Google Garage

Kirjoittaja: Karim Oussihl

30 toukokuun, 2022

Lähdeteos: Google Garage

Lähdeteoksen kirjoittaja: Google

Teoriapisteet: 4

Markkinointi on yrittäjyydessä elintärkeää. Tämä kurssi tuntui siis tärkeältä suorittaa, vaikka markkinointi oppiaineena ei olekaan aina tuntunut siltä omimmalta jutulta. On varmasti kuitenkin tärkeää yrittäjyyttä opiskellessa osata sen perusteet. Moni meidän tiimistämme on tehnyt ja kehunut Google Digital Garage kurssia, joten ajattelin itsekin suorittaa sen.  

Hakukoneoptimointi 

Hakukoneoptimointi, eli SEO on digitaalisen markkinoinnin keino, jonka tarkoituksena on lisätä erilaisten sivustojen näkyvyyttä. Esimerkiksi oman yrityksen nettisivut suunnitellaan niin, että se on hakukoneille ymmärrettävää. Teksti yrityksen nettisivuilla tulee siis tuottaa tavalla, että hakusanat on tiputeltuna tekstiin strategisesti niin, että ne varmasti nousevat Google-hakujen kärkeen. Eli mitä enemmän käyttää helppoa, ymmärrettävää ja muuten hakukoneystävällisiä termejä, sitä varmemmin juuri oma sivusto nousee hakukoneiden kärkeen.  

Hakukonemarkkinointi, eli SEM taas on hakuneiden avulla tapahtuvaa maksullista markkinointia. Toisin kuin SEO:ssa, SEM:ssä hakusanoista maksetaan, jotta oma sivusto nousisi niitä hakusanoja käyttävän hakukoneen kärkeen. Nämä ovat varmasti Googlea käyttäville tuttuja “mainos”-täsmenteellä merkattuja ylimpiä hakuja. 

Molemmat ovat yrittäjyydessä tärkeitä käsitteitä ymmärtää ja soveltaa, hakukonemarkkinointi maksaa, mutta se voi myös nopeasti maksaa itsensä takaisin. Kuitenkin ehkä vielä tärkeämpää on osata käyttää hakukoneoptimoitua kieltä. 

Alusta 

Luin jostain, että internetissä maailmalla yli 90% hauista tehdään Googlessa ja Suomessa vastaava luku oli jotain 97%. En muista hakujen kokonaismääriä, mutta aivan tähtitieteellisiähän ne ovat.  

Olen herännyt siihen, että internet ja melkeinpä stä kautta Google on nykyään ihan yhtä todellinen paikka kaupalle kuin Kauppakatu. Ennen kuin menee jonnekkin illalliselle, katsotaan hinnat ja menu Googlesta. Vaikka sinulla olisi vain fyysinen liike, niin kilpailu asiakkaista käydään jo Googlessa ennen kuin he lähtevät ostoksille. Kyllä tottakai ihmiset sattumalta löytävät kaupungilta uusia liikkeitä ja tulevat piipahtamaan ja sattuvat ostamaan jotain, mutta se on aika marginaalista. 

Perus asioiden on oltava nykyään kunnossa täällä internetin puolellakin. Vaikka ostots ei tapahdu netissä niin sinut on ensiksi löydettävä sieltä ja sitten nettisivujesikin olisi hyvä olla vähintään selkeät jotta epäluottamusta ei synny. 

Itse olen tässä opintojeni aikana miettinyt olisiko mahdollista pitää yritystä tai tehdä projektia ilman some-markkinointia. Mielestäni olisi siistiä jos jollain projektilla tai yrityksellä olisi sellainen maine tai imago, että sitä ei näe tai löydä muuten kuin menemällä paikan päälle. Siinä olisi jännitystä ja viehätystä, koska ihmiset eivät voisi tietää mikä heitä odottaa kun he pääsevät sinne. Tämän laisen maineen saavuttamiseen vaadittaisiin varmasti vuosia kovan laatuista palvelua ja elämystä liikkeessä. Kuitenkin ilman some-markkinointia yrityksen elo voi ehkä olla mahdollista, mutta en usko, että se on mahdollista ilman digi-markkinointia. 

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti