Marketing made easy

Kirjoittaja: Verneri Anttila

25 marraskuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Marketing made easy, complete guide to start your online bussiness. Manuaali tyyppinen opas siitä miten rakennetaan oma bisness verkossa. Kirja ohjeistaa toimintaa aivan nimen keksimisestä siihen asti että bisness rullaa. Otin kirjan luettavakseni koska olen osana projekti ryhmää joka on juuri tekemässä verkkokauppaa ja rakentamassa omaa brändiään. Olen lähiaikoina perehtynyt itse verkkokaupan rakentamiseen konkreettisesti mutta en ole sen enempää miettinyt muuta toimintaa netissä.

Sinäänsä opas ei kerro mitään ihmeellistä verkko yrityksen perustamisesta. Samat perinteiset ongelmat jotka on aivan kaikessa yritystoiminnassa miten erottuu, kysyntä ja tarve ovat olemassa myös verkossa ehkä vain hieman eri vastauksilla. Kirja painottaa oman juttunsa löytämistä eli käytännössä kohderyhmän rakentamista. Internetissä kohdennettu markkinointi on huomattavasti helpompaa ja näin ollen myös erittäin tärkeä osa verkkokaupan markkinointia. Esimerkiksi kirja antaa fitness kirjan facebookin avulla kirja voi kohdentaa mainontaansa ihmisille jotka ovat listanneet tykkäyksenkohteeksi esim kuntosalin tai sitten käyttää paljon #healtylife tai sitten on vain listannut itsensä lievästi ylipainoiseksi. Siinä on kirjan omistajalla aika monta mahdollisuutta valita oma kohderyhmänsä.

Kirjan painottaa myös sähköposti listojen tärkeyttä ja niin on painottanut moni muukin markkinointi tai myynti kirja minkä olen lukenut. Jotenkin koen sen vain hieman outona en tietenkään tiedä minkälaisilla tutkimuksilla tai datalla tätä on todennettu mutta voin ainakin omasta puolestani ja varmasti melkein kaikkien ikäisteni puolesta sanoa että sähköpostit ei toimi meille. Olemme juuri sitä ikäluokkaa joka on kasvanut s posti markkinoinnin kulta ajalla. Meidän s postimme ovat täynnä kaikenlaista turhaa kakaa vaikkemme sitä sinne edes haluaisi eikä kukaan jumalauta osaa lopettaa sitä. En usko olevani ainut joka on avannut uuden spostin ihan vain  että voi ohjata spämmit sinne.  Joka tapauksessa ymmärrän miten s posti voi olla hyvä paikka infota uusista tuotteista tai alennuksista ehkä jos kohderyhmä on keski-ikäinen.

Kokonaisuus on yksi mielestäni tärkeimpiä asioita mitä kirja painottaa. Tarkoittaen sitä miten kaiken toiminnan pitää olla tietyllä tavalla linjassa ja yhtenäistä. Hyvällä mainonnalla ei ole väliä jos netti sivu on niin huono ettei kukaan halua tilata sieltä mitään. Ja taas hyvät nettisivut eivät hyödytä jos näkyvyys on nolla ja sivuilla ei käy ketään. Toisaalta hyvä markkinointi ja hyvät nettisivut on turhia jos tuote on suolesta.

 

Tämän luettuani tulen toimimaan hieman eri tavalla oman nettikauppani kanssa. Vaikka alku onkin vain kokeilu ei se saa näkyä asiakkaille. Haluan että toiminta on tarpeeksi ammattimaista heti kun verkkokauppa on auki. Toisaalta teen verkkokaupan itse ja tähän asti olen osannut juuri ja juuri käyttää power pointtia. Toisaalta yritän muistaa että kaikki ei voi olla täydellistä ja virheistä oppii ja kehittyy.

 

”Oppimalla oppii”

– Verneri Anttila

You May Also Like…

Kaikki kuluttamisesta

“Suomen ympäristökeskuksen SYKE:n tutkimuksen mukaan keskivertosuomalaisen kulutuksen kasvihuonepäästöistä noin puolet...

Inspiroitunut – Petteri Kilpinen

Miten johtaa ja menestyä muuttuvassa työelämässä? ”Hyvä arkijohtajuus ei ole mystiikkaa ja taikatemppuja. Kun jokainen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti