Hybridimalleja kehittämään

Kirjoittaja: Hanne Seppänen

27 marraskuun, 2023

Lähdeteos: Digijalkakauppa: Kivijalkakaupan ja verkkokaupan hybridi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Timo Lehtonen

Teoriapisteet: 1

Ovatko kivijalkaliikkeet pian historiaa, vai enemmänkin liiketoiminnan sydän, joita tullaan arvostamaan? Onko uuden tuotteen markkinoille tuonti ja asiakkaiden luoton saaminen 100-varmasti parempi hommata kivijalkaliikkeen ja asiakaspalvelun kautta, mitä vain Shopifyn ja somemarkkinoinnin tavoin? Voisiko kivijalka- ja verkkokauppamarkkinointiin tuoda uutta ja kehitellä näistä hybridimalleja liiketoinminnan parantamiseksi

Näitä asioita pohdin lukiessani Digijalkakauppa: Kivijalkakaupan ja verkkokaupan hybridi.

Kivijalkaliikkeiden visuaalisuus ja sen tuoma elämys

Tuotteiden kokeilu, koskettaminen ja näkeminen – kivijalkaliikkeiden parhaat puolet, vaan miten tulevaisuudessa niiden käy? Ovatko kivijalkaliikkeet jäämässä sivuun, kun verkkokaupat lisääntyvät ja kehittyvät, vain alkavatko ihmiset arvostamaan niiden tuomaa mahdollisuutta nähdä tuote ensin ostopäätöstä. Kierretäänkö siis ympyrää tämän asian kanssa. Viihtyisä kauppa vetää magneetin lailla ohikulkijat poikkeamaan ja aiheuttaa positiivisen vivahteen kassavirrassa. Ostamisen helppous, asiakaspalvelu, visuaalisuus ja mielikuvitus. Kenelle myyt ja missä? Kauppa oltava siellä, missä kohderyhmä. Globaalit verkkokaupat tosin leviävät ja aiheuttavat painetta kivijalkaliikkeille, kun ihmiset tilaavat kaiken helpommin netistä. Monesti vanhat kivijalkaliikkeet pelastettu sillä, että ovat tajunneet digimarkkinoinnin mahdollisuuden, mutta tarjoavat myös asiakkaalle mahdollisuuden käydä katsomassa tuotteita ennen ostopäätöstä. Kannattaa siis olla kivijalkaliike myös verkkomuodossa, että toisinpäin.

Miten sitten kivijalkaliikkeeseen saadaan paljon tuotteita esille sillain, että siellä navigointi ja tuotteiden hahmottaminen on helpompaa. Yleensä ihmiset eivät tiedä liikkeeseen astuessaan, että mitä on hakemassa ja tuotteet tuppaavat pomppimaan silmille. Näin ollen tuotteen visuaalisuudella ja asettelulla on todella tärkeä rooli. 

Kuvitellaan, että perustetaan Fleimi osk:lle kivijalkaliike, jossa myymme vaikka kodin pieniä sisustustavaraa. Pitäisi kivijalkaliikkeeseen tehdä suunnitellusti elämyksen tuntu jo ulko-ovelta ja tuulikaapista lähtien. Kuinka saamme sen norsun näköisen kukkaruukun pistämään silmään hienoudellaan? Tai miten se laavalamppu olisikaan hieno sinne makuuhuoneen yöpöydälle. Tässä pitäisi koittaa luoda liikkeeseen tiloja, joihin tuotteet sopisivat, eikä rikkoisi visuaalisuutta. Kuten Ikea ja sen sisustetut huoneet. Tässä siis panostaisimme aistien herkistämiseen ja siihen, ettei välttämättä asiakas olisi ollut edes ostamassa kyseistä norsuruukkua, mutta liikkeessä siihen oli istutettu hieno kasvi ja asetettu oikeaan nurkkaan. Myös asiakaspalvelulla on suuri rooli tunnelman luomiseen. Kodikas lämmin vastaanotto ja tuotteen ostopäätöstä miettivän asiakkaan vakuuttaminen – sitä ei Shopifyssä ole tarjolla shoppailessa.

Verkkokauppa hyötyy kivijalkaliikkeestä ja kivijalkaliike verkkokaupasta

Tuotehallinta, kuvat ja videoit ja niiden vienti verkkokauppaan ja somealustoille on paljon helpompaa, kun oma kivijalkaliike toimisi jo yhdenlaisena tuotekuvaus studiona. Samalla tuotekuvat ovat yhdenlainen markkinointikanava itse kivijalkaliikkeelle, eli hyöty olisi molemminpuolinen. Monesti tietyn tuotteen brändäys saa kivijalkaliikkeen tunnettavuutta nostettua tai toisinpäin. Esimerkiksi ’’vittu mitä paskaa’’ tuotteet tulivat ensin somessa tunnetuksi, kunnes Porvoossa alettiin myymään niitä kivijalkaliikkeessä, joka nosti kyseisen putiikin tiedettävyyttä. Tässä korostuu myös kivijalkaliikkeiden tuotevalikoiman tärkeys, että on molemminpuolinen hyöty tehdä myös yhteistyötä jo entuudestaan tunnettujen merkkien ja valmistajien kanssa. 

Myös asiakaskokemuksia ja palvelutilanteita mahdollistaisi se, että asiakas voisi tuotteen tilata ja noutaa liikkeestä. Näin asiakas saadaan käymään myös kivijalkaliikkeessä, joka voi synnyttää heräteostoksien tekoa ja näin kaupankäynti kasvaa. Monella muullakin tapaa nämä kaksi asiaa tukee toisiaan. Mahdolliset palautukset, vaihtamiset ja reklamaatiot tulevat sitä kautta, kun asiakas tulee käymään kivijalkaliikkeessä. Näin vältyttäisiin mahdolliselta nettireklamaatioista ja turhista facebook-postauksista. Pitäisi tietenkin ensityökseen pyrkiä siihen, ettei reklamaatiota tule, mutta kaikkeen pitää kuitenkin varautua.

Heureka 

Itselläni tuli tietenkin tuttuun tapaan uusi projekti-idea: Mitä jos tiimillä olisi verkkokaupan lisäksi kumirattaiden päällä oleva liike. Kyseinen ’’kivijalkaliike’’ ei jämähtäisi suoraan tiettyyn kaupunkiin ja maanosaan, vaan tuotteet kiertelisivät kauppa-auton kaltaisesti ympäri suomea, mutta ennen kaikkea hyvin etukäteen kaupunkilaisia infoten, kuten suuren kansan rock-tähdet. Siten asiakkaat tietäisi milloin verkkokaupan auto on ja missä. Toisaalta tässä olisi myös mahdollisuus laittaa auton oveen puhelinnumeron ja palvella asiakkaita aina tarvittaessa, eli tarjota joustavaa palvelua. Näin kauppa kävisi aina mahdollisesti aina, kun se tavoittaa verkkokaupan tavoin ostajansa.

Kuitenkin tämä tarjoaisi asiakkaalle mahdollisuuden päästä hifistelemään tuotteita kotikunnassaan- tai kaupungissa ja tekemään ostopäätöksiä. Samalla yrittäjänä verkostoituisi ja tulisi kanta-asiakkaisiin erittäin tutuksi. Samalla loisi tunnesiteitä ja vanhanaikaisen kauppa-autofiilikset. Tiedän muutamia liikkeitä, jotka kiertävät tuotteiden kanssa Oulu-Kemi-Rovaniemi jne. Nahka-aitta ja Hevari Oy. Kummallakin on tuotteita, joille ei kilpailijaa samalla tyylillä löydä. Heillä on myös toimivat ja tuottavat verkkokaupat. Tässä myös mahdollistuisi sponsoreiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa toimiminen, koska kyseinen ”kauppa-auto” olisi kuin liikkuva mainostaulu – kuten rekat tienpäällä. Siinäpä vasta olisikin näkyvää markkinointia.

You May Also Like…

Sinisen meren strategia

Valitsin tämän kirjan reflektoitavaksi seuraavana, sillä se on ollut paljon keskusteluissa Tiimiakatemialla. Sinisen...

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

0 kommenttia

Lähetä kommentti