Kehnot pomot ympärilläni

Kirjoittaja: Emilia Ahonen

27 lokakuun, 2021

Lähdeteos: Kehnot pomot ympärilläni

Lähdeteoksen kirjoittaja: Thomas Erikson

Teoriapisteet: 2

Miksi hyvä johtaminen on niin vaikeaa? Piileekö ratkaisu siinä, ettei siihen välttämättä tarvitse kouluttautua? Olin jo aiemmin lukenut Thomas Eriksonin idiootit ympärilläni, josta sitten seuraava osa onkin tämä kehnot pomot ympärilläni. Pidän Thomaksen vahvoista otsikoista, josta ymmärsin kirjan kautta olevani Punainen-viestijä. Kirja on tehty malliin: jokaiselle jotakin, koska siinä ensimmäinen osa on suunnattu työntekijän näkökulmasta ja toinen osa esimiehen perspektiivistä.  Kirjassa jatketaan samaa neljän värimallin jaottelua. Siinä käydään läpi yleisiä ongelmia esimies/alainen suhteessa, mitä on mm. Viestintä, motivaatio jne.  Kirja ei suoraan anna vastauksia, mutta antaa hyvät alkeet toisten ihmisten ja heidän toimintansa ymmärrykseen.

Miksi joku on huono johtaja?

Minusta yksi iso ongelma on, ettei esimiehet välttämättä opi tuntemaan ketä heidän alaisuudessaan on. En tarkoita, että esim. 800 hengen yrityksessä pitäisi kyetä oppimaan jokaisen työntekijän kissanristiäisetkin, mutta pitäisi tehdä aikaa ymmärtääkseen esim. tällaisen värijaottelun perusteella heidän toimintatapaansa. Konflikti tilanteet tulee yleisesti siitä, ettei ymmärretä toisen toimintatapaa tai että viestinnän ongelmista tulee väärinymmärryksiä.

Niin kuin kirjassakin kerrotaan, että on totta, ettei jokainen esimies ole välttämättä koskaan käynyt yhtään koulutusta johtajuuteen. Silti olettama on, että pitäisi pystyä johtamaan isoakin firmaan tavalla, joka palvelisi kaikkia värimalleja. Ristiriidan antaa myös se, että jos katsotaan yrityksen tuottavuuden kannalta voi johtajan työ olla todella menestyvää, mutta sitten katsoessa sitä alaisten näkökulmasta se voi olla täysin kamalaa.

Muutokset

 Mielestäni yksi iso konfliktien aiheuttaja myös on monessa työpaikassa: muutokset.

Punaisen alaisen on helppo muokkautua nopeisiin muutoksiin, keltainen alainen alkaa heti pitämään huolta siitä, miten muut reagoivat muutoksiin ja keksivät uusia ideoita heti jo 100 kpl, vihreät ”inhoavat” muutoksia ja vaikka muutos olisi ollut paras asia mitä yritykselle käynyt, niin heidän suustaan kuuluu usein lause ”ennen oli parempi” ja siniset haluavat ymmärtää datan perusteella, miksi muutos ylipäätänsä tehdään. Jokaisen esimiehen olisi hyvä oppia ymmärtämään, että jokaisella värillä on oma tapansa toimia, koska siten ymmärtää miten heitä olisi parhaiten syytä johtaa. Heille pitää viestiä omalla tavalla, heille annetaan tehtäviä omalla tavalla ja heille pitää pystyä antaa palautetta omalla tavallaan. Jo pelkästään tämän sisäistämisellä ratkotaan monta alkavaa ongelmaa.

Viestintä ja kuuntelu

Tärkeimpänä elin ehtona hyvälle johtajalle on merkitys siitä osaako viestiä sujuvasti. Minusta se on tietyllä tapaa hyvää ”manipulointia”, miten sanoa asiat tietyille ihmisille oikein, jotta se motivoisi heitä tekemään. Toimin tällä hetkellä tiimimme asiakkuuspäällikkönä ja minulla on tiimissäni meidän tiimimme Nina ja Aino. Vaikka olemme kaikki aika samanlaisia, niin olen tajunnut, että toimimme silti hieman erilaisesti. Siitä olenkin oppinut havainnoimaan, miten heille annetaan tehtäviä ja, miten he haluavat toimia. Siksi koen, että tiimissämme toiminta rullaa hyvin, koska tiedostamme, miten toimimme ja mitkä ovat kunkin vahvuudet. Omassa johtajuudessani tärkeänä on pystyä olemaan koko ajan heille pelkkänä korvana ja antamaan vastuuta kaikille.

Toisena tärkeänä asiana hyvälle johtajalle on kuuntelun taito. On pysyttävä kaiken arjen keskellä kuuntelemaan alaistaan oikein. Jos esimies on esim. punainen:

Punaisia alaisia ei haittaa, jos esimies samalla häärää jotain muuta, koska he omasta toiminnastaan ymmärtävät multi taskauksen. Keltainen alainen luottaa esimieheen paljon, koska he ovat käyttävät aikaa tutustumiseen ja heille sopii nopea tempoisuus/samalla häärääminen. Vihreän alaisen kohdalla on laitettava stoppi kaikelle tekemiselle ja hidastettava tahtia niin, että he saavat aidon kuuntelemisen kohtaamisen. Sinistä alaista ei kiinnosta se istutko alas vai teetkö samaan aikaan asioita, koska he vain haluavat saada tiedon siitä selkeästi, missä heidän sanomansa näkyy seuraavaksi? ja miten se vaikutus näkyy työpaikan toiminnassa.

Tekemättömät…

Monen vätyksenkin kohdalla tekemättömyys ei välttämättä ole täysin heidän harteillaan, koska voi olla mahdollista, ettei ohjeet tai muut ole heille ymmärrettävässä muodossa. Monesti olen huomannut, että jo pienikin väärin ymmärrys viestinnässä on kuin tikittävä aikapommi yhtäkkisiin isoihin ongelmiin. Meidän tiimissämme on ollut väliajoin ongelmia juuri tämänkaltaisten tapahtumien kanssa, missä viestinä ei ole kulkenut ja on syntynyt väärinkäsityksiä, jotka ovat johtanut konfliktiin. Alkuun emme osanneet käsitellä näitä tilanteita mielestäni tarpeeksi hyvin, mutta nyt olemme petranneet viestinnässä todella paljon.

Lopuksi

Tämä kirja oli minulle hyvin hyödyllinen siinä mielessä, koska tällä hetkellä minua kiinnostaa hyvin paljon muiden persoonallisuudet ja heidän toimintatapansa ymmärtäminen. Sain jo lukiessani ajatuksen, siitä että ennen seuraavaa Joryn valintaa olisi hyvä, jos jokainen tiimimme jäsen lukisi tämän kirjan, koska saisimme käsityksen siitä minkälainen johtaja sopisi mihinkin rooliin.

Olen ollut itse hyvien pomojen johdettavina ja huonojen pomojen. Sain tämän kirjan avulla ymmärrystä siihen, miksi he käyttäytyivät niin ja miksi itse ärsyynnyin siitä niin paljon.

You May Also Like…

Sanojen supervoima

Kuuntelin kirjan jo kesällä, jolloin en tehnyt mitään muistiinpanoja. Kirja kuitenkin herätti silloin niin paljon...

Kaikki kuluttamisesta

“Suomen ympäristökeskuksen SYKE:n tutkimuksen mukaan keskivertosuomalaisen kulutuksen kasvihuonepäästöistä noin puolet...

Inspiroitunut – Petteri Kilpinen

Miten johtaa ja menestyä muuttuvassa työelämässä? ”Hyvä arkijohtajuus ei ole mystiikkaa ja taikatemppuja. Kun jokainen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti