Google Digital Garage – digimarkkinoinnin perusteet

Kirjoittaja: Iida Leskelä

3 marraskuun, 2021

Lähdeteos: Google digital garage - digimarkkinoinnin perusteet

Lähdeteoksen kirjoittaja: Google

Teoriapisteet: 4

Aloitin tämän kurssin juuri nyt, toisena Tiimiakatemia vuotenani, koska tämän oikeampaa hetkeä tälle ei olisi voinut olla. Tätä on minulle suositeltu jo ihan alusta asti, koska tämän kurssin sisältö on kohdistettu juuri yritysten digimarkkinoinnin kehittämiseen, mutten aiemmin olisi ollut välttämättä yhtä motivoitunut tämän kurssin oppeihin ja hyöty olisi sitä mukaan jäänyt pienemmäksi. Nyt minulla on edessäni iso vastuurooli oman tiimini markkinoinnissa, sekä pohjalla paljon suurempi ymmärrys ja motivaatio juuri digimarkkinointiin liittyen, tehtyäni kolmea eri nettisivua eri tarkoituksiin. Siinä on oppinut kaikenlaista nimenomaan käytännön, välillä virheidenkin kautta, kun on vaan lähtenyt tekemään, ilman että kukaan olisi neuvonut miten.

Tulevaisuuteni digimarkkinoinnin parissa

Olen ihan hurahtanut koko hommaan! Olen alkanut jo hahmottamaan, että voisin ansaita tulevaisuuden elantoni jonkunlaisessa sisällöntuottajan roolissa tehden nettisivuja, kenties myös kirjoittaen oppaita ja kouluttaen sillä alalla. Ainakin tällä hetkellä juuri nämä hommat saa minut syttymään! Mutta varsinkin tuota kouluttajan hommaa silmällä pitäen minulla on vielä paljon teoriaa opeteltavana. Ja siihen tämä kurssi antaa hyvän ponnahduslaudan.

Koitan tiivistää tähän esseeseen 40tunnin kurssista ne pääkohdat, joita pystyn itse tällä hetkellä hyödyntämään parhaiten.

Mitä halutaan saavuttaa?

Millä keinoin siinä onnistutaan?

Kuten kaikessa muussakin, suunnittelu on tärkeä ensimmäinen askel. Mitä tahansa haluaakaan lähteä tekemään, esimerkiksi tehdä yritykselle ensimmäiset nettisivut, on hyvä rakentaa sille jonkunlainen strategia. Mitä tarkempi suunnitelma, sitä varmempi lopputulos. Tarkkaan suunnitelmaan kuuluu myös tarkka seuranta ja analysointi, joka on tehty digimarkkinoinnin saralla jo hyvinkin helpoksi erilaisilla analytiikkatyökaluilla, mitä verkossa on rutkasti tarjolla, mutta niihin palaamme vielä myöhemmin tässä esseessä.

Näin suurta vaikutusvoimaa ei markkinoijilla ole koskaan aiemmin ollut!

Yksi keskeisimmistä tavoitteista, joka kaikkia yrityksiä yhdistää, on tavoittaa omat asiakkaansa. Nykymaailmassa ei ole yritykselle enää lainkaan edullista jättäytyä pois digitaalisista markkinoinnin ja myynnin kanavista. Fakta vaan on se, että me olemme kaikki siellä jossain määrin. Voisin väittää, että näin suurta vaikutusvoimaa ei markkinoijilla ole koskaan aiemmin ollut! Mahdollisuudet ovat nyt niin valtavat, ettei niitä kannata jättää hyödyntämättä.

Googlen digimarkkinoinnin kurssilla mainitut keskeisimmät paikat asiakkaiden tavoittamiseen ovat:

  • Hakukoneet, esim. Google
  • Muut verkkosivut
  • Sosiaaliset mediat
  • Sähköpostimarkkinointi

Kaikilla näillä on oma tehtävänsä yrityksen menestykseen.

Jos yritys löytyy helposti eri hakukoneista, uusien asiakkaiden saaminen on helpompaa, sillä nykyaikana ihminen päätyy aina melkein ensimmäisenä etsimään apua tarpeisiinsa internetistä kirjoittamalla hakukoneeseen esimerkiksi hakusanaksi ”talvitakki” tai ”apua lihassärkyyn”. Näillä hakusanoilla hänelle aukeaa lista erilaisia vaihtoehtoja siinä järjestyksessä, mikä vastaa hänen hakusanaansa parhaiten.

Hakutulosten järjestykseen vaikuttavat myös mm. sijainti, aikaisemmin haetut kohteet ja selaushistoria, sekä yrityksen rahalla ostamat ”edut” hakukoneissa. Nämä keinot, joilla hakukoneissa näkymiseen voi vaikuttaa, jaetaan kahteen eri kategoriaan, hakukoneoptimointiin (SEO), joka pitää sisällään kaikenlaisen ilmaisen kikkailun, sekä maksulliseen hakukonemarkkinointiin (SEM).

1.    Hakukoneoptimointi (SEO) – ilmaista näkyvyyttä

Lyhyesti hakukoneiden toimintaperiaatetta avaten, kun ihminen kirjoittaa hakukoneen hakukenttään jonkun sanan tai lauseen, hakukone tutkii kaikki internetistä löytyvät sivut ja järjestää ne loogiseen järjestykseen, joka on aina melkein jokaiselle saman haun tekevälle ihmiselle yksilöity erilaiseksi. Tähän vaikuttaa ihmisten yksilölliset käyttäytymismallit internetissä, eli juuri mm. ne aikaisemmat haut ja selaushistoriat.

Hakukoneoptimointi on siis sitä, että yritys pyrkii luomaan omasta internettiin päätyvästä sisällöstään sellaista, että se löytyy tiettyjä hakusanoja käyttäen mahdollisimman korkealla hakutuloksissa. Eli yrityksen kannattaa ensinnäkin valita sellainen nettisivuosoite (domain), joka kuvaa yritystä mahdollisimman hyvin ja on helppokäyttöinen, eikä liian pitkä, jotta uudet asiakkaat voivat päätyä sivulle etsiessään yrityksen tarjoamaa palvelua tai tuotetta yksinkertaisilla hakusanoilla.

Myös nettisivuille päätyvällä sisällöllä on äärettömän iso merkitys! Sisältöä luodessa kannattaa valita sellaisia sanoja, joita yrityksen potentiaaliset asiakkaat todennäköisimmin hakisivat hakukoneiden hauissa. Tavallisen tekstisisällön lisäksi on hyvä muistaa valita tiedostonimet oikein, sillä hakukoneet tulkitsevat myös niitä hakukohteita järjestäessään. Eli esimerkiksi valokuvaus aiheisen kuvan nimi ”kuva2.jpg” kannattaa vaihtaa vaikka ”valokuvaaja.jpg”-muotoon, jotta valokuvaajaa etsivä henkilö löytää hakutuloksissaan tämän yrityksen todennäköisemmin.

Meillä Kauka:ssa on kiinnitetty huomattavasti enemmän huomiota nettisivuille päätyvään sisältöön sen jälkeen, kun markkinointitiimin jäsenemme Pyry Karjalainen toi opit meille käytyään tämän kurssin ja sai sitten minutkin tästä enemmän innostumaan! Olemme panostaneet siihen, että meidän blogi-osioon tulee aktiivisesti sisältöä, jotka lisäävät meidän nettisivuille sellaisia sanoja, joilla meidät voidaan löytää hakukoneissa helpommin. Blogitekstejä julkaistaessa käymme myös asettamassa aina jokaisen blogin nettisivuosoitteen kuntoon, eli poistamme sieltä mm. Ä- ja Ö- kirjaimet, jottei sinne eksy ylimääräisiä merkkejä ja lyhennämme tarvittaessa.

Esimerkki: www.wearekauka.com/blogi/tässä-esimerkki muutetaan muotoon …tassa-esimerkki.

2.    Hakukonemarkkinointi (SEM) – maksullista markkinointia

Ilmaisen kikkailun lisäksi hakukoneissa näkymiseen voi vaikuttaa myös maksamalla oma yritys näkyvämmäksi käyttämällä rahaa hakukonemarkkinointiin. Tällaisella ostetulla näkyvyydellä yritys voi päästä automaattisesti hakukoneen yläpäähän, jossa on usein muutama ”mainos” / ”add” -merkinnällä lisätty hakutulos.

Huom! Pelkästään rahalla ei saa parempaa näkyvyyttä, vaan paras tulos syntyy, kun SEM ja SEO yhdistetään ja panostetaan molempiin! Hakukoneoptimointi on ikään kuin välttämätön pohjarakenne, jonka päälle on hyvä lisätä maksullista markkinointia.

Maksullinen hakukonemarkkinointi toimii siis käytännössä siten, että hakukoneet kohdistavat yrityksen ostaman mainoksen suoraan sellaisille ihmisille, jotka hakevat mainosta vastaavia palveluita hakukoneista. Tästä syystä nimenomaan maksullisten mainosten järjestys vaihtelee radikaalisti eri käyttäjillä, jos niitä joskus vaikkapa kaverin kanssa vertailee.

Itselle täysin uutena positiivisena yllätyksenä tuli tieto, että maksullisista hakukonemainoksista veloitetaan yritystä vain silloin, kun mainosta klikataan, eikä näin ollen rahaa valu mihinkään hukkaan. Tämän ymmärrettyäni olen alkanut käätyä sille kannalle, että meidänkin yrityksemme laittaisi maksullista mainontaa viimeistään ensi syksynä pyörimään, kunhan saamme tämän perusteltua myös talousvastaavallemme, joka pitää tällä hetkellä hyvinkin tiukasti kukkaron nyöreistä kiinni, vaikka hyvähän se on ettei ihan höveli ole.

Markkinointiin käytetty raha on sijoitus, ei kulu

Tämän kurssin myötä itsellenikin on paremmin selkeytynyt se, että markkinointiin käytetty raha toisi meille todennäköisesti paljon helpommin ja enemmän rahaa, kuin mitä nyt tienaamme. Meillä on ollut koko kevään puhetta siitä, että jatkuvalle rahavirralle olisi tarvetta, kun meillä on tähän asti tullut tuloa hyvinkin heilahtelevissa pyrähdyksissä aina silloin tällöin.

Nettisivuprojekteissa/muissa markkinoinnin projekteissa näen valtavasti potentiaalia nostattaa meidän tiimimme tulot ihan uusiin ulottuvuuksiin, juuri sillä, että niistä on niin helppo luoda tasaisen tulovirran tuote. Nyt kun olemme hahmottaneet tämän potentiaalimme paremmin markkinoinnin saralla, pystymme tarjoamaan hyvinkin monipuolisia markkinoinnin palveluita esimerkiksi kuukausilaskutuksella samalle tai useammalle eri asiakkaalle samalla kaavalla. On ihana huomata, että oman vahvistuneen itseluottamukseni lisäksi osaamistani kohtaan, myös muut tiimiläiseni ovat heränneet siihen, että sisällöntuotannon palvelut ovat varsinkin tällä hetkellä meille helpoin tuote myydä ja toteuttaa. Nettisivut ei ole enää jatkossa vain minun harteillani, miltä se on tänä keväänä vielä tuntunut, vaan olen jo nyt huomannut saaneeni jaettua käytännön oppejani eteenpäin muulle tiimille ja innostettua muitakin uskaltamaan nettisivujen pariin! Nyt Riikka ja Titta ovat rohkaistuneet tekemään kahdestaan nettisivut asiakkaalle, sekä Paavo on osoittanut kiinnostusta päästä jonkun nettisivuprojektin kimppuun. Johtamassani markkinointitiimissä olen delegoinut Kaukan nettisivujen päivittämisen Pyrylle ja Titalle.

Mitä tulevaisuudessa?

Hauskintahan tässä on, etten vielä itsekään ajatellut, että 2021 Kauka löytää vahvuutensa nettisivujen teossa, saati minä niistä henkilökohtaisesti innostuisin näin suuresti. Kiitos asiakkuuspäällikkömme Pyryn kannustuksen, minä ja koko meidän tiimimme on löytänyt tällaisten hommien pariin, kun hän aikoinaan meille ensimmäisen nettisivuprojektin hommasi ja minut siihen projektipäälliköksi tyrkkäsi. Opiskelu tämän alan parissa edelleen jatkuu! Sekä käytännön, että teorian tasolla. Seuraava haasteeni on kokonaisvaltaisen markkinoinnin suunnittelu uudelle yrittäjälle, joka innostui osaamisestani jo niin paljon, että tulevaisuuden yhteistyökuviot voisivat kantaa jopa Tiimiakatemian jälkeiselle ajalle. Katsotaan miten käy!

You May Also Like…

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti