Markkinoinin uudet 4 P:tä

Kirjoittaja: Antti Pihlavamäki

7 maaliskuun, 2022

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 2

Markkinoinnin uudet 4 p:tä vaikka vanhatkaan eivät olleet vielä tiedossa. Markkinointi on itselle todella läheinen asia, sillä pidän itseäni luovana ja innovatiivisena ihmisenä. Markkinointi kirjallisuutta en ole juuri koskaan lukenut, ja ajattelin tämän olevan hyvä teos alkuun. Kirjassa käydään markkinointia perinpohjaisesti läpi ja oppeja ja koppeja kirjasta saa kaiken tasoiset markkinoijat.

Markkinoinnin uudet 4 p:tä eli people, purpose, platform ja passion. Nämä ovat neljä hyvää ja ajattelua vaativaa asiaa, kun mietitään yrityksen markkinointia. People on kohdista tärkein, sillä markkinointi on aina suunnattu ihmisille. Kirjassa puhutaan asiakkaan suuruudesta ja kuinka asiakasta on puhuteltu kuninkaana ja jumalana. Sama ideologia pätee yhä vieläkin mutta tieto asiasta on hiljentynyt. Asiakas keskeisyyden merkitys ei ole kuitenkaan kadonnut minnekään.

Olen itse työskennellyt asiakaspalvelu työssä yli neljä vuotta ja olen lukuisia kertoja törmännyt lausahduksiin ”Olemme asiakasta varten”, ”Palvelu aina ensimmäisenä” ja ”Myydään mielihyvää”. Lausahduksissa asiakas nostetaan aina jalustalle ja pyritään palvelemaan mahdollisimman hyvin. Asiakas keskeisyyden noustessa, myös palvelun tason on noustava samaa vauhtia. Kirjassa puhutaan, kuinka tunteen avulla luodaan suhteelle syvyyttä. Tämä asia on mielestäni keskeisessä osassa kaikessa viestinnässä. Kun kuuntelet asiakasta, autat ja ohjaat häntä, tuntee hän itsensä tärkeäksi. Usein työelämässä törmään ihmisiin, ketkä ovat katselemassa tai hakemassa vain jotain tiettyä. Asiakkaan pystyy pitämään perustyytyväisenä kysymällä voiko olla jotenkin avuksi tai ohjaamalla tuotteen luokse, simppeliä eikö. Asiakaskokemus on keskeinen asia kilpailussa, ja tämän takia asiakkaan kokemukset pitää ylittää. Ylittäminen ei aina onnistu, eikä ole helpoimmasta päästä mutta onnistuessa kantaa hedelmää. Itse vaikutan asiakaskokemukseen omalla asiantuntemuksella, uskallan ehdottaa asiakkaan toiveista poikkeavia asioita mutta kuuntelen ja luen häntä samanaikaisesti. Tämän uskon olevan iso avaintekijä onnistuneessa asiakaskokemuksessa. On uskallettava hakeutua kaverilliselle aaltopituudelle asiakkaan kanssa ja luotava sitä kautta syvempää suhdetta.

Pitkälti kirjan sanomat ja omat ajatukset kulkevat people osuudessa käsikädessä, mutta mielestäni liian vähän painotettiin asiakkaan polusta. On ensiarvoisen tärkeää miettiä markkinointia tehdessä, minkälaisen polun asiakas joutuu kulkemaan ostaakseen tuotteen tai palvelun. Tiimilleni ja projekteilleni pystyn tarjoamaan tietoutta asiakkaan tärkeydestä, asiakaslähtöisyydestä ja heidän matkastaan. Asiakas on meidän työantajamme ja palkanmaksajamme, joten heitä varten yritämme. 

Purpose eli merkitys on tärkeä osa markkinointia, sillä yhä useampi ostaa tunteen pohjalta. Ihmiset haluavat, että heillä ja heidän toiminnallaan on merkitys ja seuraus. Kirjassa annetaan esimerkki Disneystä, joka on asettunut lasten liikalihavuutta vastaan. Tämä on loistava irrottautuminen mielipiteellä. Olen aikaisemmin lukenut Andrei Koivumäen ja Katleena Kortsesuon 100 faktaa myynnistä kirjan, missä puhuttiin myös irtisanomisen tehosta. Koivumäki ja Kortesuo kertoo kirjassaan, kuinka omaa asiakaskuntaa voi kohdentaa irtisanomisella. Tästä helppona esimerkkinä on laadukkaat vaatebrändit, jotka sanovat itsensä irti muodin pikakulutuksesta. Kun vaatebrändit sanovat ei pikamuodille, saavat he laatua arvostavia asiakkaita luokseen. Disneyn irtisanoutuessa irti lasten liikalihavuudesta, saa Disney terveyttä ja onnellisuutta arvostavia asiakkaakseen.

Tärkeä asia merkitystä luodessa on myös brändi mitä kirjassa käsitellään strategia canvaksen avulla. Brändin selkeys on todella tärkeä asia, kun yritystoiminnassa on useampia mukana. Olen itse hyödyntänyt strategia canvasta akatemioiden välisessä tapahtuma projektissani. Canavaksen avulla olemme pystyneet luomaan selkeämmän konseptin tapahtumalle ja tämän avulla pystyneet toiminaan paremmin yhteen ja luomaan vakaata perustaa projektillemme.

Omalla työuralla törmään päivittäin tunnepohjalta ostamiseen. Asiakas haluaa tietyn merkkisen vaatteen ekologisuuden, trendikkyyden tai brändin arvojen takia. Vielä kuitenkin löytyy ihmisiä, jotka ostavat vain tarpeen mukaisesti, jolloin ratkaiseva asia on yleensä hintalaatusuhde. Oman kokemuksen ja kirjan tarjoamien oppien avulla voin luoda meidän tiimillemme syvempää tarkoitusta ja luoda merkityksen avulla parempaa mainetta yrityksellemme.

Platformit ja passion luovat puolet 4 p:stä ja ovat todella paljon tekemisissä keskenään. Platformeilla ihmiset ja yritykset voivat jakaa intohimoansa ja näkemyksiänsä eri muodoissa. Yksi voi julkaista videon meikkaamisesta ja toinen jakaa kirja reflektionsa Linkedinissä. Ihmiset ovat kovia käyttämään eri platformeja ja seuraamaan muiden toimintaa, on siis helppo ymmärtää, että markkinoinnissa eri alustojen hyödyntäminen on tärkeää. Ole siellä missä asiakkaasikin on, on hyvä yleinen ajattelumalli alustoja mietittäessä. Ajan ja rahan hukkaa on mainostaa siellä missä asiakkaasi ei ole.

Omaa arkielämää ja vastaan tulevia mainoksia miettiessä tulee usein mietittyä, miksi näen jonkun mainoksen ja onko sillä syvempi tarkoitus. Uskon, että kohdennettua mainontaa harjoitetaan yhä enemmän ja dataa he keräävät alustoista mitä käytän. Nykypäivänä elämme niin suuressa mainosrysässä, että moni mainos ei saavuta mieltämme, vaikka sen näemme. Tämän pohjalta on tärkeä miettiä miten erottua ja luoda mielenkiintoa. Akatemialla voin markkinointia tehdessä, koittaa pitää ryhmän jalkoja maassa, koska se mikä omaan silmään on hyvä ei välttämättä ole paras. Tärkeä on nähdä markkinointia useista eri saappaista, sillä meidänkin yrityksemme harjoittaa kaikkea laillista liiketoimintaa. Asiakaskuntamme on siis erittäin laaja ja vaihteleva mutta tietyt trendit ja perusteet mielessä pitäen voimme onnistua luomaan markkinoinnistamme sopivan useille silmäpareille.

Kokonaisuudessaan kirjassa oli todella paljon perusteita ja käytännön esimerkkejä. Kirja ei ollut itselle se kaikista mielenkiintoisin tai helppolukuisin ja tätä reflektioita tehdessäni paljon mietin mistä kertoisin, mitä kirja antoi itselle ja miten voisin hyödyntää sitä tulevaisuudessa. Kirja sisältää todella paljon hyviä muistutuksia, siitä mitä tulee muistaa markkinoinnissa mutta mitään päätä huimaavaa tietoa teos ei antanut.

You May Also Like…

Markkinointia rakkaudella

Markkinointia rakkaudella on kirja, joka kannustaa ajattelemaan raamien ulkopuolelta ja olemaan rohkea yrittäjä, joka...

Rakastan ja vihaan vaatteita

”Vaatteita tuotetaan aivan liikaa, aivan liian nopeasti ja aivan liian halvalla”, tämä on asia johon olen itsekin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti