toimenpiteellä olisi oltava yksi vastuuhenkilö. Itse en ole henkilökohtaisesti ihan varma, miten jokaisella toimenpiteellä voi olla yksi vastuuhenkilö ja miten se käytännössä toimii. Projektissani voisi jakaa vastuita alueittain, jotta jokaisella projektiryhmän jäsenellä olisi tasavertaisesti tekemistä ja haastetta. Kirjassa ehdotettiin asioiden poisrajaamista valinnoista sitä mitä ei aiota olla ja mitä ei aiota tehdä. Mielestäni kyseinen poisrajaaminen voisi toimia haastavissa tilanteissa, joissa ei päästä eteenpäin.

Vaikka strategia on toimintasuunnitelma, voidaan erikseen suunnitella markkinoinnille oma markkinointistrategia. Markkinoinnin tarkoituksena on tuoda yritykselle asiakkaita. Yritys tarjoaa asiakkailleen ratkaisuja ongelmiin ja tuo sitä kautta asiakkaille lisäarvoa. Markkinoinnissa olisi hyvä tunnistaa kohderyhmä kenelle markkinointia yritetään suunnata. Olennainen osa on myös erottua muiden yritysten joukosta persoonallisella tavalla. Kun markkinointi sisältää monia eri osa-alueita, on yritysten mietittävä mihin heidän on järkevä panostaa ja mihin ei. Vaikka kyseessä oli 2008 vuoden kirja, kirjassa painotettiin katsomaan tulevaisuuden markkinointia. Kyseisenä vuonna tiedettiin markkinoinnin muuttuvan sosiaalisen median myötä ja siten markkinoinnin muuttuvan kaksisuuntaiseksi vuorovaikutukseksi asiakkaan ja yrityksen välillä. Vaikka elämme sosiaalisen median aikaa, on silti hyvä katsoa vielä kauemmaksi ja miettiä mitä tietoa tarvitaan, jotta osataan ennakoida muutoksia?

Kirjaa lukiessani huomasin kuinka paljon markkinoinnissa pitää hyödyntää yrityksen liikeidean tietoja kuten arvoja ja visiota. Liikeidea pitää jossakin muodossa näkyä markkinoinnin yhteydessä. Mikään yritys ei tuottaisi tulosta, jos sitä ei markkinoitaisiin jossakin muodossa. Liikeidea käsitettä kuvattiin kirjassa siten, että se kertoo mitä yritys tekee, kenelle ja miten. Liikeidea kertoo myös, miten yritys erottuu muista kilpailijoista. Liikeidean perustietoja tarvitaan markkinoinnissa, jotta markkinointi olisi todenmukaista ja kertoisi yrityksen tarjoamasta palvelusta tai tuotteesta. Itselleni jäi mieleen erityisesti lause ”markkinointisuunnitelma pitää lähteä yrityksen arvolupauksesta”. Arvot on niitä, jotka pitäisi näkyä yrityksen jokapäiväisessä toiminnassa kuten myös markkinoinnissa. Markkinoinnin sisällössä on siten huomioitava arvolupaus, jonka yritys on luvannut asiakkailleen.

Pohdinta

Olin positiivisesti yllättynyt lukiessani kirjaa, kuinka helposti ymmärsin lauseiden pääajatuksen, kun asiat olivat kerrottu hyvin selkeästi. Kirjan lukemiseen vaikutti käsitteiden avaaminen, joka helpotti lukemista. Mielestäni kirja antoi hyviä ajatuksia oman projektiryhmän tavoitteiden asettamiseen ja sen mittaamiseen.  Ymmärrän, miten tärkeää on tehdä liikeidea ensimmäisenä toisi selkeäksi, jotta markkinointistrategian ja sen suunnittelu olisi helpompaa ja johdonmukaista. Markkinoinnissa pitää pohjautua liikeidean ajatuksiin. Kirja kertoi mielestäni hyvin markkinoinnin pääajatuksen.

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti