Markkinoinnin käsikirja yrittäjille.

Kirjoittaja: Lotta Kankainen

9 huhtikuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Asiakkaat ovat liiketoiminnan elinehto, ilman heitä meille ei tule tuloja. Varsinkin tämä COVID-19 viruksen aiheuttama poikkeusaika on ollut haastavaa uusien asiakassuhteiden luomiselle. Kaikki ovat lähellä internetissä, mutta fyysisesti kaukana. Tuntuu, että fyysisistä asiakaskäynneistä saa enemmän irti verrattuna videopuheluihin. Lähdin pohtimaan asiakkaan merkitystä yritykselle luettuani Juha Wikströmin kirjan, Markkinoinnin käsikirja yrittäjille.

 

”Asiakas on aina oikeassa”, näin menee sananlasku, mikä on aivan totta. Yrityksemme palvelulupauksiin on kirjoitettu, että teemme työtä asiakaslähtöisesti. Lähdemme pohtimaan ongelmaa aina asiakkaan näkökulmasta. Meidän täytyy luoda tai oikeastaan ansaita jonkinlainen rooli asiakkaan elämässä, että olemme hänelle merkityksellinen ja samoin myös meidän työmme. Haluan itse lähteä luomaan pidempi aikaisia asiakassuhteita, joissa myös tutustutaan asiakkaaseen paremmin ja näin ollen luodaan luotettavia ja pitkiä asiakassuhteita. Tämä auttaa meitä, myös kun luomme tai esimerkiksi jatkojalostamme meidän palveluita. Pystymme kysymään asiakkailta mitä juuri he haluavat. Näin pysymme asiakasraja pinnassa ja luomme kilpailijoihimme ylivoimaisen kilpailuedun.

 

Miten erotumme kilpailijoista? Tiimiakatemialla on tällä hetkellä 9 erilaista tiimiä. Kaikilla on vahvat osaamisalueet, mutta miten voimme olla parempia kuin muut. Käännetään ajattelu päälaelleen, entä jos ei ollakaan parempia vaan tehdään kaikki eri tavalla kuin ennen. Tekemällä rohkeita tieteellisiä kokeiluja, kuten Letim sanoo. Koen, että olemme lähteneet muuttamaan jo tätä skeneä, teimme markkinointivideon ja luotamme liikkuvaan kuvaan. Nyt kun korona-ajalla emme pääse tuottamaan niin paljoa sosiaalisen median materiaalia, sain loistavan idean yksi päivä ja tuotammekin kuvat ihan uudella tavalla.

 

 

Ehkä uudella tavalla tekeminen on meidän ”valttikortti” asiakkaiden silmissä. Se tarkoittaa sitä, että on pysyttävä ajan hermoilla kaikista tapahtumista, jotta voimme tuottaa asiakkaalle lisää arvoa meidän palveluillamme. On myös löydettävä yrityksemme intohimot, heikkoudet sekä vahvuudet ja kehitettävä niitä jatkuvasti.

 

 

A = AWARENESS
I = INTEREST
D = DESIRE
E = EVALUATION
A = ACTION
S = SHARING

 

Nämä sanat muodostavat keskeisen markkinoinnin mallin, nimeltään A-IDEAS. Sillä on kaksi ulottuvuutta; toinen kuvaa ostoprosessia asiakkaan näkökulmasta ja toinen muistuttaa siitä että on tehtävä hyvää työtä meidän palvelujen eteen että olemme asiakkaan ykkösvalinta. Tätä mallia pohtiessani rupesin miettimään kuinka meidän kohdalla näiden haluaisin toteutuvan. AWARENESS eli tietoisuus, asiakkaan pitää haluta meidän palvelu jo ennen kuin se tietää tuotteesta, miten tälläiseen tilaan voi päästä. INTEREST, pitää herättää asiakkaan kiinnostus heti. DESIRE, kun luomme asiakkaalle arvoa se herättää asiakkaan ostohousut ja halua ostaa palveluitamme. EVALUATION, anna asiakkaalle mahdollisuus arvioida sinua ja kilpailijoitasi. ACTION, tee ostamisesta mahdollisimman helppoa ja asiakas ystävällistä. SHARING, kannusta asiakastasi suosittelemaan, koska mikä on parempaa kuin hyvän puskaradion voima.

 

 

 

Tärkeimpänä vinkkinä poimin tästä kirjasta tämän; ”Keskity markkinoimaan niille, jotka liikuttavat massoja, älä massoille”. Tämä herätti ajattelemaan ja katsotaan mitä tästä ajatuksesta syntyy.

 

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

Sosiaalinen myynti

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan kasvua somessa. Kirjan lukemisen tarkoituksena olisi ymmärtää niin konkreettisen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti