Löydy – Brändää itsesi verkossa

Kirjoittaja: Titta Honkonen

9 huhtikuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Jos kirjoitat Googlen hakuun oman nimesi, mitä saat ensimmäisiksi hakutuloksiksi? Jos asiakas Googlaa sinut, ovatko tulokset sellaisia, mitä haluat hänen näkevän? Minä testasin, ja olen ihan sujut omien tuloksieni kanssa. Haku antaa minun Facebookin, LinkedIn-profiilin ja Instagramin, kuten varmaan meille kaikille kyseisiä sosiaalisen median kanavia käyttäville. Lisäksi parin rivin katsottua saa jo melko hyvin selville osan rakkaista harrastuksistani, hevoset ja teatterin. Tämä tuntuu melko hurjalle ajatukselle, että pelkkää nimeä hakemalla voit rakentaa tietynlaisen mielikuvan ihmisestä, jo muutaman sekunnin silmäilyn jälkeen.

 

Tyyppi tilien takaa

Tunnen monia henkilöitä, joilla on Instagramissa enemmän kuin se yksi tili. Ensimmäinen käyttäjä on niin sanottua ”Instagram -materiaalia”, jossa meikit ovat tiptop ja feedi on yhtenäinen, eli sama värimaailma toistuu ja kuvat sointuvat toisiinsa. Toinen, useimmin yksityisenä pidettävä käyttäjätili taas puolestaan kulkee ”priva” -nimellä, josta sitten pääsee seurailemaan kyseisen henkilön normaalia arkea ilman kukkasia ja kaunistelua. Mielestäni näitä on ihan hauska seurailla, mutta itse omistan eri sosiaalisen median kanavissa vain sen yhden tilin, jota nykyisimmin olen pitänyt julkisena. Pyrin olemaan oma itseni sosiaalisessa mediassa. En nää syytä, miksi lähtisin rakentamaan erillistä ”työminää” tai ”arkiminää”.

Mietitään vaikkapa Instagramia, minulle se kaikkein mieluisin ja aktiivisin kanava Snapchat hassuttelun jälkeen. Toivon, että tiliäni selaillessa saa oikeanlaisen kuvan minusta ihmisenä. Tykkään päivitellä sinne kuvia, jotka kertovat omista mielenkiinnon kohteista ja ylipäätään elämästäni. Varsinaisten kuvien lataamisen sijaan olen ehdottomasti aktiivisempi storyjen kanssa. Tililläni pyörivät storyt seilailevat asiapitoisuudellaan laidasta laitaan, joskus saatan heittää vain hauskan meemin, toisena päivänä tiimiyrittäjän arkeen liittyvää sisältöä täynnä asiaa ja kolmantena päivänä videon vessapaperiestettä ylittävästä kissastani. Lisäksi, olen pyrkinyt säästämään osan tarinoista profiilissani vielä myöhemmin katsottaviksi. Sanoisin, että jos jostain löytyy ihminen, joka palavasti haluaa minusta tietää muttei yhtään tunne, saa melko kattavan ensi puraisun storyni ja sosiaaliset mediani selaillessaan. Läpinäkyvyys on nykyään pinnalla todella monessa asiassa, myös bisnesmaailmassakin. On hyvä antaa itsestä sellainen kuva, mitä oletkin. Voisin tähän sanoa vielä, että henkilökohtaisesti arvostan rehellisyyttä ja huumorintajua ihmisissä, joten tietynlaista tyyppiä esimerkiksi projektia varten etsiessä olisin kiinnostunut tietämään hänestä muutakin, kuin että hän on ahkera pusertamaan töitä. Jatkossa haluaisin lisätä kanaviini enemmän sisältöä ja sitä kautta vahvistaa omaa henkilöbrändiäni, mahdollisesti jäädä ihmisten mieleen jostain tietystä syystä tai piirteestä. Elämme digiaikoja ja itsensä brändäämisen tärkeys korostuu koko ajan, ja siksi tahtotila on suuri kehittyä juuri siinä.

Ymmärrän myös sen, että osa haluaa erotella sisältönsä työtä ja vapaa-aikaa varten.  Tämäkin on ihan fiksua ja voi olla, että monen mielestä ylempänä olevat ajatukseni työ -ja arkiminän yhdistämisestä ovat ihan vinksallaan. Toki niitä kaikista henkilökohtaisempia juttuja en jaa julkisilla kanavillani, vaan ne kuuluvat ennemmin Snapchatin puolelle, ystävien ja perheenjäsenten nähtäville. Olen ihminen joka tekee ensin ja ajattelee sitten, joten usein minulle sattuu ja tapahtuu jos jonkinmoista. Monista tunteella järjen sijaan tehdyistä ratkaisuista kuulen vielä pitkienkin aikojen jälkeen läheisiltäni leikkimielistä kiusoittelua ja huumoria. Näiden asioiden kanssa joutuu joskus miettimään, että vaikka kuinka tekisi mieli jakaa tämä Instagramiin, taidankin valita vain Snapchatin ja välttyä suuremmilta väärinkäsityksiltä sellaisten henkilöiden osalta, jotka ei minua niin hyvin tunne tai osaa ymmärtää.

 

Loppusanat

Kirja sytytti pientä paloa somen ahkerampaan päivittämiseen ja juurikin siihen oman persoonan brändäämiseen. Painos, jonka luin oli jo noin kymmenisen vuotta vanha, joten kirjan uudet oivallukset oli melko niukat vanhentuneen tiedon vuoksi. Oli siellä kuitenkin vielä monia nykypäivänä hyödynnettäviä keinoja ja sain siitä oppeja ja motivaatiota asiaa kohtaan. Lisäksi sisältö oli erittäin helposti ymmärrettävää.

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti