Intohimona brändit

Kirjoittaja: Ida Vepsä

28 marraskuun, 2020

Lähdeteos: Intohimona brändit

Lähdeteoksen kirjoittaja: Marina Vartola

Teoriapisteet: 2

Luin kirjan tiimiliiderimme suosituksesta. En ole lukenut tätä enne yhtään markkinointiin liittyvää kirjaa. Luin kirjan Bookbeatista ja yllätyin kuinka paljon siinä oli teoriatietoa. Pystyin kuitenkin hyvin sisäistämään teoriatiedon, sillä kirjan kerronta oli mielenkiintoinen.

 

Kirja sisälsi 20 erilaista tositarinaa kuinka brändäys on mahdollistanut kunkin yrityksen menestymisen. Brändäys luo arvokasta lisäarvoa yritykselle ja tästä löytyy myös tutkimuksiakin. Pohdin oman tiimimme brändäämistä ja sitä, kuinka emme ole suuremmin yrityksemme perustamisen jälkeen pohtineet asiaa. Emme ehkä tiiminä ole vielä ymmärtäneet brändäyksen merkitystä menestyvän liiketoiminnan perustana. Brändäystä hankaloittaa myös se, että meillä ei ole mitään yhtä tuotetta tai toimialaa johon keskittyisimme.

 

Brändiin liittyvät vaikeudet voivat liittyä sen laaja-alaisuuteen. Tämä jäi kirjasta hyvin mieleen koska tiimillämme on juuri tämä ongelma. Brändäystämme hankaloittaa suuresti se, että meillä ei ole mitään yhtä tuotetta tai toimialaa johon keskittyisimme. Koen että meidän pitäisi ottaa yksi näkökulma jonka kautta lähdemme viemään tiimiämme eteenpäin. Lähtisin liikkeelle kilpailuetumme miettimisestä; missä me olemme tiiminä hyviä ehkä jopa parempia kuin muut?

 

Digitalisaation hyödyntäminen markkinoinnissa. Kirjassa puhuttiin paljon digitalisaation tuomista mahdollisuuksista brändäykseen. Tässä korostuu esimerkiksi nykypäivänä viestinnän helppous niin ulkoisesti kun sisäisestikkin eri sidosryhmien välillä erilaisilla digitaalisilla alustoilla. Tiimimme opettelee kovasti erilaisten alustojen hyödyntämistä oppimiseen. Koen, että oppiminen rakentaa vahvasti meidän tiimimme brändiä, sillä myymme osaamistamme. Tärkeimpänä kirjan oppina pidän digitaisaatioon liittyen, että brändiä ei rakenna digitalisaatio sen rakentaa ihmiset.

 

Kirja tarjosi myös palasen hr-maailmaa. Rekrytointia tulisi tulevaisuudessa tarkastella asenteen kautta. Asenne on se mikä auttaa meitä yli vaikeissa tilanteissa ja kohti menestystarinaa. Tiimistämme löytyy vahvoja asenteita ja vahvempia mielipiteitä. Koen yhdeksi tiimimme voimavaroista periksiantamattoman ja tulisen asenteemme. Loimme itsellemme jo alussa ”voittaja” asenteen tiiminä Rakettipäivillä. Olen jälkeenpäin kuullut kuinka ihmisillä painui mieleen äänekäs ja iloinen kuva tiimistämme. Asenne ratkaisee, myös brändin rakentamisessa.

 

 

Pidin kirjassa erityisesti sen keinoista havainnollistaa asiat tosielämän esimerkin kautta. Kirja tarjosi minulle niin tuttuja, kuin täysin tuntemattomiakin yrityksiä ja heidän tarinoitaan. Lähdin pohtimaan olisiko meidän yrityksellämme synnyttämisen paikka brändäykseen liittyen. Jos lähtisimme uudistamaan olematonta brändiämme toivoisin että se tehtäisiin siitä tärkeimmästä näkökulmasta eli asiakasnäkökulmasta, koska ilma asiakkaita ei ole meitä Onixiaa.

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti