Intohimona brändit

Lähdeteos: Intohimona brändit

Lähdeteoksen kirjoittaja: Marina Vahtola

Teoriapisteet: 3

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa kasvussa ja niiden tärkeys korostunut entisestään. Kävimme vähän aika sitten treeneissä läpi eri brändejä ja tutkimme niiden juuria enemmän. Oli mielenkiintoista huomata, kuinka saman alan brändeillä on paljon yhteneväisiä ajatuksia esimerkiksi arvoista.

Brändi käsitteenä on paljon laajempi, kun ajatteleekaan. Se kulkee vahvasti johtamisen kanssa käsikädessä. Millaisia ihmisiä rekrytoi, kuinka ymmärtää asiakkaita, yritys kulttuuri ja työilmapiiri.

Golfklubin brändäys

Haluan päästä tarjoamaan työntekijöille parhaan mahdollisen työpaikan ja seistä itse sen takana. Siksi koenkin tärkeänä sen, että työskentelen samassa arvossa, kun muutkin. Olen arjessa läsnä niin työkavereille, kuin asiakkaillekin. Rekrytoinnissa arvioin paljon brändiin ja työporukkaan sopivuuden perusteella. Se kuinka antoi haastattelussa itsestään sellaisen kuvan, että pystyy hyppäämään aidosti golfklubi elämään, oli ratkaiseva juttu. Meillä kantavin voima on työporukka ja siksi siihen täytyykin keskittyä, sillä muuten se rupeaa näkymään asiakkaille välittömästi. Klubilla on kuitenkin niin tiivis ja läheinen asiakaskunta, joten asiakkaitakin täytyy miettiä jo ennen kauden alkua. Se miksi haluan työskennellä työkavereiden kanssa samoissa tehtävissä enkä pelkästään hallinnollisissa tehtävissä on se, että koen itse samat asiat kuin muutkin ja niistä on silloin paljon helpompi keskustella ja asioihin on tehokkaampaa tehdä muutoksia, jos tarve vaatii. Tämä auttaa myös jatkuvan kehityksen kanssa. Kun kaikki työskentelevät samassa työssä samaa työtä on kehitysmahdollisuudetkin paremmat varsinkin tässä työssä. Tavoitteet on myös helpompi nostaa korkealle, kun kaikki ovat samalla aaltopituudella. Tällöin minä tiedän mihin tavoitteet on realista asettaa ja että ne ovat saavutettavissa.

Mitä uudistuksia sitten klubille on tulossa tänä kesänä?

Panostamme tulevana kesänä TikTok ja Instagram markkinointiin enemmän, jotta saavuttaisimme enemmän muitakin, kun vain golfkansaa. Tavoitteena olisi kertoa kuinka hyvää ruokaa meiltä saa, kuinka hauskaa meillä on töissä ja kuinka paljon meillä on upeita tapahtumia klubilla. Nämä auttaisivat sitten tulevana vuosina myös rekrytoinnissa, jotta hakijat pysyvät tutustumaan meihinkin ennen hakemuksen jättämistä. Voi myös olla, että tämä on viimeinen kesäni tässä hommassa, niin haluan tehdä kaiken työn helpoksi sitten jatkajalle.

Kirjassa oli kymmenen kohdan lista, josta innostuin.

Johtamisen 10 teesiä:

  1. Tee tulosta
  2. Arvosta, tue ja kannusta
  3. Arvosta ammattitaitoa
  4. Kunnioita työtäsi ja keskity olennaiseen
  5. Ole avoin ja tiedota avoimesti
  6. Ole tasapuolinen ja oikeudenmukainen
  7. Ole rehellinen ja luotettava
  8. Kuuntele muiden näkemyksiä
  9. Kannusta tekemään yhdessä
  10. Kehitä ja luo kehitysmahdollisuuksia

Marina Vahtola

Nämä asiat ovat pyörineet omassa mielessä paljon ja aion näiden pohjalta rakentaa kesän. Mielestäni tämä lista pitäisi olla käytössä jokaisella työpaikalla mitä maa päällään kantaa. Koen että näitä asioita voi hyödyntää myös oman CV:n kirjoittamisessa sitten. Nämä asiat vahvasti ajavat myös henkilöbrändiä eteenpäin ja tätä minä tarvitsen sitten kun työnhaku alkaa omalla kohdallani.

Näitä voisi peilata hyvin myös Tiimiakatemiaan ja Elementiaan. En tiedä siitä onko nämä toiminut täydellisesti kummassakaan, mutta ainakin nämä ovat olleet elämässä mukana viimeisen reilun kahden vuoden ajan. Tiimiakatemialla tehdään yhdessä, ollaan avoimia, kuunnellaan, luotetaan, kehitetään, kunnioitetaan ja tuetaan. Koko yllä oleva lista siis. Vaikka näitä kaikkia ei Elementian sisällä olisikaan sanotettu ääneen, veikkaan että kaikki kokisivat listan hyvänä pilarina osuuskunnan perustamisen yhteydessä. Olisiko tässä siis Tiimiakatemialle hyvä kehitysehdotus tulevia opiskelijoita ajatellen?

Tärkeimpänä brändäyksessäkin on aitous. Ponssella vieraillessa Juha kertoi heidän arvoistaan ja tämä antoi lauseelle pisteen. Heidän arvonsa ovat syntyneet työn tekemisen ohessa ja kotona opituista asioista. Tämä pitää paikkaansa varmasti monen Elementialaisenkin kohdalla. Se miksi on jotain mieltä tai tekee asiat juuri tällä tavalla, on opittua aikaisemmasta. Näin oli Ponssellakin. Heillä perheessä syntyneet arvot seurasivat vahvasti myös Ponssen toimintaan. Eli arvoja on turha rakentaa tyhjästä, vaan nimenomaan synnyttää ne tekemisen kautta.

Mielestäni kirja oli todella hyvä ja se käsitteli asioita selkeästi, eikä liian hienostotermein. Tästä sai paljon ajatuksia omaan tekemiseen ja varmuutta brändäykseen.

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

0 kommenttia

Lähetä kommentti