Kestävä markkinointi

Kirjoittaja: Oona Manninen

26 huhtikuun, 2023

Lähdeteos: Kestävä markkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Petteri Lillberg & Riku Mattila

Teoriapisteet: 2

Tajusin markkinoinnin koulutusohjelmassa, kuinka vähän tiedän ekologisuudesta ja kestävyydestä. Hävettää  jopa myöntää, että aikasemmin aihe on kuulostanut minusta tylsältä. Nyt kohdalleni tuli tilaisuus, jossa oli tartuttava Kestävä markkinointi kirjaan ja hyvä niin, sillä nykyään ekologisuus ja vastuullisuus voivat olla menestymisen edellytyksenä yritys toiminnassa. 

Globalisaatio ja digitalisaatio ovat aiemmin hallinneet markkinointia, seuraava megatrendi on ilmastonmuutoksen torjuminen. Viimein on tullut aika, kun alamme ottamaan vastuuta ja huolehtimaan ympäristöstämme. Ilmastonmuutos muuttaa maailmaa laajalti, ja myös markkinoinnin maailma tarvitsee sopeutumista kestävämpiin ratkaisuihin ja tapoihin. Yritysten on mukauduttava uusiin haasteisiin, joita ilmastonmuutos asettaa, ja etsittävä kestävämpiä ja ympäristöystävällisempiä tapoja toimia markkinoilla.

Mutta miten muutos onnistuu maailmassa, missä markkinoinin tarkoituksena on saada ihmiset ostamaan? Kuinka voi kasvattaa brändiä, jos täällä pyritään vähentämään kuluttamista? Miten vaikuttaa kuluttajan ostopäätökseen mutta muistuttaa, ettei turha kuluttaminen ole suositeltavaa? 

Ilmastonmuutos on tullut yhä tärkeämmäksi aiheeksi kuluttajien ostopäätöksissä, ja se on kasvattanut asiakkaiden tietoisuutta valintojensa vaikutuksista. Tulevaisuudessa asiakkaat tulevat entistä tietoisemmiksi ja vaativat yrityksiltä vastuullista toimintaa. Markkinointi on tässä keskeisessä roolissa, sillä se auttaa arvioimaan, mikä on todella merkityksellistä asiakkaan kannalta ja mikä ei. Hintakaan ei enää yksin ratkaise ostopäätöksiä. Jokaisen meistä kuluttajana tulisi vaatia yrityksiltä parempaa tiedonjakoa ja vastuullisempaa toimintaa.

Kun tarkastelemme kestävämpään kulutukseen johtavia tekijöitä, brändit nousevat tärkeään asemaan. Markkinoinnin avulla vaikutetaan ihmisten tunteisiin ja tunteet ohjaavat meitä joka päivä. Markkinoijilla on suuri vastuu vaikutusvaltansa puolesta ja heidän on osattava käyttää sitä oikein. Sillä vastuullisemman sekä kestävämmän markkinoinnin avulla on tästä maailmasta mahdollisuus tehdä parempi paikka.

Tietenkin kirja sai minut pohtimaan myös omaa ostokäyttäytymistäni. Kuluttajana minua voisi kutsua hirveillä sanoilla, jotka eivät vie kohti kestävyyttä laisinkaan. Parannettavaa on ja paljon. Kirjan luettuani ainakin tiedostan tämän ja se on mielestäni ensimmäinen askel eteenpäin. Jatkossa tehdessäni ostopäätöksiä olisi minun hyvä miettiä tarkemmin, onko haluamani asia tarpeellinen? Asenteeni ostamiseen on hyvin välinpitämätön ja usein huomaan kaappieni täyttyvän turhakkeilla. Voisin myös antaa mahdollisuuden ekologisuudelle ja vastuullisemmin tuotetuille vaihtoehdoille sekä vertailla tuotteita tarkemmin. 

Tiimiakatemialla projekteissani en ole aikaisemmin vastuullisuutta paljoa miettinyt. Myös minä itse teen sisältömarkkinointia ja kannustan kuluttajia ostamaan ja ostamaan vielä lisää. Kirjan luettuani pääsenkin tarkastelemaan omaa tekemistäni uudestaan uudesta näkökulmasta. 

Myös tulevassa Pallotasku Projektissani pääsen tarkemmin miettimään kestävyyttä ja ekologisuutta. Myös minun brändistä voi tulla ilmastobrändi oikeiden tekojen, valintojen sekä kestävän markkinoinnin kautta. Haluan, että tuleva tuotteeni tukee kestävyyttä. Pallotaskun tarkoituksena on tarjota ratkaisu, jonka avulla kuluttajan ei tarvitse aina ostaa uusia padel vaatteita. Toiveenani on myös tuottaa kuluttajan tarpeeseen tuote, joka on suunniteltu ja valmistettu paikallisesti.

Kirja sai minut ymmärtämään miten tärkeää on kiinnittää huomiota vastuullisuuteen kaikessa tekemisessä. Jatkossa haluan sekä omassa arjessani että Tiimiakatemialla projekteissani miettiä miten toimintani olisi kestävää ja ekologisempaa. Sillä ei ole väliä olemmeko kuluttajia, markkinoijia vai brändin kehittäjiä, me pystymme jokainen  vaikuttamaan kestävämpään tulevaisuuteen.

You May Also Like…

Verkostotyön merkitys

Kaikki puhuvat aina verkostoista. Niiden tärkeyden painottaminen etenkin viime vuosina tuntuu ainakin omassa arjessa...

Kuka menestyy ja miksi

Luin Malcolm Gladwellin kirjan Kuka menestyy ja miksi? Tämä on mietityttänyt minua usein. Uskon myös, että monet muut...

Think fast&slow

Ihmismieli on hyvin mielenkiintoinen aihe ja mietinkin useasti mikä saa minut tekemään asioita niin kuin teen. Joskus...

0 kommenttia

Lähetä kommentti