Google Digital Garage

Kirjoittaja: Wiljami Jokela

24 elokuun, 2022

Lähdeteos: Google Digital Garage

Lähdeteoksen kirjoittaja: Google

Teoriapisteet: 4

MOTOROLA

Mikä meni hyvin?

Etukäteen olin jotenkin jo kärryillä Digital Garagessa käydyistä asioista, joten koko kurssi oli pääasiassa tiedon teroittamista ja todella hyvää kertaamista. Digital Garage oli selkeästi jaoteltu osiin, joten kärryillä pysyminen oli helppoa. Tälläkin hetkellä käynnissä on projekteja, joissa tarvitaan näitä oppeja eli kurssi tuli tarpeeseen. Itseäni kiinnosti eniten, ostopolkua käsittelevät asiat ja se miten digitaalisella markkinoinnilla siihen pystyy vaikuttamaan. Myös hakukoneoptimointi oli kiinnostavaa sillä hyvin usein hakukonemarkkinointia pyritään välttämään ja tähdätään mielummin orgaaniseen näkyvyyteen. Itse kurssia oli hyvä miettiä myös kriittisesti, sillä esimerkiksi Happy Secondilla ei Jyväskylässäkään kovin paljoa ole kilpailua, joten hakukonemarkkinoinnista tuskin olisi meille niin suurta hyötyä asiakasvirralla mitattuna. Verkkokauppaa ajatellen hakukonemarkkinoinnista olisi apua, mutta nykyisellä mallillaan verkkokauppa ei korkeallakaan myyntivolyymilla meille tuottaisi kovinkaan paljoa. Digital garage on Googlen tuote, joten esimerkiksi somemarkkinointiin ei kurssissa tuhlattu liikaa aikaa. Suurin osa somekanavista ovat kuitenkin kilpailijoiden omistamia, Youtubea lukuunottamatta.

Mikä meni huonosti?

Välitestit olivat kokeessa jopa liian helppoja ja usein ne sisältivät turhauttavia kompakysymyksiä. Joissakin kysymyksissä jotkut vaihtoehdot eivät kurssin mukaan olleet oikeita, vaikka ne oikeassa elämässä olisivatkin olleet. Helpot kokeet saivat minut herkästi skippaamaan videoita ja tekstejä sellaisissa aiheissa, jotka koin jo entuudestaan tutuiksi. Esim videoaiheiset moduulit menin suoraan kokeisiin vaikka teksteistä olisi saattanut saada hyvää kertausta. Kurssi oli pitkä ja oma kärsivällisyyteni vastaa välillä kultakalaa, joten säännöllinen suorittaminen oli hankalaa. Olen itsestäni silti ylpeä, että pääsin kurssin loppuun asti loppukokeen pääsin läpi myös ensimmäisellä kerralla. 

Google oli selkeästi puolueellinen omia palveluita kohtaan, mikä ei sinänsä yllätä, mutta esimerkiksi pienyrittäjän on kaikista kannattavinta kasvattaa omaa näkyvyyttään somemarkkinoinnilla ja hakukoneoptimoinnilla. Useat googlen suosittelemat palvelut ja toimintatavat myös ovat todella monelle asiakkaalle sellaisia tekijöitä, jotka halventavat brändiä tai ovat loppukäyttäjälle epämiellyttäviä. Mainonnan estävien sovellusten suosio kasvaa vuosivuodelta sillä ihmiset eivät pidä mainonnasta.

Esimerkiksi Googlen hakutuloksissa ylimmäksi nousevat mainokset herättävät monessa vanhemman sukupolven henkilössä epätietoisuutta. Ihmiset eivät myöskään pidä siitä, että heille suoraan myydään jotain. Itse valitsen hakutuloksista mieluiten sen vaihtoehdon mitä ei ole mainostettu ja vaikka kyseessä olisi etsimäni yrityksen mainos niin mielummin selaan alemmas ja klikkaan orgaanista tulosta. Google on tietenkin yritys, joka elää mainostuloista ja hakumarkkinoinnista, mutta pienyritykselle maksaminen hakunäkyvyydestä ei ole yleensä se paras vaihtoehto.

Mitä opin?

Tärkeintä oli oppia, miten eri digimarkkinoinnin keinot toimivat ja miten niillä tavoitetaan yleisöä. Esim Display-mainonta oli entuudestaan aika tuntematonta ja kurssi toi siihen selkeyttä. Opin myös hahmottamaan, miten eri markkinoinnin keinoja voisi hyödyntää. Sosiaalinen media tarjoaa mielestäni enemmän ratkaisuja brändin rakentamiseen ja asiakaskunnan sitouttamiseen, kuin esimerkiksi silmille pomppiva display-mainonta, joka tuo mieleen lähinnä ilmaisjakelulehtien mainospalstat. Hakumainontaa voitaisiin käyttää Happy Secondin kanssa, mutta optimointi ja somemarkkinointi pysyvät meille parhaana markkinointikeinona.

Mitä vien käytäntöön

Hakukoneoptimoinnin ja hakukonemarkkinoinnin opit olivat Megatiimia ajatellen tärkeimmät. Some on kaikille projekteille ja liiketoiminnoille ensisijainen markkinointikanava. Videoiden ja kuvien muodossa on paljon helpompi tuoda meidän oppimismallia näkyviin. Hakumarkkinointi taas uusasiakashankintaa varten. Tulen viemään paljon oppeja käytäntöön ja kurssin jälkeen voin sanoa osaavani oikeasti jotain markkinoinnista!

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti