Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Kirjoittaja: Lassi Louhelainen

4 toukokuun, 2022

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Ruola, Eka

Teoriapisteet: 0

Alkupuhe

Valitsin Markkinoinnin uudet 4 P:tä kirjan ihan puhtaasti sen takia, koska se oli uusin kirja, jota valikoimasta löytyi. Markkinointi on ala joka kehittyy jatkuvasti, joten uskoin, että tästä kirjasta saisin tuoreinta tietoa aiheesta.

Markkinointi on itselleni suhteellisen uusi asia käytännön tasolla mutta mielenkiintoinen, koska tiedostan, että se on monipuolinen sekä erittäin tärkeä osa-alue liike-elämässä.

Kirja oli alkuun melkoisen raskaslukuinen, koska kirjailija vaikutti hieman siltä, että hänellä olisi noussut jaffa melko pahasti päähän. Alkukankeuden jälkeen tämän kuitenkin kyllä ymmärsi ja hyväksyi, sillä ei tuolla alalla liian nöyristelevä ihminen menestykään.

Eka Ruola oli avannut hyvin esimerkeillään asiaa jokaisesta kirjoittamastaan neljästä P:stä. Kirjan lukemisen aikana heräsi monia erilaisia ajatuksia, kuinka voisimme hyödyntää näitä oman projektitoimiston brändin luomisessa sekä markkinoinnissa.

Uudet 4 P:tä = People, Purpose, Platform, Passion

Tiimiyrityksen matka on vielä alkutekijöissä, mutta kun pääsemme aloittamaan rakentamaan yrityksemme brändiä, tulee markkinointi astumaan suureen rooliin. Meillä on jo nyt tiimissä monta erinomaista persoonaa, joilla varmasti löytyy intohimoa ja taitoa hoitaa markkinointipuolta, mutta pidän tätä sellaisena aiheena, johon kaikki tulevat osallistumaan ainakin jollakin tasolla. Jokainen meistä tulee vaikuttamaan meidän tiimiyrityksemme imagoon, esimerkiksi sillä kuinka käyttäydymme ja näyttäydymme asiakkaillemme. Uskon, että mitä enemmän ihmisiä on myös tekemässä töitä erilaisten markkinoinnin tehtävien eteen, sitä paremman lopputuloksen saamme. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että jokainen olisi yhtä aikaa suunnittelemassa vaikkapa tiimiyrityksemme logoa tai tarinaa vaan saamme yhdessä tuotua hyvin erilaisia näkökulmia niihin, jonka jälkeen markkinointitiimi pääsee näitä näkökulmia apuna käyttäen suunnittelemaan ja toteuttamaan niitä.

Kirjassa puhutusta neljästä P:stä Passion sekä People herättivät itselleni eniten ajatuksia siitä, kuinka meidän pitää löytää yhteinen mielikuva minkälaisen imagon haluamme luoda asiakkaillemme tiimiyrityksestämme sekä kuinka luomme hyvää asiakasymmärrystä. Intohimo nyt muutenkin on erittäin tärkeä ominaisuus, tehtiinpä sitä mitä tahansa. Nämä varmasti helpottavat parantamaan palvelun laatua sekä tavoittamaan ne ihmiset keitä etsimme.

Platformista oli itselläni jo ennestään herännyt ajatuksia, kuinka nykymaailmassa sosiaalinen media on erittäin isossa roolissa ihmisten jokapäiväisessä elämässä, omasta mielestäni jopa liikaakin. Sosiaalinen media kuitenkin luo ihan uskomattoman paljon mahdollisuuksia markkinoida itseään tai yritystä. Some kuitenkin on jatkuvassa kehittymisessä, joten menossa pitää pysyä mukana. Se kuka tänä päivänä osaa tuottaa hyvää materiaalia esimerkiksi Tiktokissa, saa aivan tajuttoman paljon lisää ilmaista näkyvyyttä omalle yritykselleen.

Sosiaalisen median nopea kehittyminen kuitenkin herättää ajatuksia, mitä seuraavaksi on luvassa? Facebook alkaa olla jo menneen talven lumia, samoin myös Instagram, tai ainakin niiden käyttötarkoitukset ovat muuttuneet merkittävästi.

Tänä päivänä kuumin nimi taitaakin olla Tiktok, mutta onko enää viiden vuoden päästä? Tässä onkin sellainen aihealue, jossa nykypäivänä yritysten pitää olla hereillä ja kyetä ottamaan nämä alustat ”haltuun”, sekä käyttää näiden tuomat mahdollisuudet mahdollisimman hyvin edukseen.

Lukiessani kirjaa, tuli monta kertaa mieleen, että olisi hienoa vielä tulevaisuudessa päästä olemaan mukana samantyylisessä yrityksessä, joka toimii yhtä rohkeasti kuin Nike tai Apple. On hienoa nähdä, kuinka hyvin siellä on mietitty asiat pienintäkin yksityiskohtaa myöten kuntoon sekä saatu luotua vuosien saatossa uskollinen asiakaskunta. Kun nämä asiat on saatu tehtyä huolella, voi tehdä hyvinkin rohkeita kokeiluja, jotka herättävät mielipiteitä puolesta sekä vastaan. Vaikka mielensäpahoittajia löytyy, ei se tuon kokoisilla yrityksillä toki tunnu niin pahasti rahapussissa, vaikka isoista summista onkin kyse. Tällaisissa yrityksissä nämäkin tilanteet on käännetty positiiviseksi asiaksi. Kirjassa siis mainittiin yksi Niken kampanja vuosien varrelta, jossa osa ihmisistä repi pelihousunsa ja ilmeisesti polttivat ihan oikeasti Niken kenkiä protestiksi. Kampanjan lopputulos oli kuitenkin yrityksen historian suurin myyntitulos sekä korkeimmalle tasolle noussut osakekurssi. Ainakin kirjailija oli mielestäni kuvastanut tämän episodin päättymisen hyvällä tavalla.

 ”Bonuksena lyötiin päälle se, että muutama äänekäs kenkänsä kamiinaan laittanut mulkku pukeutuu nyt muihin kenkiin.

Kaikki tämä ei kuitenkaan ole syntynyt itsestään, vaan on tällaiset yritykset joutuneet myös tekemään sen eteen valtavasti töitä. Se rohkeus ja oivaltaminen mitä esimerkiksi Nike on tehnyt vuosien varrella, on ihailtavaa.

Tulevaisuudessa olisi hienoa nähdä sellaista rohkeutta, jossa uskalletaan mennä eteenpäin, vaikka idea olisi kuinka hullu. Sitä on kyllä jo hieman näkynytkin ja tiimiläiset ovatkin niitä hieman jo toteuttaneetkin. On ollut hienoa nähdä, kun ihmiset innostuvat asioista ja lähtevät viemään rohkeasti asioita eteenpäin sekä kannustavat muita. Tämä taas auttaa muitakin lähellä olevia ihmisiä tarttumaan rohkeammin asioihin sekä unelmiinsa. Uskon, että tulemme saamaan vuosien varrella monia ”hulluja” ja hyviä ideoita, joita lähteä toteuttamaan yhdessä. Uskon tiimiyrittäjyyden olevan tässä tilanteessa erinomainen vaihtoehto ihmisille, jotka tarvitsevat hieman rohkaisua, jotta saavat itsestään enemmän irti.

Me olemme liian ”töissä” pohtiaksemme aidosti ihmisen mielenliikkeitä ja sitä, millaisen tuotteen voimme tehdä. Tuotteen, joka oikeasti ratkaisee ihmisen elämän ongelmia tai tuo sinne poikkeuksellista rikkautta. Tai miten palkitsevasti kuljetamme vaikkapa kuluttajia kohti konversiota. Meidän täytyy ymmärtää, että menestyäksemme me emme ole töissä johtoryhmälle tai hallitukselle, vaan ihmiselle. Ja kun tämän ymmärrämme, kaikki muuttuu

Tuo virke kirjassa herätti ajatuksia, että pitäisi löytää sellainen työ/projekti, jossa työnteko ei tunnu oikeastaan työltä. Tällöin tulee varmasti tietynlainen rentous ja silmät avautuvat näkemään asioita paljon laajemmin. Myös se, että teemme töitä ihmisille vie ajatusmaailman ja lähtökohdat mielestäni oikealle tasolle.

Kirjassa puhuttiin myös paljon intohimosta. Siitä kyllä varmasti saadaan lisäpotkua kaikkeen tekemiseen, mutta jos työ ei enää tunnu työltä vaan se on elämäntapa, voi tällaisessa tilanteessa olla pitkällä tähtäimellä myös negatiivisia vaikutuksia. Työ sekä muu elämä pitää mielestäni kuitenkin saada erotettua toisistaan, toisaalta tämäkin varmasti riippuu paljon työnkuvasta. Kirjassa siis puhuttiin intohimosta moneen kertaan ja kirjailijalla ainakin tuntui olevan niin kova höyry päällä, ettei hän päässyt töistään irti koskaan. Se vaikutti omaan silmään jopa hieman sairaalta.

Lukiessa kirjaa itselläni heräsi paljon lisää kiinnostusta markkinointia kohtaan sekä se avasi näkemystä siitä, että markkinointiala on hyvin monipuolista sekä sitä voi toteuttaa monin eri tavoin. Markkinoinnissa pitää pystyä katsomaan asioita hyvin monista eri näkökulmista ja löytää ne oikeat työkalut, jota kautta lähteä asioita toteuttamaan. Toivonkin, että pääsen tiimiakatemian aikana kokemaan ja oppimaan käytännössä, kuinka sen eri osa-alueet toimivat.

Mielenkiinnolla odotankin mitä meidän tulevaisuutemme tiimiyrittäjinä tuo tullessaan, miten koko paketti lähtee rakentumaan sekä millaisen lopputuloksen tulemme saamaan. Uskon kuitenkin, että saamme yhdessä aikaan paljon mahtavia oivalluksia sekä pääsemme oppimaan valtavasti uutta.

You May Also Like…

Henkilöstöanalytiikka

Henkilöstöanalytiikka

Jaana Saramies, Maria Törnroos Tässä kirjassa on mielestäni paljon hyviä juttuja, joita Tiimiakatemian rekrypälen...

Business for Punks

Itsevarmasti otin käteeni tämän James Wattin, Brewdog -olutpanimon perustajan kirjoittaman kirjan, jota olen kuullut...

Mikä ihmeen digimarkkinointi?

Mikä ihmeen digimarkkinointi?

En ole koskaan harrastanut digimarkkinointia. Paljon olen siitä kuullut puhuttavan ja nyt minunkin pitäisi alkaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti