Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Kirjoittaja: Atte Kuhalampi

24 huhtikuun, 2023

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 0

Eka Ruolan teos ”Markkinoinnin uudet 4 P:tä” rakentaa Jerome McCarthyn 1960-luvulla kehittämän 4 P:n markkinointimallin päälle, luoden siitä soveltuvamman nykypäivän markkinointiympäristöön. Ruola korostaa, että hänen luomansa teos on ainoastaan lisäys alkuperäiseen malliin eikä yritys uudistaa alkuperäistä mallia kokonaisuudessaan.

McCarthyn luoma klassikkoteos markkinoinnin saralla, 4P Marketingmix, on yleispätevä malli, joka toimii edelleen hyvin perinteisessä markkinoinnissa. Alkuperäiset 4 P:tä koostuvat neljästä osa-alueesta: tuote, hinta, jakelu ja viestintä. Nämä tarjoavat vankan pohjan markkinoinnin suunnittelulle ja toteutukselle, mutta voivat jättää asiakasymmärryksen osalta tilaa mielikuvitukselle. Alkuperäisestä mallista puuttuu ehkä tunne, inhimillisyys ja intohimo, jotka voisivat tuoda uutta ulottuvuutta moderniin markkinointiin.

Eka Ruolan lisäämät uudet 4 P:tä alkuperäiseen malliin ovat People, Purpose, Platform ja Passion, eli ihmiset, merkitys, alusta ja intohimo. Nämä lisäykset tuovat mukaan vahvemman emotionaalisen ulottuvuuden markkinoinnin kokonaisvaltaiseen kehittämiseen. Kirjan lukemisen aikana nämä uudet käsitteet herättivät minussa monia ajatuksia ja pohdintoja.

People
eli ihmiset ovat markkinoinnin keskiössä. Ruola korostaa ihmislähtöisyyden merkitystä markkinoinnissa, ja kuinka asiakasymmärrys ja ihmisten tarpeiden ymmärtäminen ovat ratkaisevia menestyvän markkinoinnin kannalta. Ihmiset eivät ole enää pelkkiä kuluttajia, vaan heitä tulee kohdella yksilöinä ja ottaa huomioon heidän arvonsa, toiveensa ja odotuksensa markkinointistrategioissa.

Purpose
eli merkitys on tärkeä käsite Ruolan mallissa. Hän korostaa yritysten vastuuta yhteiskunnassa ja kuinka yrityksen arvot, missio ja tarkoitus vaikuttavat markkinointiin. Yhä useammat kuluttajat arvostavat yrityksiä, jotka toimivat vastuullisesti ja edistävät kestävää kehitystä. Markkinointistrategioiden tulee heijastaa yrityksen tarkoitusta ja arvomaailmaa.

Platform
eli alusta on uusi näkökulma markkinoinnissa. Ruola käsittelee digitaalisen maailman ja teknologian roolia markkinoinnissa. Hän korostaa alustatalouden merkitystä ja kuinka yritysten tulee olla mukana digitaalisilla alustoilla ja hyödyntää niitä markkinoinnissaan. Digitaalisten kanavien, sosiaalisen median ja teknologisten ratkaisujen merkitys markkinoinnissa on kasvanut huomattavasti viime vuosina.

Passion
eli intohimo on Ruolan mallin neljäs uusi P. Hän korostaa markkinoinnin tunteellista ulottuvuutta ja kuinka yritysten tulee herättää intohimoa ja tunteita asiakkaissaan. Intohimon luominen markkinoinnin avulla voi johtaa vahvempiin asiakassuhteisiin ja sitoutumiseen yrityksen brändiin.


Nämä uudet 4 P:tä, People, Purpose, Platform ja Passion, tuovat uudenlaisen näkökulman markkinoinnin maailmaan ja herättivät monia mielenkiintoisia ajatuksia ja pohdintoja kirjaa lukiessani. Ne laajentavat alkuperäistä 4P-mallia, tuoden siihen syvällisempiä ulottuvuuksia ja painottaen ihmislähtöisyyttä, vastuullisuutta, digitaalisuutta ja tunteita. Ihmiset, heidän tarpeensa ja arvonsa ovat nyt keskiössä markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa. Merkitys, eli yrityksen tarkoitus ja arvot, ohjaavat markkinoinnin strategioita ja vaikuttavat brändin rakentamiseen. Alusta, eli digitaalinen maailma ja teknologian hyödyntäminen, ovat keskeisiä markkinoinnin työkaluja ja kanavia. Intohto, eli tunteellinen yhteys asiakkaisiin, luo syvempiä asiakassuhteita ja sitoutumista brändiin.

Näiden uusien P:iden myötä markkinoinnin kokonaisvaltaisuus ja monipuolisuus korostuvat entisestään. Markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa tulee huomioida ihmisten monimuotoisuus, yrityksen merkitys yhteiskunnassa, digitaalisen maailman mahdollisuudet sekä tunteiden rooli asiakassuhteissa. Tämä laajempi näkökulma markkinointiin avaa uusia mahdollisuuksia luoda syvempiä ja merkityksellisempiä asiakaskokemuksia, jotka voivat erottaa yrityksen kilpailijoistaan ja luoda pitkäaikaisia asiakassuhteita.

Eka Ruolan lisäämät uudet 4 P:tä, People, Purpose, Platform ja Passion, täydentävät ja rikastuttavat perinteistä 4P-marketingmix-mallia, tarjoten uudenlaisen näkökulman markkinointiin. Ne kannustavat yrityksiä huomioimaan ihmisten tarpeet, toimimaan vastuullisesti, hyödyntämään digitaalisuutta ja luomaan tunteellista yhteyttä asiakkaisiinsa. Tämä syvällisempi ja monipuolisempi lähestymistapa markkinointiin voi auttaa yrityksiä menestymään nykypäivän kilpaillussa liiketoimintaympäristössä, jossa asiakkaat arvostavat aitoa vuorovaikutusta, merkityksellisiä brändejä ja ainutlaatuisia asiakaskokemuksia.

You May Also Like…

Ilmiön kaava

Miten ilmiö oikein rakennetaan ja miksi ilmiö on trendi juuri nyt? Sosiaalisessa mediassa tuotteesta on nykypäivänä...

Bisnesantropologia

Mikko Leskelän ”Bisnesantropologia” on kirja, joka sukeltaa syvälle ihmistieteiden maailmaan ja niiden soveltamiseen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti