Kuinka saada ystäviä menestystä ja vaikutusvaltaa

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

”How to Win Friends and Influence People” on Dale Carnegien alun perin vuonna 1936 julkaisema kirja, jonka olen kuullut jo monen lukeneen, ja varmasti myös moni on kuullut tästä kirjasta lukusuosituksia. Itse sain tästä kirjasta lukusuosituksen kahdelta eri asiakastapaamiselta aivan tiimiakatemian alkuaikoina. Kirja on siis jo pitkälti 80 vuotta vanha ja se myy edelleen. Näillä myyntipuheilla mielenkiintoni kiinnittyi kirjaan nopeasti. Kirja on käännetty suomeksi wikipedian mukaan 1939, ja uudistettu suomennos on ilmestynyt 1983. Kirjan alussa kerrotaankin, että epärelevantteja yksityiskohtia on muutettu alkuperäisestä versiosta tähän viimeisimpään suomenkieliseen painokseen. Kuinka saada ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa oli itseasiassa ensimmäinen kirja, jonka kävin varta vasten ostamassa omakseni suomalaisesta kirjakaupasta.

Hauska yksityiskohta lueskelun alkuvaiheissa on se, että tässä kirjassa kerrotaan kuinka kirjasta saisi eniten irti. Yhdessä kohdassa kehotetaan esimerkiksi lukemaan jokainen luku nopeasti läpi, jonka jälkeen palaa luvun alkuun uudestaan ja kertaa luvun lukemalla sen tarkemmin läpi.

Kirjassa kerrotaan paljon esimerkkien kautta asioita, joka helpotti itsellä tämän tekstikkään teoksen lukemista. Tarinat ja esimerkit veivät mukanaan ja päässäni muodostelin monenlaisia mielikuvia eri tilanteista edetessäni sivu sivulta kohti takakantta.

 

”Kuusi tapaa saada ihmiset pitämään sinusta”
 

Periaate 1.

Ole aidosti kiinnostunut muista

Periaate 2.

Hymyile

Periaate 4.

Ole hyvä kuuntelija. Rohkaise muita puhumaan itsestään.

 

Paneuduin näihin kolmeen periaatteeseen kaikista eniten kirjaa lukiessani. Jollain tavalla ne tahtoivat kolahtaa omiin aivonystyröihin parhaiten.

 

Periaate 1. Ole aidosti kiinnostunut muista

Kuka on maailman paras ystävien saaja? Tämä saattaa tulla hyvinkin vastaan sinua kadulla heti tänään. Enpä ollut ikinä tullut ajatelleeksi, että koirathan ovat uskomattoman hyviä saada ihmiset pitämään heistä. Suurin osa koirista osoittaa kiinnostusta heti nähdessään uuden ihmisen pyöriskelemällä tämän jaloissa, nuoleskelemalla ja osoittamalla kiinnostusta ihmistä kohtaan. Tämä saa luultavasti yhdeksän kymmenestä kerrasta myös ihmiset pitämään koirista. Koirat tuntuvat siis olevan aidosti kiinnostuneita ihmisistä, jonka takia myös ihmiset kiinnostuvat koirista. Carnegie kirjoittaa kappaleessa: ”Saat enemmän ystäviä kahdessa kuukaudessa kiinnostumalla toisista ihmisistä kuin kahdessa vuodessa yrittämällä saada toiset kiinnostumaan itsestäsi.”

Periaate 2. Hymyile.

Vilpillinen virnistys? Ei. Se ei petkuta ketään. Kaikki tietävät, että se on mekaaninen ja kammoksuttaa meitä. Todellinen, sydäntä lämmittävä hymy. Hymy, joka tulee syvältä sisältä, se on asia erikseen. Tunnen itse olevani melko hymyilevä ihminen. Vaikea sanoa, olisiko joku työhaastattelu tai muu tilanne, jossa minun täytyy tehdä vaikutus johonkin, jäänyt kiinni siitä että hymyilenkö vai en. Itse uskon sen kuitenkin vaikuttaneen moneen tilanteeseen positiivisella tavalla.  En ole ikinä työskennellyt puhelinmyyjänä, mutta olen kuullut, että puhelinmyyjiä ohjeistetaan hymyilemään heidän puhuessa puhelimeen, se vaikuttaa siis jollain tavalla jopa puheääneen. Siinä ei ole siis pelkästään näky, että joku hymyilee, vaan myös se, että on tarttuvaa, kun joku hymyilee ja on iloisella tuulella.

Periaate 4. Ole hyvä kuuntelija

Olen ihmisenä melko vilkas ja joskus keskustellessani toisten ihmisten kanssa, huomaan että ajatukseni saattaa vaeltaa monessa muussa paikassa. Saatoinpa itse vaikka ollut kysynytkin päivän kuulumisia, mutta ajatukseni hyppäävätkin heti toiseen asiaan samalla kun minun tulisi kuunnella ja olla kiinnostunut vastauksesta. Joskus saatan keskittyä jäsentelemään valmiiksi seuraavaa puheenvuoroani, toisinaan jokin seuralaisen mainitsema sana synnyttää ajatuksen johon uppoudun liiaksi, ja niin edelleen.

Tämä kirja sai minut tajuamaan, että minun pitäisi useammin olla aidosti kuunteleva. Tietysti joskus tulee tilanteita, jolloin uppoudun keskusteluun niin paljon, että kaikki muu saattaa kadota ympäriltä.

Odotan kirjalta käytännönläheisempiä työkaluja, mutta Carnegien vastaus on ”Periaate 4: Kannusta ihmisiä puhumaan itsestään ja ole aidosti kiinnostunut”. Sama kun sanoisi ”kuuntele nyt vain”. Carnegie kertoo useita oman elämänsä esimerkkejä jokaiseen kirjan neuvoon. Ensimmäinen esimerkki ”aidosta kiinnostuksesta” on tilanteesta, jossa Dale Carnegie päätyi keskusteluun Afrikan-matkalta palanneen henkilön kanssa.

”Kerro minulle Afrikasta”. Tämä kysymys sai hänet puhumaan 45 minuuttia yhtä soittoa. Hän ei kertaakaan enää kysynyt missä itse olin ollut tai mitä olin nähnyt. Hän ei halunnut kuulla minun matkatarinoita. Hän halusi vain kiinnostuneen kuuntelijan laajentaakseen egoaan ja kertoakseen missä hän on ollut. Oliko hän erilainen? Ei. Monet ihmiset ovat tuollaisia.

Minulle aitous on olla oma itseni. Se on sitä ettei mielen vieressäkään käy tekohymyt, nyökyttelyt, hyötyminen, miellyttäminen tai muutkaan tämän kirjan periaatteet kun on sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa.

 

Tämä kirja jos joku on myyntihitti, ja sitä en ihmettele pätkääkään. Kirja on mukaansatempaavaa luettavaa ja jopa tällaiselle ihmiselle kuin minä, joka ei kirjoja lue turhan paljoa, sai paljon irti tästä kirjasta. Sain myös paljon irti tästä teoksesta oman tiimin toimintaan. Nyt monesti ennen kuin esitän mielipidettäni asiaan, pohdin päässäni, että minkä takia jollain muulla on mahdollisesti eri mielipide jostain asiasta, kuin minulla. Tämä kirja auttoi minua ymmärtämään myös tiimiläisiäni paremmin ja heidän tilannettaan. Opin ajattelemaan heidän menneisyyttään ja kokemuksiaan ennen tiimiakatemiaa, jotka vaikuttavat heidän mielipiteisiin ja toimintatapoihin. Kuitenkin uskon, että yksi tärkeimpiä osia tiimin toiminnan kannalta on se, että ihmiset tiimissä ymmärtävät ja kunnioittavat toisiaan. Tämä kirja ainakin antoi minulle yhden ison askeleen sitä kohti, että voisin jonain päivänä olla unelmien tiimiläinen.

Ja ei pelkästään tiimin puolesta, vaan myöskin asiakkaitten näkökulmasta tämä kirja antoi minulle resursseja tehdä enemmän kauppaa ja saada tuotua asiakkaita meidän tiimille. Pystyn myös paremmin ymmärtämään asiakkaitten näkökulmia asioihin ja ymTämä jos jokin on hienoa, koska kuitenkin yritystoiminnassa asiakas on kaiken toiminnan keskipiste. Jos ei ole asiakkaita, ei ole kauppaa, jos ei ole kauppaa, ei ole rahaa, jos ei ole rahaa, ei ole yritystoimintaa.

 

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti