Google Digital Garage

Kirjoittaja: Hennamaiju Honkonen

18 huhtikuun, 2024

Lähdeteos: Google Digital Garage

Lähdeteoksen kirjoittaja: Skillshop

Teoriapisteet: 4

Google digital garagessa oli paljon asioita, jotka olivat tuttuja mutta sain siitä myös paljon käytäntöön vietäviä vinkkejä. Erityisen hyödyllisiä itselleni olivat verkkosivuihin liittyvät neuvot, sillä olen tänä vuonna alkanut tekemään verkkosivuja ja niiden maailma tekemisen näkökulmasta on itselle vielä aika uusi. Verkkosivujen tekemisen alkuvaiheessa tulisi pohtia mitä verkkosivuilla halutaan saavuttaa. Tavoitellaanko niillä uusia asiakkaita, halutaanko niiltä löytyvän oleellinen info yrityksestä vai halutaanko tuoda esiin asiakkaiden arvosteluja. Hyviä ja käytäntöön vietäviä pointteja tuli myös sivun rakenteesta. Esimerkiksi seuraavia asioita en olisi välttämättä tajunnut muuten ottaa huomioon verkkosivuja tehdessäni, logoa klikkaamalla tulisi aina päästä etusivulle takaisin ja totutuin ratkaisu sivuissa on, että pohja on vaalea ja teksti tummaa. Pieniä asioita, joilla kuitenkin on suuri merkitys.

Avainsanoista aivan uutena asiana itselleni tulivat negatiiviset avainsanat, joilla tarkoitetaan sitä, että omien mainosten näkyminen voidaan estää epäolennaisilla hakusanoilla. Hyvänä täsmennyksenä avainsanoista tuli myös erilaiset valittavissa olevat vastaavuudet ja mikä niistä toimii parhaiten missäkin tilanteessa. Kolme eri vastaavuutta ovat laaja vastaavuus, lauseke vastaavuus sekä tarkka vastaavuus. Jos asiaa ei miettisi tai siitä tietäisi sen kummemmin saattaisi suorilta valita laajan vastaavuuden, jotta saa mahdollisimman suuren näkyvyyden. Laajan vastaavuuden valitsemista kannattaa kuitenkin harkita sillä, se näyttää yrityksen useissa hauissa mutta ei välttämättä siitä huolimatta tuo lisää asiakkaita, koska yritys näkyy myös sellaisille asiakkaille, jotka eivät etsi juuri yrityksesi tarjoamaa tuotetta tai palvelua.

Kurssin aikana tuli vastaan useita sanoja, jotka olin kuullut mutta joiden tarkoituksesta en ollut täysin varma ja konversio oli yksi näistä. Konversio on hyvin keskeinen asia analytiikan seuraamisessa, joten olikin korkea aika oppia mitä se tarkoittaa. Konversiot ovat siis verkkosivuston kävijöiden tekemiä tärkeitä valintoja. Näitä voivat olla esimerkiksi ota yhteyttä tai tilaa uutiskirje napin klikkaamiset verkkosivustoilla. Hakukoneissa on valmiina työkaluja, joilla konversioita voi seurata. Näitä vinkkejä tulen varmasti soveltamaan käytännössä.

Toisena uutena terminä tuli sähköpostikampanjoiden A/B testaus. Tällä tarkoitetaan sitä, että sähköpostikampanjasta luodaan useampi eri versio ja kokeillaan mikä niistä toimii parhaiten. Some mainonnassa tiesin tätä käytettävän ja olenkin projekteissani tätä käyttänyt. En tiedä puhutaanko tästä some markkinoinnissa samalla nimellä vai koskeeko se vain sähköpostikampanjoita. Näiden lisäksi kurssi avasi monia sanoja ja termejä, joita en aikaisemmin tiennyt. Kaiken kaikkiaan kurssi oli mielestäni todella hyödyllinen sillä, kaikki opetusvideot oli hyvin selitetty ja havainnollistettu käytännön kautta. Jos olisin vain lukenut kyseisistä asioista, ei kaikki olisi auennut yhtä hyvin. Kurssista tuli tehtyä pitkät muistiinpanot, joihin pystyn palaamaan lähes kaikissa verkkosivujen teko vaiheissa sivun suunnittelusta hakukoneoptimointiin.

You May Also Like…

Suojattu: Sissimarkkinointi

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

NEVER split the difference

Oletko kyllästänyt neuvottelemaan tuntipalkoista ja lyhytaikaisista yhteistöistä Tiimiakatemialla? Jääkö sinuakin...

START WITH WHY

Kirja ei ollut omassa lukusuunnitelmassani alun perin, mutta jälleen kerran täytyi mukautua tilanteeseen ja muutettava...

0 kommenttia

Lähetä kommentti