Intohimona brändit

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Miksi valitsin kirjan?

Melko helppo vastaus, en ehkä sanoisi että minulle brändit on varsinainen intohimo, mutta olen hyvin kiinnostunut pohtimaan ja tutkimaan miten erilaiset brändit toimivat rakentaakseen helposti tunnistettavaa brändi identiteettiä. Markkinointi sekä tarinankerronta liittyvät vahvasti brändiin ja kun minua kiinnostaa edellä mainitut ajattelin, että tämä voisi olla minulle todella hyödyllinen valinta. Pidin kirjan sisällöstä, teoriatietoja avattiin käytännön esimerkein tositapahtumista tehdyillä tarinoilla.

 

Monelle brändi sanana sekoittuu yrityksen ulospäin antaman visuaalisen ilmeen, merkin, logon ja muiden nähtävien asioiden kanssa. Brändi kuitenkin pitää sisällään paljon muutakin. Se on kaikkea mitä ja miten yritys tekee ja antaa ulospäin.

Tärkeimpänä asiana pidän itse tarinankerrontaa, sillä jos yrityksellä on jokin merkitys miksi se on olemassa, jo se voi yksinään vakuuttaa asiakkaan ostamaan sokeasti heidän tuotteitaan. Tästä hyvänä esimerkkinä ottaisin Applen, maailmassa on miljoonia ihmisiä jotka seisovat jonottamassa Apple kauppojen edessä aina kun uusi tuote julkaistaan. Miksi ihmeessä? Applelle on on luotu niin vahva brändi identiteetti jonka perusperiaateisiin samaistuva haluaa tukea omia arvojaan ja kokea kuuluvansa samanlaisten ajattelioiden kanssa yhteen. Applen tapauksessa alla oleva kuva selittää erittäin hyvin minkä ympärille heidän brändinsä on luotu.

 

 

Brändi saadaan näkyviin halutulla tavalla ulospäin, kun kaikki yrityksen henkilöt, tuotteet ja palvelut pohjautuvat samanlaiseen ajatteluun ja kulttuuriin. Oli kyse sitten tuotteen designistä tai myyjästä brändin omassa kaupassa, kaikkien tulisi toimia samoihin arvoihin perustaen. Jos esimerkiksi yritys väittää olevansa ekologinen, mutta todellisuudessa ei ole ja se tulee asiakkaalle ilmi, yrityksen brändi menettää todella helposti arvoansa.

Monesti olisi parempi keskittää palvelut/tuote vain johonkin rajattuun kategoriaan jolloin kohderyhmä saadaan rajattua mahdollisimman tarkasti. Tämä lisää monesti uskottavuutta ja ns. ¨asiantuntevuutta¨ verrattaessa johonkin joka haluaa antaa kaikille jotain. Jos menet ravintolaan ja sieltä löytyy listasta kaikki mahdollinen mitä maa päällään kantaa vs. se että menet ravintolaan jossa on kolme eri pääruokavaihtoehtoa jotka ovat tarkasti kuvailtuja mitä annokset sisältävät. Kumpi antaa korkealaatuisemman kuvan toiminnasta?

En sano että kaikkien miellytys olisi huono tapa sekään hyvin toteutettuna. Esimerkiksi Tokmanni ja Halpa Halli pärjäävät Suomessa juurikin siksi, että heiltä löytyy jokaiselle jotain. Molemmilla kuitenkin brändien takana näen ajatuksen jota he haluavat viestiä. Molemmista löytää halvempia tuotteita kun muualta, jolloin asiakas säästää ja toisena valikoimasta löytyy tuottet monien arkisten asioiden hoitoon ja lisäksi vielä kasan tarjouksia josta voi poimia kauppareissulta mukavat heräteostokset jotta mieli pysyy virkeänä. Nämä todistetusti vetoaa moneen säästeliääseen Suomalaiseen.

 

Eteenpäin uusien tietojen ja havainto kanssa.

Kirja antoi hyviä mieleen jääviä pointteja brändäämisen tärkeydestä sekä haasteista. Odotan innolla pääseväni käyttämään oppimiani asioita brändäämisestä käytännössä omien projektieni kanssa. Pidän asiaa ehdottoman tärkeänä asiana etenkin jos yrityksen toiminnan haluaa viedä ¨nakkikioskitoiminnasta¨ laajemmalle yleisölle.

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti