Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Kirjoittaja: Rasmus Jaskari

26 marraskuun, 2023

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 1

Luin Eka Ruolan kirjoittaman kirjan nimeltään Markkinoinnin 4 uutta p:tä. Valitsin kirjan sen takia, koska halusin haastaa itseäni ja oppia ymmärtämään paremmin, mitä markkinointi käytännössä tarkoittaa.  Huomasin lukemisen olevan haastavaa, koska markkinointi aiheena ei ole itselleni ollut se mielenkiintoisin. Johtuen ehkä siitä, että näin itse markkinoinnin pelkkinä tylsinä ja kliseisinä mainos- ja promovideoina. Kirja kuitenkin avarsi näkemystäni tästä kyseisestä aiheesta ja opin ymmärtämään, mihin yritysten markkinointistrategiat yleensä perustuvat ja, minkä takia.

Ihmiset, tarkoitus, intohimo, alusta – nämä kirjassa mainitut neljä uutta P:tä ovat keskeisiä nykyajan markkinoinnissa. Yrityksenä on tärkeää tietää, kenelle tuotetta myydään, miksi sitä myydään ja missä sitä myydään. Intohimo taas nousee esiin niistä ihmisistä, ketkä markkinointia toteuttaa. Meidän tiimimme näkökulmasta, kun lähdin tätä asiaa ajattelemaan, huomasin selkeästi juuri intohimon markkinointi kohtaan paistuvan tietyistä ihmisistä enemmän lävitse kuin toisista. En itse ole ajattelutkaan intohimon vaikuttavan niin paljon markkinoinnin ulosannissa, koska en ole nähnyt sitä ’’suurempaa kuvaa’’. Opin myös, että markkinointi ei ole pelkästään niitä mainos videoita, vaan se on johtamisen prosessi, jossa asiakkaalle tehty konsepti muuttuu tuotteeksi tai palveluksi. Siihen kuuluvat myös tuotteen kehittäminen ja hinnoittelu, kanavan valinta, jossa tuote jaellaan, markkinointiviestintästrategian laatiminen ja jalkautus.

Ihmiset, tarkoitus, intohimo, alusta (People, Purpose, Passion, Platform)

Ensimmäinen P on ihmiset. Ihmiset ovat kaiken lähtökohta markkinoinnissa, ihan kuin melkein missä vain liiketoiminnassa, tarkoittaen asiakkaita ja henkilökuntaa. Ilman asiakkaita yritys ei menesty. Kirjassa käsiteltiin asiakaskeskeisyyttä ja asiakaskokemuksen merkitystä, joka on nousemassa keskeiseksi kilpailueduksi markkinoinnissa. Itse olen myös huomannut asiakaskokemusten merkityksen nousevana trendinä ja siitä puhutaan paljon myynnin maailmassa, kuten myös markkinoinnin maailmassa. Olemme tiiminä yhdessä päättäneet, että aiomme keskittyä tulevaisuudessa yrityksille synnytysten myymiseen, koska haluamme olla kärkipaikoilla uuden innovoimisessa akatemialla. Meidän kannattaakin, suunnitella osuuskuntamme markkinointistrategia keskittymään tavoittamaan kyseistä kohderyhmää.

Toinen P on tarkoitus. Tarkoituksella meinataan syvempää merkitystä, eli yrityksen arvoja, missiota ja visiota. Eli, minkä takia yritys on ylipäätään perustettu ja kenen tarpeita palvellaan. Tässä keskeisin kysymys mielestäni on, että minkä takia asiakas valitsisi juuri meidän tuotteemme/palvelumme? Tässä meidän tiimimme voisi käyttää arvolupaustamme, jossa lupaamme asiakkaalle aina itsestämme vähän ekstraa. Keskiössä kun nykyään on asiakaskokemus ja asiakasymmärrys, haluamme myös tiiminä luoda asiakkaalle parhaimman mahdollisimman kokemuksen ja oikeasti ymmärtää heidän tarpeitansa/ongelmia, tarjoamalla juuri oikeanlainen synnytys.

Kolmas P on intohimo. Intohimo kuvastaa henkilöä, joka antaa kaikkensa kyseiselle tekemiselle ja saa siitä samalla mielihyvää. Intohimon ilmentymänä on halu oppia valitusta aiheesta ja tehdä sitä koko sydämen kyllyydestä. Omasta mielestäni intohimo voi paistaa brändissä lävitse monin eri tavoin ja sen näkyminen riippuu brändin arvoista, viestinnästä ja toiminnasta. Kohdentamalla nämä elementit oikein tiimimme brändiin ja markkinointiin, uskon että pystymme yrityksenä luomaan vahvan yhteyden asiakkaisiin ja herättämään heissä positiivisia tuntemuksia.

Neljäs P on alustat. Alustat kulkevat käsikädessä kaikkien edellisten P:eiden kanssa, mutta ehkä eniten kuitenkin tarkoituksen kanssa. Alustat ovat paikkoja digitaalisia tai fyysisisiä ympäristöjä, joissa yritys voi olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Eli sellaisia paikkoja, missä ihmiset kokoontuvat ja kuluttavat sisältöä. Oikeanlainen alustojen hyödyntäminen tuo yleensä monia eri etuja ne antavat yrityksille mahdollisuuden tuoda esille yrityksen tarkoitusta, sekä vastata asiakkaiden tarpeisiin reaaliajassa. Tämä rakentaa vahvemman suhteen asiakkaaseen. Meidän kannattaisi tiiminä keskittyä markkinoimaan LinkedInissä, sekä muilla alustoilla, joissa saa yhteyden suoraan yritysten päättäjiin. Tällä hetkellä tuotamme sisältöä Tik Tokkiin, sekä Instagramiin, mutta voisimme myös tuottaa LinkedIniin.

Kirja tarjosi paljon oivalluksia minulle, liittyen markkinointiin ja minusta tuntuu, että ymmärrän sitä nyt paremmin. Kirja ei ollut mielestäni kauhean helppoa luettavaa ja siinä oli todella paljon uusia asioita, joista en ikinä ollut kuullutkaan. Kirjan haastavuus ei todellakaan ollut huono asia vaan päinvastoin. Mielestäni tämä kirja osui luettavaksi juuri oikeaan saumaan, koska koen olevani tällä hetkessä muutosvaiheessa ja ajatusmaailmani on koko ajan avartumassa enemmän ja enemmän. Mieleenpainuvimmat asiat kirjassa olivat juuri nämä 4 uutta P:tä, joista en ollut ikinä kuullutkaan, enkä olisi ennen tätä kirjaa osannut edes yhdistää niitä mihinkään. En ole jostakin syystä ikinä tajunnut, kuinka paljon myynti ja markkinointi menevät käsikädessä, mutta kirjan jälkeen totesin, että ne ovat käytännössä sama asia. Markkinoinnissakin on kyse siitä, että luodaan tuote/palvelu, kaupallistetaan se ja sen jälkeen se myydään asiakkaille. Tämä oli suurin oivallus itselleni ja aion tulevaisuudessa perehtyä lisää markkinoinnin maailmaan.

You May Also Like…

Suojattu: Kirkas brändi

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Suojattu: Intohimona Alpa

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

0 kommenttia

Lähetä kommentti