Kaverijohtamisen visuaalinen innostuskirja

Kirjoittaja: Minka Paananen

22 helmikuun, 2021

Lähdeteos: Kaverijohtamisen visuaalinen innostuskirja

Lähdeteoksen kirjoittaja: Heikki Toivanen

Teoriapisteet: 2

Tutustuimme Onixian treeneissä Heikki Toivasen kirjaan Kaverijohtamisen visuaalinen innostuskirja. Valmentajamme, Lehtosen Timo oli saanut kunnian vetää treenit ja hän valitsi hyvin ajankohtaisen aiheen tiimillemme. Alla pohdin kirjan eri teemoja tiimimme näkökulmasta. 

 

Maa Johda itseäsi 

Oppimissopimus on yksi tärkeimmistä itsensäjohtamisen työkaluista. Tiimiakatemialla sitä hyödynnetäänkin heti osuuskunnan perustamisesta alkaen. Tärkeää oppimissopimuksen tekemisessä on se, että se luodaan mallin mukaan. Jos sopimusta lähtee kokoamaan suurpiirteisesti, tavoitteet eivät tunnu konkreettisilta, vaan jäävät ympäripyöreiksi, eikä niitä osaa oikein lähteä edistämään. Meidän tiimimme sai juuri käytyä tämän kevään oppimissopimuset läpi ja eron huomasi todella selkeästi, niiden välillä, ketkä olivat menneet täysin mallin mukaan, ja niiden, jotka eivät.

Vieressä näkyy kirjasta löytyvä oppimisen neliveto mallinnus, jota Tiimiakatemialla käytetäänkin päivittäin. Ehkä meidän tiimimme ongelma on se, ettemme ymmärrä niiden merkitystä kokonaisuuteen. Olemme toki puhuneet siitä, etteivät kirjapisteet ole projekteista erillisiä suoritteita, mutta en usko, että kovinkaan moni on sisäistänyt sitä, minä mukaan lukien. Maa on kaiken perusta ja pohjautuu omiin unelmiin. Jokaisen olisi hyvä luoda oma unelmatarina, joka ohjaa meitä niitä kohti 

 

Vesi – Muodosta merkityksellinen tiimi 

Meidän tulee tuntea toisemme hyvin, jotta voimme luottaa tiimiläisiin. Tiimin visio, missio ja arvot tulisi kirkastaa kaikille selkeäksi. Tällä hetkellä tuntuu, että Onixian yhteinen visio on melko hukassa. Korona on sekoittanut Tiimiakatemialla perinteisiä reissaamiseen pohjautuvia tavoitteita ja meidän tulisikin ajatella asiaa nyt boksin ulkopuolelta 

Tiedämme teorian tasolla, ketkä tiimistämme ovat toiminta-, ajattelu– ja ihmisorientoituneita, mutta tuntuu, että käytännön ymmärrys näistä kuitenkin puuttuu. Hyvä huomio on myös se, että tiimiläisen identiteetti tällä saralla voi muuttua akatemian aikana 

Tiimin kehityksen vaiheissa olemme siis pääosin yhteisen vision luomisessa. Luottamuksen rakentaminen tulee varmasti kulkemaan mukanamme ihan loppuun saakka, olisihan se hienoa saada ysi luotto tiimiin, mutta pienet meistä riippumattomat asiat varmasti tulevat horjuttamaan sitä. Jokaisella kerralla kuitenkin luottamus toivottavasti kasvaa yhä paremmaksi 

 

Tuli – Kaverijohtajuus sytyttää tiimin 

Luottamuksen lisäksi kaverijohtamista ruokkii toisten arvostus, innostus ja oppiminen. Jokaisen tiimin tulisikin panostaa tasaisesti näistä jokaiseen osa-alueeseen. Itse aion kehittää niitä seuraavasti. Kirin viime vuodelta jääneet kirjapisteet ja tämän sprintin pisteet ajan tasalle. Haluan, että tiimi voi luottaa siihen, että pääsen perustavoitteisiin. Myös johtoryhmän jäsenenä koen, että minun on johdettava esimerkillä. Pyrin kiittämään tiimiläisiä enemmän ja kysymään heiltä enemmän, mitä kuuluu sekä miten projektit menevät ja näin osoittamaan aidosti välittäväni ja arvostavani heitä. Olen tiimissämme aika tunnelmavaikuttaja ja minun pitääkin koittaa pitää huonot fiilikset enemmän itselläni, enkä saa turhaan purkaa niitä tiimiin. Se toivottavasti luo enemmän tilaa innostukselle. Oppiminen tulee kirjojen lukemisen avulla ja aion myös markkinointipäällikkönä jakaa markkinointiin liittyvää teoriaa tiimille yhdessä markkinointisolun kanssa. 

Kirjaan oli listattu kymmenen kaverijohtajuuden periaatetta, joista jo ensimmäinen kolahti oikein hyvin tiimiimme. “Ole herkkä johdettavien tunnetiloille ja toimi niiden mukaisesti. Kaverijohtajana olet ihminen.” Tunnemme toisiamme jo aika hyvin tietääksemme, kuinka kukin ottaa palautetta vastaan. Tietysti palautteen vastaanottamista tulee kehittää, mutta myös palautteenantajan tulee tulla sen verran vastaan, että koittaa muotoilla palautteen sellaiseksi, että toinen osapuoli pystyy ottamaan sen vastaan pahoittamatta mieltään, tai niin, että se varmasti menee perille. 
 

Tuuli – Tunne ympäristösi ja luo uutta 

Kirjassa esitelty siilikonsepti voisi olla hyvä meidän tiimillemme. Positiivisessa hengessä käyty dialogi seuraavien kysymysten äärellä voisi lisätä innostusta tiimin kesken, mikä nyt tuntuu olevan vähän hukassa. 

1) Mikä innostaa meitä?
2) Missä voimme olla parhaita?
3) Mistä teemme rahaa? 

Tarvitsemme tiiminä pieniä onnistumisenhetkiä, jotka luovat hyvän flown. Esimerkkinä, toinen sija Tulvaisuuden Tori Hackathonissa oli varmasti sellainen hetki, joka innosti kaikkia. Tästä pienestä flowhetkestä poiki meille hieno mahdollisuus yhteistyön muodossa yhdessä Jyväskylän kaupungin ja Crazy Townin kanssa ja projektista saamme myös lisää liikevaihtoa. Mitä muita tällaisia hetkiä olemme tiiminä kokeneet, joista jokaiselle on jäänyt hyvä fiilis ja flow?  

Meidän tiimimme tulisi muistaa hyödyntää olemassa olevia työkaluja uusien ja miksei vanhojenkin projektien suunnittelussa. Kaikki osa-alueet konseptin luomisessa tulisi näin ollen käytyä läpi, eikä myöhemmin tarvitsisi miettiä, että voi harmi, kun ei tajuttu tätä asiaa aikaisemmin. Hyvänä esimerkkinä toimii Tilkun konseptointi, joka tapahtui oikeastaan täysin taikakaavakonetta hyödyntäen. Sen pohjalta oli helppoa lähteä tekemään käytännön asioita.  

 

TyhjyysTietoinen läsnäolo 

Dialogin perusteita, kunnioitus, odotus, kuuntelu ja suora puhe, ei voi koskaan muistella liikaa. Ne parantavat dialogin laatua ja jokainen varmasti löytää jonkun osa-alueen, jossa itse kaipaisi kehitystä dialogissaan. 

Minun tulisi miettiä dialogissa erityisesti sitä, etten antaisi tunteiden johdattaa puhettani. Varsinkin jos joku vähänkin ärsyttää, muut huomaavat sen heti minusta. En tällöin saa pointtejani esille, ainakaan rakentavasti, ja dialogi ei etene mihinkään. Minun pitäisi koittaa pysyä koko ajan enemmän tietoisena dialogista ja pyrkiä ohjaamaan sitä laadukkaampaan suuntaan. 

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti