Hauskan oppimisen vallankumous

Kirjoittaja: Mirva Räsänen

5 toukokuun, 2023

Lähdeteos: Hauskan oppimisen vallankumous

Lähdeteoksen kirjoittaja: Lauri Järvilehto

Teoriapisteet: 2

Ajattelin lukea kirjan Hauskan oppimisen vallankumouksen, jotta ymmärtäisin enemmän oppimisesta. Ennen kirjan lukemista odotukseni olivat kirjasta odottavaiset. Ajattelin että saisin kirjasta työkaluja oppimiseen, joita voisin hyödyntää omassa oppimisessa. Kirja sisälsi enemmän teoreettista tietoa oppimisesta ja siitä missä mielentilassa opimme parhaiten. Ennen kirjan lukemista kävin myös pölyttämässä Vengan treeneissä, jossa hauskuus ja vitsienheitto oli läsnä. Myös pölytyspäivän jälkeen juttelin Anun kanssa siitä, minkälainen pölytys oli ja hän suositteli tismalleen samaa kirjaa, joka oli lukulistallani. Uskon vahvasti siihen, että yhteensattumilla on tarkoituksensa. Tällä yhteensattumalla suosittelulla ja sillä että kyseinen kirja oli kirjalistalla, on mielestäni vahva viesti siitä, että saan kyseisestä kirjasta jotain hyötyä.

Oppiminen

Olen joutunut kokeilemaan monenlaisia oppimismenetelmiä elämäni aikana. Itselläni oppimisen haasteita on huomioitu jo hyvin varhaisessa vaiheessa lapsena. Muistan niitä kertoja miten ensimmäisellä luokalla istuin tuntitolkulla kotitehtävien ääressä vanhempieni kanssa, jotta saisin tehtyä kyseiset tehtävät. Haasteet oppimiseen ja opiskeluun oli jo tuolloin havaittavissa. Tähän päivään mennessä olen opetellut oppimistekniikoita ja tapoja, joissa opin parhaiten. Näitä tekniikoita, jotka koen itselleni hyödylliseksi, on rauhallinen ympäristö, muistiinpanojen kirjoittaminen ja yhdessä oppiminen. Kaikki oppimismenetelmät eivät sovellu kaikille ja oppimisen nopeus vaihtelee niin ihmisestä, kuin kiinnostuksesta aiheeseen riippuen. Kirjassa puhuttiin siitä, miten oppimista tapahtuu missä vaan ja kaikkialla. Oppimista tapahtuu usein spontaanisti ja jopa tiedostamatta. Opimme uusia asioita päivittäin. Lapsena erityisesti opimme erityisen paljon asioita. Opimme tuolloin konttaamaan, kävelemään, puhumaan, syömään ja paljon muuta. Tämä oppiminen tapahtuu halusta oppia tekemään asioita. Opimme parhaiten silloin, kun haluamme oppia, toistamme kyseistä asiaa ja olemme motivoituneita opiskelemaan. Kirjassa puhuttiin siitä, miten flow tila vaikuttaa oppimiseen. Flow tilalla tarkoitettiin kirjassa sitä tilaa, kun keskitymme tekeillä olevaan asiaan niin syvästi ettei huomata ajankulua. Flow tilaa näkee helposti lapsista, miten ne keskittyvät johonkin tiettyyn asiaan moneksi tunniksi. Tässä tilassa opimme siten parhaiten, kun keskittyminen ja motivaatio on kohdallaan.

Olen tiedostanut miten hiljaisuus vaikuttaa omaan oppimiseen ja keskittymiskykyyn. Viimeisin kerta, jolloin havahduin kyseiseen asiaan, on viime synnytys tiimin kanssa. Työstin raporttia samassa tilassa missä muut tiimini jäsenet olivat ja koko ajan huomasin, miten jäin jumiin yhteen tekstiosioon. Ympärilläni oli hälinää ja vaikka kuinka yritin lukea tekstiä uudestaan ja uudestaan en pystynyt muodostamaan kunnollista lausetta tekstistä. Kotiin päästyäni synnytys päivän jälkeen, rupesin työstää raporttia. Huomasin miten helposti tekstiä rupesi tulemaan ja miten helppo oli muotoilla virkkeet järkevämpään muotoon. Uppouduin tekstien viimeistelyyn ja oikolukemiseen moneksi tunniksi ja havahduin vatsa myöhemmin, kuinka paljon kello tuolloin olikaan. Tästä esimerkki tilanteesta havahduin siihen, miten tärkeää minulle on hiljainen työskentelytila. Tästä oppineena ja miettiessäni tiimini 24h synnytystä on hyvä tiedostaa mitkä työskentelytavat sopivat itselleni parhaiten. Seuraavalla kerralla samankaltaisessa tilanteessa, jossa joudun työstämään tekstiä, etsin rauhallisen työskentelytilan, jotta pystyisin työskentelemään paremmin.

Viime aikoina olen joutunut oppimaan uusien sovellusten käyttöä Lovent projektin parissa. Olen opetellut Adobe Illustratorin käyttöä ja Notionin käyttöä. Molemman sovellukset eivät olleet itselleni entuudestaan tuttuja, joten aloitin oppimisen tyhjältä pöydältä. Tiedän, että myös Lovent projektiin tulee HubSpot käyttöön, joten kyseisen sovelluksen oppiminen on edessäpäin syksyllä. Opetellessani niin Illustratorin käyttöä hyödynsin oppimiseeni videoita. Kun en saanut tarpeellista tietoa mitä halusin videoiden avulla, pyysin apua toiselta tiimiakatemialaiselta kyseisen sovelluksen käytöstä. Opin videoiden avulla yksinkertaiset asiat sovelluksen käytöstä. Koen helpommaksi oppimistavaksi sen, kun joku toinen neuvoo mistä mikäkin tapahtuu kyseisessä soveluksessa. Silloin konkreettisesti pääsee kysymään ja ymmärtämään asioita paljon selkeämmin. Näiden sovellusten oppimisessa oli itselläni haastavaa se, miten nopeasti jouduin ottamaa kyseiset sovellukset haltuun. Nopean sisäistämisen takia kyseisten sovellusten oppiminen ei ollut niin mielekästä mitä se olisi voinut olla. Oppiminen olisi ollut mielekkäämpää, jos olisin saanut rahassa tutustua sovellukseen. Nopean sisäistämisen ja haltuunoton myötä osaan käyttää sovelluksia tällä hetkellä ihan hyvin, vaikka kaikkia toimintoja en vielä ymmärräkään.

Flow ja optimisuoritusalue

Kirjassa oli kuvattu oppimisen alueita kuvan avulla.  Kuvassa oli ympyrä, jonka sisälsi kolme rengasta. Ympyrän ydin on mukavuusalue. Siitä seuraava eli toinen alue on optimisuoritusalue ja viimeinen alue on epämukavuusalue. Kirjassa kerrottiin miten nämä eri alueet vaikuttavat oppimiseen ja oppimisen mielekkyyteen. Mukavuusalueella suoritettavat tehtävä ovat helppoja ja suorittamiseen menee vain vähän vaivannäköä. Optimisuoritusalueella tehtävän tekeminen on tarpeeksi haastavaa ollakseen mielenkiintoinen, mutta ei liian vaikea saadakseen tehtävän onnistuneesti loppuun. Epämukavuusalueella tehtävät muuttuvat niin haastaviksi, että ne hyvin todennäköisesti epäonnistuvat. Epämukavuus alueella työskentely johtaa usein turhautumiseen, kun asiat eivät onnistu niin kuin olisi halunnut.

Halusin ottaa tämän oppimisen alue mallin esille sen takia, koska lukiessani kyseistä tekstiä mietin, että olen vastikään kokenut turhautumista ja mennyt epämukavuusalueelle. Huomasin miten tulin ajatelleeksi Loventin uusien sovellusten haltuunottoa kyseistä tekstikohtaa lukiessani. Näin jälkikäteen ajateltuna koin turhautumista siitä, miten en osannut ottaa haltuun kyseisiä sovelluksia sillä tavalla mitä oisin halunnut. Koin sovellusten haltuunoton isoksi haasteeksi, kun opettelin sovellusten käyttöä yksin ja videoiden avulla. Uskon siihen, että turhautumista aiheutti vielä enemmän se, kun en ole koskaan oikein kiinnostunut uusista tietoteknisitä laitteista tai uusista sovelluksista. Kun kyseinen aihe ei ole itselleen mielenkiintoinen, kuten uusien sovellusten käyttöönotto se herättää epämiellyttäviä tunteita ja turhautumista. Olen kuullut sanonnan, miten epämukavuusalueella oppii parhaiten, mutta kirjan lukemisen jälkeen jäin miettimään onko se oppiminen silloin mukavaa ja sisäistääkö siinä opittavat asiat. Mietin kyseistä lausetta epämukavuusalueesta. Luulen, että ihmisen persoona ja mielenkiinto vaikuttaa epämukavuusalueella oppimiseen. Epämukavuusalueelle mennessä sellaisen aiheen tai tehtävän kanssa, joka ei kiinnosta tuottaa turhautumista ja siten mielenkiinto oppimiseen ja asian sisäistämiseen vaikeutuu.

Luonteenvahvuudet oppimisessa

Kirjassa puhuttiin miten luonteenpiirteet vaikuttavat oppimiseen ja siihen mitkä asiat tuntuvat mielekkäältä opiskella. Tein kirjassa olevan luonteenvahvuustestin, koska kirjassa mainittiin, miten intohimoinen ja mielekäs elämä syntyy saadessamme käyttää luonteenvahvuuksiamme. Uskon siihen, että ihmisten luonne vaikuttaa, mistä tekemisestä kukanenkin ihminen pitää ja nauttii. Tehdessäni luonteenvahvuustestin sen viisi ensimmäistä kohtaa oli rehellisyys, arviointikyky, harkitsevaisuus, reiluus ja sinnikkyys. Rehellisyydestä kuvattiin miten olen jalat maassa oleva ihminen ja elän rehellisesti ja aidosti. Arviointikyvystä kerrottiin, miten asioiden perusteellinen harkinta ja tutkiminen, joka puolelta olisi minulle tärkeä. Harkitsevaisuudesta kerrottiin, että olen varovainen henkilö ja teen harkittuja valintoja. Harkitsevaisuudesta kerrottiin myös, etten sano tai tee asioita, joita saattaisin katua myöhemmin. Reiluudesta kerrottiin, että kaikkien ihmisten kohteleminen reilusti on pysyvä periaatteitani. Sinnikkyydestä kerrottiin teen paljon töitä saattaaksesi loppuun sen, minkä aloitin. Tietenkin kyseisistä luonteenpiirteen testissä oli pieniä vivahteita, joista en tunnistanut itseäni. Näistä kohtia en laittanut tähän reflektioon. Suurimpaan osaan, jokaisesta viidestä luonteen vahvuuksien sisällöstä voin samaistua. Luonteenvahvuudet vaikuttavat tekemisen mielekkyyteen ja siitä mitä teemme. Kyseisen tuloksen perusteella en tykkää spontaanista tekemisestä, joka ei olisi jollain tasolla harkittua. Erityisesti sinnikkyys on ollut todella näkyvä osa elämääni. Olen todella sinnikäs, joka on tullut oppimishaasteiden kautta. Kun en ole osannut jotakin olen sinnikkäästi yrittänyt puskea läpi niin kauan, että se menee oikein. Uskon, että oma sinnikkyys ja kärsivällisyys tulee juuri näiden oppimishaasteiden ja luonteen rauhallisuuden kautta.

Ihmisten luone vaikuttaa mielestäni oppimiseen ja siihen, miten kukanenkin opimme parhaiten. En voi muuta kuin samaistua luonteenvahvuustestin tuloksiin. Luonteenvahvuuksillani on vaikutusta minun oppimistyyliini, kuten siihen että tarvitsen hiljaista tilaa keskittymiseen ja opin parhaiten muistiinpanoja tekemällä ja silloin, kun toinen opettaa ja neuvoo kyseistä aisaa mielenkiintoisesti. Luonteenvahvuustestin tuloksia hyödynnän päivittäin arjessa tieodstamatta, koska ne pohjautuvat omiin arvoihini ja ajattelveisuuteen. Esimerkiksi rehellisyys on itselleni todella tärkeää ja siten, että pidä lupaukseni, tunnusta virheeni ja puhu totta. Asioista puhuminen avoimesti herättää luottamusta, mutta tiedostan etten avaa suutani ellei joku oikeasti kysy kyseistä asiaa minulta suoraan. Haluan sen tunteen, että toinen on oikeasti kiinnostunut minun ajatuksistani ja valmis kuuntelemaan myös minun mielipiteeni. Arviointikyky ja harkitsevaisuus näkyy päivittäin, miten haluan pohtia asioita syvällisesti, joka auttaa toivon mukaan tekemään parempia päätöksiä ja siten saavuttaa omat tavoitteeni paremmin. Reiluus näkyy päivittäin tekemisessäni niin että kohtelen muita samalla tavalla, kuin haluaisin itseäni kohdeltavan. Erityisesti sinnikkyys näkyy hyvin vahvasti päivittäin siinä, että pysyn motivoituneena ja keskity tavoitteisiisi pitkäjänteisesti. Luonteenpiirteeni vaikuttaa arvoihin ja siihen miten kohtelen ympärilläni olevai ihmisiä. Luonteenpiirteet siten viakuttavat monella tapaa elämäämme niin arvoihin, mielenkiinnon kohteisiin, oppimiseen ja siihen miten sinnikkäästi haluamme oppia jonkun asian. Mielestäni on siten hyvä tiedostaa luonteen vahvuudet ja heikkoudet, jotta ymmärtää milloin niistä on enemmän hyöstyä ja milloin päästää irti asioista.

Pohdinta

Kirja oli todella mielenkiintoinen ja sai miettimään omaa viimeaikaista oppimistani. Kirjan kautta pääsin miettimään luonteenpiirteitäni ja niiden vaikutusta oppimiseen ja siihen minkälainen oppimistyyli sopii parhaiten. Mietin kirjan lukemisen myötä syvemmin omia oppimismetodeja ja käytänteitä, jotka toimivat minulle parhaiten. Pääsin reflektiossa syventymään omaan oppimiseeni ja siihen mitä olen havainnoinut omasta oppimisesta lähiaikoina. Kirja oli mielestäni hyvä, jos halauaa syventyä omaan oppimiseen ja siihen vaikuttaviin tekijöihin.

You May Also Like…

Suojattu: Sissimarkkinointi

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

NEVER split the difference

Oletko kyllästänyt neuvottelemaan tuntipalkoista ja lyhytaikaisista yhteistöistä Tiimiakatemialla? Jääkö sinuakin...

START WITH WHY

Kirja ei ollut omassa lukusuunnitelmassani alun perin, mutta jälleen kerran täytyi mukautua tilanteeseen ja muutettava...

0 kommenttia

Lähetä kommentti