Kestävä markkinointi

Lähdeteos: Kestävä markkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Petteri Lillberg, Riku Mattila

Teoriapisteet: 2

Kestävä markkinointi

En tiedä onko tämä vain jotain alun haasteita vai mitä, mutta jostain syystä tänä syksynä on ollut kovin haastavaa pystyä keskittymään tarpeeksi kirjojen lukemiseen ja siihen että niistä jäisi jotain päähänkin. Ja vielä jos kirja on yhtään haastavampaa aihetta niin lukeminen on melko työlästä. Mutta tällä kertaa ajattelin valita luettavaksi jotain ”asiallisempaa” aihetta ja päädyin Petteri Lillbergin & Riku Mattilan kirjaan Kestävä markkinointi. Ajattelin että josko tästä kirjasta voisi olla jotain hyötyä itsellenikin, sillä tässä pitäisi kumminkin työstää ainakin Keski-Suomen ruoan markkinointia ja toki tulevaisuudessa mahdollisesti jotain muutakin.

Ennen ajattelin että markkinointi on kiinnostavaa ja mukavaa puuhaa, tietysti myös sisältäen omat haasteensa. Mutta nyt olen pikkuhiljaa huomannut asioita kun olen Keski-Suomen ruoankin markkinointia tehnyt, tosin vielä melko kevyesti sillä emme ole päässeet vielä aloittamaan sitä niin sanotusti kunnolla. Aluksi olin innoissani mitä kaikkea voisin keksiä verkkokaupan markkinointiin ja minulla oli jo monia ideoita, vain toteuttamista odottamassa. Mutta sitten jotain tapahtui ja tuntuu että kiinnostus markkinointiin on vain laskenut. En sitten tiedä johtuuko se projektissa ilmenneistä ongelmista ja siitä että motivaatio on yleisestikin laskenut koko projektiin liittyen. Olen myös tajunnut että ei se markkinointi ehkä olekaan ihan niin helppo homma, vaikka en toki sitä mitenkään itsestäänselvän helppona olekaan pitänyt tietenkään. Tietysti myös koska kokemusta ei juurikaan ole niin on myös melko epävarma tekijä ja siksi suhtautuu hieman epäillen kaikkeen tekemäänsä materiaaliin ja yhden mainoksen tekemiseen saa menemään helposti tunteja, kun haluaa vain hioa ja hioa sitä mahdollisimman hyväksi. Onko tämä hyvä? Mitä tähän olisi hyvä kirjoittaa? Millainen teksti tai kuva pitäisi laittaa? Mitähän muut tästä ajattelee? Miten yhdenmukainen kaikessa tekemisessä pitäisi olla? ja paljon muita kysymyksiä. Kuitenkin meillä on nyt tulossa mahdollisesti melko isojakin muutoksia tähän projektiin, joten toivon että tämän myötä saisin myös motivaatiota lisää ihan yleisestikin jatkaa projektin parissa sekä kiinnostusta takaisin myös markkinointiin. Onneksi olen nyt myös saanut tiimistämme yhden jäsenen tekemään markkinointia kanssani, ja tästä on kyllä todella iso apu itselleni. Monimutkaisempiin asioihin ei kuitenkaan itselläni taidot riitä ja on helpottavaa kun on joku kenen kanssa asioita tehdä ja edistää. Luulin pärjääväni tässä projektissa ihan itsekseni, mutta olen tässä kyllä huomannut että en taida sittenkään pärjätä. Paljon on jo nyt opittu ja tiedän myös sen, että paljon on vielä oppeja edessäkin. 

Kirja käsitteli kestävää markkinointia eli markkinointia ja yksinkertaistettuna ilmastonmuutosta. Kirja ei oikeastaan itseäni auttanut markkinoinnin parissa ja se oli jostain syystä myös melko haastavaa luettavaakin. Mutta oli kumminkin ihan mielenkiintoista lukea aiheesta ja siitä miten iso vaikutus ilmastonmuutoksella on yrityksiinkin ja heidän markkinointiinsa. Yritystenkin on nykyään mietittävä paljon omassa toiminnassaan sitä millaiset ympäristövaikutukset heidän toimillaan on ja tätä pitäisi tuoda myös kuluttajille esille. Mutta mielestäni kaikkeen mitä lukee ja näkee ei voi kuitenkaan täysin sokeasti luottaa, sillä tästäkin asiasta on tullut niin iso juttu että asiat saattavat näyttää paremmilta kuin mitä oikeasti on ja ovatko kaikki oikeasti täysin rehellisiä. Asioihin on siis todella perehdyttävä. Kuten kirjassakin sanottiin niin ”…ilmastonmuutoksen suurin vaara ei piile asioiden tekemättömyydessä. Suurin vaara piilee siinä, että luodaan harhaanjohtava vaikutelma siitä, että asioita tehdään.” Tämän lauseen pystyn itsekin hyvin ymmärtämään. Vaikka paljon korostetaankin sitä mitä ilmastotoimia tehdään, niin onko niillä oikeasti millainen merkitys. 

”Tästä on kyse kestävässä markkinoinnissa. Markkinoinnin osaamisessa, joka minimoi oman hiilijalanjälkensä, mutta jonka suurin potentiaali on kädenjäljessä, eli positiivisessa vaikutuksessa ilmastonmuutoksen torjuntaan.”

Tässä kun alkaa miettimään niin onhan se ihan totta, että lähestulkoon joka paikassa tulee nykyään esille nämä asioiden/palveluiden ilmastovaikutukset jollain tapaa. Kirjan mukaan jopa Suomikin on asettanut tavoitteekseen olla hiilineutraali yhteiskunta vuonna 2035. Mielenkiintoista nähdä mitä tulevaisuudessa on vielä tulossa tähän aiheeseen liittyen! Pyrin toki itsekin tekemään mahdollisimman hyviä valintoja kulutuksen suhteen, mutta en kumminkaan toimi niin että se määräisi liikaa tekemisiäni. Tasapaino toimii tässä itselleni hyvin. Olisi kumminkin mielestäni hyödyllistä ja mielenkiintoistakin perehtyä tähän aiheeseen enemmän ja varsinkin vaikkapa juuri lähiruoan näkökulmasta, sillä siihen projektinikin liittyy. Kun tietää enemmän on myös helpompi saada muille ihmisille vietyä omaa asiaansa. Luulen että tästä olisi myös iso apu markkinoinnissakin, kun osaisi tuoda oikeita asioita esille. Myös tunne myy, mikäli oikeanlaisia tunteita pystyy kuluttajissa herättämään. Tämän asian voisinkin ottaa to do-listalleni työnalle. 

Vaikka en itse ihan älyttömästi saanut kirjasta irti tai ymmärtänyt, niin kyllä se silti jotain ajatuksia itsessänikin herätti. Varmasti edes jollain tapaa hyödyllinen kirja markkinoinnista kiinnostuneille tai sen parissa toimiville. 

You May Also Like…

Google Digital Garage

Google digital garagessa oli paljon asioita, jotka olivat tuttuja mutta sain siitä myös paljon käytäntöön vietäviä...

Viherpesuopas

                                          Ai mitäkö on viherpesu? Viherpesun määritelmä perustuu  siihen, että...

0 kommenttia

Lähetä kommentti