Google-kurssi – Digimarkkinoinnin perusteet

Kirjoittaja: Arttu Karisto

28 syyskuun, 2021

Lähdeteos: https://learndigital.withgoogle.com/digitalgarage-fi/course/digital-marketing

Lähdeteoksen kirjoittaja: Mr. Google

Teoriapisteet: 4

Kävin läpi Googlen ilmaisen Digimarkkinoinnin perusteet -kurssin. Kurssi oli rakennettu 26 moduulista, joista kukin sisälsi useamman oppitunnin. Oppitunnit olivat 5-15 minuutin pituisia ja oppituntien jälkeen oli mahdollisuus tehdä ns. välikoe, jolla testattiin ovatko oppitunnilla käydyt asiat jääneet mieleen. Tein välikokeen jokaisen oppitunnin jälkeen saadakseni kurssista parhaan mahdollisen hyödyn irti. Jokaisen moduulin jälkeen suoritettiin myös isompi välikoe, joka oli pakko suorittaa hyväksytysti saadakseen moduulista suoritusmerkinnän. Kurssin lopussa oli iso loppukoe, joka sisälsi 40 kysymystä. Näistä piti saada 32 oikein, jotta läpäisi kurssin.

Kurssi itsessään oli aika ristiriitainen, koska monet asiat olivat itselleni niin itsestään selviä ja helppoja, että olisin saanut välikokeet tehtyä ilman oppituntejakin. Aluksi katsoin kaikista oppitunneista videon, mikä tuntui tuskastuttavan hitaalta, kunnes löysin ominaisuuden, jolla videolla luetun tekstin pystyi itse lukemaan tekstimuotoisena. Se oli helpottava muutos, jonka avulla sain lopulta käytyä kaikki oppitunnit läpi. Lopulta tulin siihen tulokseen, että kurssi oli kaikessa ristiriitaisuudessaan hyödyllinen, koska se auttaa muistamaan mitä kaikkea pitää ottaa huomioon, kun liiketoimintaa tehdään tai markkinoidaan verkossa.

Kurssin rakenne oli selkeä ja opiskelun rytmittäminen aihealueiden perusteella oli helppoa. Ensin puhuttiin verkon mahdollisuuksista yleensä ja yrityksen verkkonäkyvyyden aloittamisesta ja parantamisesta. Siitä siirryttiin verkkostrategian kautta hakukoneoptimointiin ja hakukonemarkkinointiin. Sisällöntuotanto kiinnostaa itseäni kurssin aiheista huomattavasti eniten, joten juuri nämä osa-alueet olivat mielekkäimpiä. Kurssin keskivaiheilla puhuttiin erilaisista sisällöistä, kuten sähköposti-, haku- ja displaymainonnasta sekä videoiden hyödyntämisestä markkinoinnissa. Lopussa syvennyttiin verkon analytiikkaan, verkkokaupan perustamiseen ja lopulta liiketoiminnan laajentamiseen kansainväliseksi.

Paljon en saanut uutta tietoa kurssilta, joten reflektointi jää siltä osin kapeaksi. Lähinnä kurssi oli hyvä pohja syventäville kursseille. Toivon todella, ettei muilla Googlen kursseilla ole noin laajoja asiasisältöjä, vaan selkeämmin eroteltua syvempää tietoa. Se mikä kurssilta jäi käteen ja menee käytäntöön, liittyy pitkälti sisällöntuotantoon. Teen Sävyisä Oy:n nettisivuille syksyn ja talven aikana blogikirjoituksia, tuote-esittelyitä sekä todennäköisesti myös jonkin verran somesisältöä. Näissä töissä uskon hyötyväni Googlen kurssista. Ja onhan se meriitti sinänsä, kun on työpöydällä kehystettynä oikein virallinen asiakirja siitä, että olen suorittanut aloittelijoille suunnatun digimarkkinoinnin kurssin (kts. kuva)!

You May Also Like…

Henkilöstöanalytiikka

Henkilöstöanalytiikka

Jaana Saramies, Maria Törnroos Tässä kirjassa on mielestäni paljon hyviä juttuja, joita Tiimiakatemian rekrypälen...

Business for Punks

Itsevarmasti otin käteeni tämän James Wattin, Brewdog -olutpanimon perustajan kirjoittaman kirjan, jota olen kuullut...

Mikä ihmeen digimarkkinointi?

Mikä ihmeen digimarkkinointi?

En ole koskaan harrastanut digimarkkinointia. Paljon olen siitä kuullut puhuttavan ja nyt minunkin pitäisi alkaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti