Ikigai: The Japanese Secret to a Long and Happy Life

Kirjoittaja: Karim Oussihl

30 toukokuun, 2022

Lähdeteos: Ikigai: The Japanese Secret to a Long and Happy Life

Lähdeteoksen kirjoittaja: Frances Miralles, Hector Garcia

Teoriapisteet: 2

Ikigaille ei ole tarkkaa käännöstä, mutta tarkoittaa englanniks “a reason for being”. Eli siis jotain tarkoitusta elämään. Kirjan lopussa Ikigai ja onnellisen elämän salaisuus oli hyvin tiivistetty 10 osaan niin kerron ne ja avaan vähän lisää mitä niistä puhuttiin: 

1. Stay active/Don’t retire (pysy aktiivisena, älä jää eläkkeelle) 

– Tässä pointti on se, että jos löydät sun elämään jonkun sun oman Ikigain eli jonkun harrastuksen tai elämäntyön mikä tekee sut onnelliseksi niin siitä ei pidä luopua vaan koska vanhenee. Se eläkkeellejääminen ei siis välttämättä tarkota mitään toimistoduunia, vaan jos tykkäät vaikka tanssia niin tanssi loppuun asti. Se Okinawan saari, jossa ne haastatteli porukkaan tähän kirjaan, niin melkeen kaikilla niillä vanhuksilla oli puutarha mitä ne piti, ne kävi tansseissa ja karaokessa yms. Jotkut ihan yli 90 vuotiaatki siellä tanssi menemään. Ne myös liikku joka päivä silleen kohtuullisesti, ei mitää hikijumppaa mut käveli pitkin saarta tapaa naapureita ja puutarhan laittoa yms.   

2. Take it slow (Ota rennosti) 

– Tää tarkottaa stressiä ja sitä kuinka sitä pitäs välttää. Siellä Okinawassa on esim sellanen systeemi, et kaikki naapurit yhdessä auttaa yhteisöä ja jokaisella on roolinsa. Jos joku on joskus pulassa tai tarvii rahaa niin sit ne ihmiset siellä auttaa. Siellä ei siis tarvii stressata liikaa elämästä. Tämä on vähän hankala toteuttaa länsimaissa. Tässä puhuttiin myös multitaskauksesta ja siitä kuinka se ei ole oikeestaan yhtään tehokasta vaan opettaa vaan aivot olemaan keskittymättä kunnolla yhteen asiaan. Kun asioita tekee pitäisi saavutta flow-tila, jossa muut asiat ei häiritse, tehtäviä ei pitäisi myöskään lykätä sillä sit niitä ikään kun tekee ja murehtii tosi pitkään. 

3. Don’t fill your stomach (älä täytä vatsaasi) 

– Japanissa on ihan kulttuurisesti tapana syödä vähän vähemmän kun ns. tuntuis että tarvii, tää tarkoittaa sitä 80% sääntöä, eli syö niin, että kun susta tuntuu että oot jo aikalailla täynnä, mut voisit vielä syödä niin lopeta. Siinä puhuttiin myös tarkemmin Okinawalaisten dieetistä esim. et ei juurikaan prosessoitua sokeria, paljon kalaa ja vihreää tai valkosta teetä. 

4. Surround yourself with good friends (ympäröi itsesi hyvillä ystävillä) 

– Tää on aika itsestäänselvä, mutta kirjassa puhuttiin miten perinpohjaisen tärkeää ihmisyydelle on ihmissuhteet. Pitää tarkkailla tuoko jotkut ihmiset sun elämään vaan murhetta ja jättää ne tarvittaessa pois. 

5. Get in shape for your next birthday (kuntoon synttäreiksi) 

– Niinkun jo sanoin Okinawalaiset ei paljon raskasta liikuntaa harrasta, mutta ne tekee esimerkiksi joka aamu sellasen 5 minuutin jumpan minkä nimi on radio taiso. Siinä on tosi simppelit liikeet mut siinä tehään juttuja mitä muuten ei tule niin paljon tehtyä esim nostetaan kädet ilmaan. Myös just erilaiset joogat ja esimerkiksi tai chi on sellasia kestävyyttä ylläpitäviä ja mieltä rentouttavia liikuntamuotoja. Ikigaissa on myös tosi tärkeetä ylläpitää jotain määränpäitä elämään, eli jos sulla on joku kunto goal niin se on hyvä, mutta tärkeintä on, että liikkuisi joka päivä.  

6. Smile (Hymyile) 

– En ihan muista mitä just hymyilystä sanottiin, mutta aika ilmiselvä tämäkin. Varmaan viitattiin siihen miten ne Okinawan vanhukset juhlivat ja nauroivat melkein päivittäin.  

7. Reconnect with nature (ole luonnossa) 

– Ihmiselle on hyvä olla luonnossa ja ulkona. Tästä puhuttiin kanssa siitä miten 

ne vanhukset pitää puutarhoja. Kasvien pidossa ja kasvattamisessa on jotain tieteellisestikin tutkittua et se tuo jotain onnellisuutta. Tämä voi olla jollekkin kaupunki-ihmiselle välillä vähän haastavaa. 

8. Give thanks (Kiitä) 

– Pitää muistaa kaikki asiat elämässä mitkä menee hyvin eikä vaan keskittyä huonoihin asioihin. Pitää ihan tarkoituksellisesti koittaa muistuttaa itelleen hyvistä asioista koska niille tulee sokeaksi. On hyvä olla päämääriä, mutta ei pidä aina ajatella että jossain on parempaa. Myös se, että tajuaa mitä muut ihmiset tekee hyvin tai miten ne on auttanu sua pitäis tuoda esille. Se auttaa just jotain yhteisöä tai ehkä vaikka ystäväpiiriä ns. kukoistamaan. 

9. Live in the moment (elä hetkessä) 

– Tästä oli tosi mielenkiintonen näkökulma siitä, kuinka ihmiset ei vastoinkäymisten sattuessa ruhjoutuis liian rajusti. Kirjassa neuvottiin, että ihmisen on hyvä tiedostaa omat “heikkoudet” eli asiat mitkä sais sut romahtamaan tai vaipumaan vaikka masennukseen. Ne on hyvä tietää ja todeta mahdollisiksi, mutta ei liian tarkasti tai jäädä mitenkään pitkäks aikaa vellomaan. Pitää ymmärtää että eletään tätä hetkeä ja olla kiitollinen siitä, mutta ymmärtää myös ettei tämä hetki tule olemaan ikuista. Sillon se kun joku paha juttu sattuu ei oo jotenkin niin järkyttävää. On myös tärkeää aina olla jotain tarkoituksia miksi elää, esim. joku vanha mies luopui itsetuhoisista ajatuksista vaimon kuoleman jälkeen taas kun sille sanottiin, että sen tarkoitus oli kokea se suru, ettei sen vaimon olisi tarvinnu kokea sitä. 

10. Follow your ikigai 

– Yritä löytää joku sun oma ikigai (vaikka koripallo) ja seurata sitä, eikä siitä saa luopua. 

You May Also Like…

Luin Jyrki Jokitalon kirjoittaman kirjan nimeltä Myyntikolmio. Kirjan tarkoituksena oli kertoa myyntiin perustuvia...

Kehnot pomot ympärilläni

Kehnot pomot ympärilläni Maailma on täynnä paskoja johtajia. Olemme kaikki varmasti törmänneet sellaiseen. Olenko minä...

0 kommenttia

Lähetä kommentti