Kestävä markkinointi, Petteri Lillberg ja Riku Mattila

Kirjoittaja: Henri Ruuskanen

25 huhtikuun, 2023

Lähdeteos: Kestävä markkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Petteri Lillberg ja Riku Mattila

Teoriapisteet: 2

Luin tämän kirjan osana meidän Tulevaisuusajattelua – podcast projektia ja erityisesti jaksoon, missä meillä oli vieraan Hanna Liimatainen. Hanna toimii Woolmanilla vastuullisuusjohtajana ja halusin lukea kirjan jaksoa varten, jotta keskustelu jaksossa olisi rikkaampaa ja olisin itse valmistautuneempi siihen myös. Meillä on myös Johannan kanssa tavoitteena lukea jokaiseen jaksoon aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja tämä oli mielestäni oikein mainio kirja jaksoamme varten.

Kirja käsittelee kestävää markkinointia, joka on liiketoiminnan muoto, jossa yritykset pyrkivät tekemään liiketoimintaansa kestävästi ja vastuullisesti ympäristön, yhteiskunnan ja talouden näkökulmista. Kirjassa käsitellään erilaisia aiheita, kuten kestävän markkinoinnin perusteita, viestintää ja brändin rakentamista kestävän markkinoinnin avulla, kestävän markkinoinnin työkaluja ja menetelmiä sekä esimerkkejä yrityksistä, jotka ovat onnistuneet kestävässä markkinoinnissa.

Kirjassa nostetaan esille paljon erilaisia yrityksiä ja niiden brändien ja maineen muutosta vastuullisuuden näkökulmasta, mikä antaa käytännön esimerkkejä aiheesta. Tämä ainakin helpottaa omaa lukuani ja pitää mielenkiinnon yllä koko ajan. Varsinkin brändi ja sen merkitys tulevaisuudessa nousee erityisesti esille kirjassa. Olemme myös Johannan kanssa halunneet rakentaa meidän podcastillemme vahvaa ja näkyvää brändiä, jotta meillä on hyvä pohja jatkaa podcastin tekoa myös ensi syksynä 2. tuotantokaudella.

Kirjan kirjoittajat tarjoavat sen lukijoille kattavan oppaan kestävän markkinoinnin aloittamiseen ja kehittämiseen. He korostavat, että kestävä markkinointi ei ole vain hyväntekeväisyyttä tai vihreää pesua, vaan se on strateginen lähestymistapa, joka voi auttaa yrityksiä menestymään pitkällä aikavälillä. Kirjassa korostetaan myös kestävän markkinoinnin merkitystä yrityksen maineelle ja brändille sekä sen vaikutusta asiakkaiden käyttäytymiseen. Puhuimme Hannan kanssa meidän podcastimme jaksossa paljon asiakkaiden ostokäyttäytymisestä esimerkiksi verkkokaupassa ja kuinka siitä tehdään mahdollisimman vastuullista yrityksen puolelta. Meillä ei ole vielä Vengassa verkkokauppaa, mutta toivottavasti pian sellainenkin on, missä tullaan myymään meidän koulutuspalveluitamme. Hannan jakamia oppeja ja vinkkejä vastuullisuudesta täytyy ottaa meidän myös siinä projektissa huomioon.

Brändin merkitys tulevaisuudessa kasvaa entisestään, sillä ihmisten mieltymykset ja arvot ovat muuttumassa. Vahva brändi pystyy saamaan ihmiset maksamaan tuotteistaan enemmän, kuten Apple on onnistunut tekemään. Minuun ainakin Apple on onnistunut vaikuttamaan omalla brändillään, koska olen aina ostanut Applen puhelimen. Tulevaisuuden menestyvät brändit ovat globaaleja, vastuullisia ja ottavat aktiivisen roolin ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa. Talouden digitalisaation ja datan käytön vaikutukset ilmastoon ovat merkittäviä ja vaativat toimenpiteitä. Brändi, joka ei ota huomioon ilmastonmuutosta tai vastuullista liiketoimintaa, ei tule kasvamaan tai saatikka menestymään. En usko, että olemme Vengassa miettineet vastuullisuutta sen tarkemmin ainakaan vielä. Puhuimme yhdessä treeneissä, että laskisimme oman hiilijalanjälkemme, mutta toistaiseksi se on tekemättä. Meidän pitäisi hyödyntää Vengaa enemmän alustana kaikelle, jotta olisimme kaikki valmiimpia astumaan 1,5 vuoden päästä työelämään. Silloin meillä ei ole enää ’’ilmaista’’ alustaa kokeilla rohkeasti kaikkea, oli se sitten vastuullisuuteen liittyen tai ihan mihin vaan.

Kirjassa nostettiin esille mielenkiintoinen asia: tulevaisuudessa ison firman johtajilla suurimmalla osalla on CV:ssä jokin vastuullisuuteen liittyvä johtamistehtävä. Tämä herätti itseni ajattelemaan, koska haluan toimia itse esimies tehtävissä tulevaisuudessa. Täytyy varmaan alkaa tutustumaan tähän vastuullisuus teemaan entistä enemmän. Joskus olen itse luullut, että vastuullisuus on pelkkää kierrättämistä ja siihen liittyviä asioita. Todellisuudessahan se on kaikkea muuta. Vastuullisuus nimittäin voidaan jakaa sosiaaliseen, taloudelliseen ja ympäristöön. Tulevaisuudessa yritysten täytyy osata hallita vastuullisuus näillä kaikilla osa-alueilla ja myös markkinoida siitä.

Markkinointi perustuu vaikuttamiseen, joten tulevaisuuden markkinoinnissa on tärkeää osata myydä tarinaa, joka vastaa asiakkaiden arvoihin ja mieltymyksiin. Markkinointi ei myöskään voi olla pelkkää silmän lumetta, vaan sen pitää olla aitoa ja faktoihin pohjautuvaa, mutta vastuullisuus ja kestävä kehitys täytyy paistaa läpi. Myös brändin kasvattamisen tulee perustua kestävään kehitykseen, joka ei uhkaa ilmastonmuutoksen vastaisia tavoitteita. Tulevaisuudessa brändien on otettava huomioon ilmastoaktivistien vaatimukset ja pyrittävä ratkaisemaan yhteiskunnallisia ongelmia, kuten ruokahävikkiä ja vaatteiden ylikulutusta. Kestävän markkinoinnin perusvaatimuksia ovat ilmastonmuutosstrategian olemassaolo, brändin hiilijalanjäljen arviointi sekä markkinoinnin hiilikädenjäljen selvittäminen. Brändit, jotka ratkaisevat jonkin yhteiskunnallisen ongelman tulevat olemaan hittijuttu tulevaisuudessa.

Digitaalisuus ja data ovat keskeisiä tulevaisuuden markkinoinnissa, ja ne mahdollistavat entistä paremman personoinnin ja kohdistamisen. Tämän vuoksi vahvat digitoijat tulevat olemaan korkealla. On tärkeää löytää oikea tapa myydä brändiä ja sen arvoja niin, että ihmiset voivat tuntea olevansa osa jotakin merkityksellistä. Aiemmin lukemassani millenniaalit kirjassa, puhuttiin siitä, että millenniaalit haluavat tehdä työtä, millä on merkitystä. Sama pätee myös heidän ostokäyttäytymiseensä, eikä tämä jää vain millenniaaleihin vaan se tulee jatkumaan seuraaville sukupolville. Helppous tulee olemaan myös yksi iso tekijä varsinkin verkkokaupoissa. Asiat pitää saada nopeasti tilatuksi ilman sen suurempaa vaivaa. Brändien tulee ottaa aktiivinen rooli yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemisessa ja etsiä keinoja vähentää kulutusta ja välttää tuhlausta. Tämä voidaan toteuttaa esimerkiksi kestävien tuotteiden kehittämisellä ja tarjoamalla asiakkaille ratkaisuja, jotka ovat ympäristöystävällisempiä. Brändin menestys tulevaisuudessa perustuu vastuullisuuteen ja kestävyyteen. Esimerkiksi Patagonia on onnistunut kasvattamaan brändiään edelläkävijänä kestävän kehityksen saralla.

You May Also Like…

Sinisen meren strategia

Valitsin tämän kirjan reflektoitavaksi seuraavana, sillä se on ollut paljon keskusteluissa Tiimiakatemialla. Sinisen...

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

0 kommenttia

Lähetä kommentti