Google Digital Garage – Roope Kauravaara

Lähdeteos: Google Digital Garage - Digimarkkinoinnin perusteet

Lähdeteoksen kirjoittaja: Google

Teoriapisteet: 4

Mikä meni hyvin?

  • Google Digital Garage kurssi oli minulle hyppy perusosaamiseen ja ymmärrykseen Hakukoneoptimoinnista eli SEO:sta ja hakukonemarkkinoinnista eli SEM:sta. Ennen en tiennyt kunnolla edes, mitä nämä lyhenteet tarkoittavat ja niistä tunnuttiin puhuvan aina, kun puhui jonkun ammattilaisen kanssa. Lähdin suorittamaan Google Digital Garagea oikeastaan juuri siitä syystä, että haluan saada enemmän irti esimerkiksi tulevista asiakastapaamisista näihin liittyen. Itselleni tämän kurssin käyminen oli myös todella ajankohtainen, sillä olen rakentamassa juuri uutta web-sovellusta ja hallitsen päivittäin Luminurtsille tekemiäni nettisivuja ja Google Ads- profiilia.
  • Googlessa näkyvyyden saaminen yritystoiminnalle on alkanut tämän kurssin myötä myös kiinnostamaan itseäni huomattavasti enemmän ja olen paremmin saanut ymmärtää sen hyödyn. Esimerkiksi nyt keväällä minun ei tarvinnut julkaista yhdessäkään sosiaalisen median kanavassa mainoksia liittyen pensasaitojen leikkauksiin, kun tilauksia alkoi tulemaan Google Ads markkinoinnista. Työntekijät saivat olla täyspitkiä päiviä töissä ja minä koko ajan puhelimen tai sähköpostin ääressä. Mikäpä sen hienompaa ja käy vielä yllättävän helposti, kunhan osaa tehdä SEM:n osa-alueet oikein. Kurssi itsessään oli melko pitkä ja kesti 40 tuntia varsinkin, kun halusin tehdä sen kunnolla saadakseni kaiken mahdollisen opin irti. Suoritin tästä syystä Google Digital Garagen pienissä erissä ja vein aina saman tien asioita käytäntöön, muokatessa heti opitun jälkeen Luminurtsin sivuja ja Google Ads-profiilia. Lisäksi koen, että olen pystynyt tuomaan saamiani oppeja hyvin esimerkiksi markkinointitiimillemme, kertomalla mitä ehkä kannattaisi tehdä, jotta meidän tiimimmekin nettisivuille saataisiin jokin tarkoitus.

Mikä meni huonosti?

  • Suoranaisesti mikään ei mennyt erittäin huonosti. Minulla oli suunnitelma, miten etenen kurssin kanssa ja sitä toteuttamalla sain 40 tuntia kulumaan kaiken muunkin kiireen keskellä. Jos jotain negatiivista täytyy sanoa, somemarkkinoinnin osa-alueet olivat itselleni jo niin tuttuja asioita, että niiden kohdalla etenin välillä nopeammin, suoraan välikokeisiin tai tentteihin opetusvideota katsomatta. Myös osa videoista olivat vähän pitkäveteisiä ja joskus niitä ei meinannut jaksaa katsoa, kun tuntui, että samaa asiaa kerrataan useammassa videossa. Toisaalta videot olivat täysin aloittelijalle varmasti oikein opettavaisia ja toisaalta taas minulle inspiroivia, sillä videoissa käytiin läpi konkreettisia esimerkkejä yrityksistä ja heidän saamista tuloksistaan, kun he ovat alkaneet toteuttamaan Google Digital Garagen tuomia oppeja. Ehkä juuri tästä syystä kurssi sai minut suoraan aina korjailemaan ja viilailemaan Luminurtsin nettisivuja ja mm. markkinointikampanjoita. Osissa välitenteistä kysymykset olivat aseteltu hieman oudosti niin, että vaikka teisin vastauksen, en meinannut päästä muutamasta kohdasta läpi, kun vasta pidemmän ajan pohdinnan ja useamman yrityksen jälkeen.

Mitä opin?

  • Suurimmat opit liittyvät hakukoneoptimointiin ja hakukonemarkkinointiin. Niiden parissa haluan lähetä työskentelemään tulevaisuudessa entistä enemmän ja uskonkin, että ymmärrys perusasioista oli tähän kohtaan minulle todella tärkeää saada. Kaikki liiketoiminta tulee jollakin tapaa menemään jatkuvasti enemmän ja enemmän nettiin, joten sen eri osa-alueet on hallittava ja niitä on osattava hyödyntää, mikäli kilpailussa haluaa pysyä mukana. Vaikka antaisi vain ammattilaisen tehdä esimerkiksi sivuston hakukoneoptimointia, on perusasiat ymmärrettävä, jotta voit edes antaa työtä eteenpäin.
  • Lisäksi oppeja kertyi verkkomainonnasta, verkkosivustojen kehittämisestä, sosiaalisen median markkinoinnista ja analytiikan käytöstä osana netissä tehtävästä liiketoiminnasta. Varsinkin analytiikkatyökalujen käytön hyödyn ymmärtäminen ja niiden antaman tiedon hyödyntäminen liiketoiminnan kehittämisessä auttavat minua tulevaisuudessa asettamaan parempia tavoitteita muun muassa juuri hakukoneoptimointiin, joka tulee olemaan esimerkiksi web-sovelluksen kohdalla monen vuoden pitkäjänteinen työ.

Mitä vien käytäntöön?

  • Olen vienyt jo ennen kurssin päätyttyä paljon oppeja käytäntöön ja saanut niiden hyödystä jo jopa konkreettisia esimerkkejä. Oman ajanhallinnan ylläpitämiseksi olen nyt päättänyt, että lähden viemään toistaiseksi itse vain Luminurtsin hakukoneoptimointia ja hakukonemarkkinointia eteenpäin suoraan Google Digital Garagesta saatujen oppien mukaan ja varmasti sinne palaten useamman kerran. Sen sijaan web-sovelluksen kohdalla olemme keskustelleet samaisen kehittäjä yrityksen kanssa siitä, että he tekisivät sivulle hakusanatutkimuksen ja sen pohjalta strategian hakukoneoptimoinnille. Tämän toteutuessa ja sopimukseen päästäessä minulle jää hakukonemarkkinointi ainakin aluksi kokonaan ja sivuston sisällöntuotanto annettujen neuvojen mukaan. Hakusanatutkimuksesta saatuja tuloksia voin sitten itse käyttää myös Luminurtsin sivujen kehittämiseen, sillä web-sovellus ja Luminurtsin oma toiminta liittyy vahvasti samaan kiinteistöhuoltoalaan.
  • Hakukoneoptimointiin liittyen vien käytäntöön myös sen tiedon, että se ei ole yksinkertaista tai todellakaan nopeaa työtä. Hakukoneoptimointi on niin sanotusti jatkuva prosessi ja toimenpiteet tehdään suunnitellun strategian mukaisesti. Vaiheet, joilla hakukoneoptimointia on järkevää lähteä tekemään ovat nykytilan auditointi, hakusanatutkimus ja suunnitelman luominen sivuston optimoimista varten. Lisäksi tärkeänä oppina sain tietää esimerkiksi sen, että SEO algoritmit tykkäävät erityisesti sisällöstä, joka on hyvin jäsennelty, oikein kirjoitettu ja vahvasti aiheeseen liittyvä.

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti